معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان از راه اندازی اولین خانه ملی ملیله این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ خدایی فر معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان، از راه اندازی اولین خانه ملی ملیله زنجان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تابستان امسال، زنجان بعنوان شهر ملی ملیله ایران ثبت شد برای برند سازی جهانی ملیله زنجان خانه ملی هم راه اندازی می‌شود. 

وی افزود: دراین خانه کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برگزار خواهدشد وعلاوه بر این مشکلات وطرح‌های نو بسته بندی وبرند سازی این هنر در دنیا مطرح می‌شود.

خدایی فر بابیان اینکه خانه قدیمی حکیمیان زنجان که هم اکنون درحال مرمت است قرار است خانه ملی ملیله شود گفت: شهر جهانی ملیله هدفی است که زنجان درتلاش است آن را درسال‌های آینده محقق کند.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان ملیله در زنجان با بالاترین عیار موجود تولید می‌شود و به جرات می‌توان گفت: مبدا جغرافیایی این هنر زنجان است و تاکنون زنجان موفق به دریافت ۱۸ نشان ملی ملیله شده که از این تعداد سه اثر نشان بین المللی است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: هم اکنون ۲۰۰ استادکار زنجانی در ۲۰۰ کارگاه سالیانه بین ۱۲ تا ۱۵ کیلو گرم ملیله تولید می‌کنند و همچنین مهمترین و رایج‌ترین نقوش ملیله زنجان اشک، جقه، پیچک، غنچه، برگ، واو یک چشم و دو چشم، برگ فرنگ، کورملیله و تابیده است.

خدایی فر افزود: مصنوعات ملیله زنجان شامل سرویس چایخوری، شکلات خوری، گلدان، شمعدان، جعبه جواهرات، قاب عکس و انواع زیورآلات است.

خانه حکیمیان زنجان که بزودی مرکز ملیله می‌شود، هزارو ۳۰۰ متر مساحت دارد از یک بنای اصلی متعلق به دوره قاجاریه و یک بنای الحاقی متعلق به دوره پهلوی اول تشکیل شده است و بزرگترین خانه تاریخی زنجان محسوب می‌شود.


انتهای پیام /ک


خانه حکیمیان زنجان که بزودی مرکز ملیله می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.