معاون حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت:تالاب برم الوان در شهرستان بهمئی ثبت ملی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: وجود جاذبه گردشگری،حجم زیاد آب،وجود گونه‌های جانوری نظیر ماهی کپور و پرندگان مهاجر از جمله شاخصه‌های   مهم این تلاب برای ثبت ملی شدن آن است.

عبدی پور مساحت این تالاب را ۱۵ هکتار اعلام کرد و افزود: بیشترین عمق آن ۳۲ متر و کمترین آن ۶ متر است.

وی با بیان اینکه با وجود کم بارشی در سال‌های اخیر، اما آب این تالاب خشک نشد اضافه کرد:امسال به علت بارش‌های مناسب سطح آب بالا آمده و بخشی از اراضی کشاورزی اطراف آن به زیر آب رفته است.

عبدی پور از برگزاری نشستی با فرماندار بهمئی و ادارات متولی از جمله جهاد کشاورزی، امور آب منطقه ای، منابع طبیعی و آبخیزداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مربوطه و نمایندگان مردم محلی با هدف شناساندن ارزش‌ها و تهدید‌های تالاب خبر داد و گفت:وجود اراضی کشاورزی،استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی، تخریب مراتع اطراف آن، ورود رسوب زیاد به تالاب و همچنین وجود زباله‌ها و پسماند‌های گردشگران از مهمترین تهدید‌های پیش روی این تالاب است که آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت و ساماندهی این تالاب می‌تواند نقش موثری در رونق گردشگری و اقتصادی شهرستان بهمئی داشته باشد ادامه داد:مدیریت و جلوگیری از این تهدید‌ها لازمه ثبت ملی شدن این تالاب در کنوانسیون رامسر بوده و مسئولان دستگاه‌های متولی باید به این مهم توجه کنند.

وی با بیان اینکه از مجموع ۸۴ تالاب ثبت شده ایران در این کنوانسیون استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون از آن بی بهره بوده است اضافه کرد:تلاش می‌شود به زودی این تالاب به عنوان نخستین تالاب استان در کنوانسیون رامسر به ثبت ملی برسد.

گفتنی است کنوانسیون رامسر در ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ با شرکت ۱۸ کشور منعقد شد که در حال حاضر تعداد کشور‌های عضو این کنوانسیون به ۱۶۹ کشور افزایش یافته است.

انتهای پیام/غ

ثبت برم الوان در آثار ملی

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.