به تازگی خبری درباره پخش بازی‌های فوتبال داخلی و ملی توسط شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی، از سوی سازمان لیگ به صورت یک ابلاغیه رسمی و قانونی ممنوع اعلام شده و بازتاب و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مسلم است که حق پخش تلویزیونی و ماجرای قدیمی و حل نشده «کپی‌رایت» باید شفاف و کاربردی و کاملا بین‌المللی تعریف شود. از طرفی این طرز تفکر که چنین معضلی مخصوص فوتبال و ورزش ایران است و در هیچ جای دنیا چنین مشکل و ناهنجاری یافت نمی‌شود نیز کاملا اشتباه است. در این فرصت نگارشی به نقل از نشریه «ال پایس» اسپانیا و ترجمه بخشی از گزارش روزنامه «گاردین» به این نکته مهم نیز اشاره می‌کنیم که اسپانیا، فرانسه، آلمان و چند کشور از اروپای شرقی همچنان با این مشکل بزرگ دست به گریبان بوده و راهکار مبارزه و پیشگیری از این بی‌قانونی را به طول کامل در اختیار ندارند.


بیشتربخوانید: شکایت فیفا از عربستان به دلیل پخش غیرقانونی بازی‌های جام‌جهانی 2018


«ال پایس» اسپانیا با تیتر «سازوکار فوتبال آماده مقابله با دزدان فرهنگ و هویت» گزارشی بلندبالا از معضل عدم رعایت حق پخش تلویزیونی و مشکل بزرگ شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی نوشته و آورده است: «وزارت فرهنگ اسپانیا که البته زیرشاخ بخش ورزش و جوانان فعالیت می‌کند و چندین کمیسیون مشترک با واحد آموزش، جوانان و ورزش دارد، اخیرا اعلام کرده که نقض حقوق مالکیت معنوی در سال ۲۰۱۸ به لطف همکاری پلیس اینترنتی با فدراسیون فوتبال اسپانیا تا حد قابل توجهی تحت کنترل درآمده، اما همچنان یک معضل جدی است و یک خطر تهدید‌کننده محسوب می‌شود.»

طبق آمار رسمی منتشر شده، در سال میلادی گذشته، ۱۵۲ مورد دزدی اینترنتی، فرار مالیاتی و کپی‌برداری غیرقانونی از مالکیت معنوی ایده در اسپانیا به ثبت رسیده است. گفته شده که انتشار غیرقانونی محتوای فرهنگی و پخش اینترنتی بازی‌های لالیگا از سوی وب‌سایت‌هایی که مجوز ندارند یا خارج از تعهدات خود عمل می‌کنند، معادل ۲۴۷ میلیون یورو در سال ۲۰۱۸ به سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال اسپانیا و چندین و چند شرکت خصوصی تحت ارتباط با وزارت ورزش، ضرر و خسارت وارد کرده است.

پلیس امنیت ملی و نیروی ویژه امنیت مجازی اسپانیا نیز مدعی شده که زمان لازم برای شناسایی مجرمان اینترنتی، از سه روز کاری به کمتر از دو ساعت کاهش پیدا کرده و تکنولوژی‌های اخیر در کنار هماهنگی کم‌نظیر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به این فرآیند کمک زیادی کرده است.

در سه ماه گذشته در اسپانیا، ۵۴ وب‌سایت خبری – تحلیلی که بدون پرداخت حق‌پخش، اقدام به پخش بازی‌های لالیگا و تیم ملی مردان و زنان فوتبال اسپانیا کرده بودند، مسدود و فیلتر شده‌اند و صاحبان این وب‌سایت‌ها و درگاه‌های خبری نیز به جرم دزدی اینترنتی، در بازداشت هستند. به درخواست فدراسیون فوتبال اسپانیا نیز بین پلیس امنیت مجازی اسپانیا و این فدراسیون، یک کمیته مالکیت فکری تشکیل شده که وظیفه اصلی آن حمایت از استارتاپ‌ها و ایده‌های درآمدزاست که از راه قانونی و با پرداخت مالیات اقدام به تشکیل تلویزیون‌های اینترنتی می‌کنند. در این میان بازار کار هکر‌ها هم حسابی داغ است، در واقع دزدی از ماهواره‌های پخش‌کننده بازی‌های فوتبال باشگاهی در کشور‌های اسپانیا، فرانسه و آلمان برای هکر‌های حرفه‌ای نه‌تن‌ها کار سختی نیست بلکه در حکم یک تفریح به حساب می‌آید و درآمد خوبی نیز از این راه نصیب‌شان می‌شود. نرم‌افزار تازه رونمایی شده Lumiere نیز در این میان جنجال آفرین شده و میزان موفقیت پلیس اسپانیا را دوچندان کرده است. با چنین نرم‌افزاری، سیگنال و امواج دزدی به سرعت ردیابی شده و پلیس می‌تواند حتی محل اختفای افراد مجرم را در کمتر از ۱۵ دقیقه، شناسایی کند.

در اروپای شرقی، معضل حق‌پخش روزبه‌روز جدی‌تر می‌شود و بسیاری از جوانان هکر، با دزدی از شبکه‌های ورزشی، فیلم کامل بسیاری از بازی‌های مهم باشگاهی را با رقم‌های قابل توجه به کشور‌های آسیایی می‌فروشند. این کشور‌ها حق ندارند مدعی پرداخت حق‌پخش باشند چراکه اصولا این امواج را از هکر‌ها دریافت می‌کنند، نه از صاحبان واقعی این امواج.

در کشور بلغارستان، اکنون ۲۳ پرونده تا سطح ملی مفتوح و در حال بررسی است که تمامی آن‌ها مربوط به دزدی اینترنتی در فوتبال باشگاهی اروپا می‌شود، افراد حقیقی یا حقوقی که با هک کردن شبکه‌های ماهواره‌ای معتبر، آن را با قیمت‌هایی کمتر از قیمت مصوب به کشور‌های عربی آسیای‌غربی یا شمال آفریقا می‌فروشند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

تحلیل و بررسی معضل پخش غیرقانونی مسابقات فوتبال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار