كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي گفت: كاهش اشتها و شب ادراري از علائم شايع استرس در كودكان است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر مهديه وارث وزيريان، كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت  ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: کودکان بر اساس آنچه در گذشته ديده و تجربه کرده اند، ياد مي گيرند که چگونه با استرس در زندگي روبرو شوند و به آن پاسخ دهند.

وي با اشاره به اين كه بسياري از استرس هايي که کودکان تجربه مي کنند، براي بزرگسالان قابل تشخيص نيست، افزود: از آنجايي که بچه ها تجارب کمتري دارند، حتي موقعيت هايي که با تغييرات کم همراه هستند نيز مي تواند تأثيرات زيادي بر روي احساس امنيت و اطمينان آنها بگذارد و کودکان غالباً نمي توانند استرس را در خودشان شناسايي کنند.

وي در ادامه در خصوص علائم جسمي استرس گفت: کاهش اشتها، تغيير در عادت غذايي کودك، مشکلات جسمي مانند دردهاي پراکنده بدني، سردرد، احساس درد مبهم در ناحيه سر دل، شب ادراري، اختلال در خوابيدن و لکنت زبان از علائم جسماني استرس در كودكان است.

به گفته اين روانپزشك، اضطراب، آرامش نداشتن، ترس از تاريکي، تنهايي، گريه کردن، عصبانيت، رفتارهاي پرخاشگرانه و لجوجانه، پسرفت به رفتارهاي مراحل اوليه رشد مانند مکيدن انگشت و عدم تمايل براي شرکت در فعاليت هاي خانوادگي يا مشارکت در مدرسه از شايعترين علائم رواني استرس است.

دكتر وارث وزيريان براي جلوگيري از استرس در كودكان به والدين توصيه كرد: والدين با فراهم كردن محيط امن، آشنا، پايدار و قابل اعتماد مي توانند تا حدودي از استرس فرزندانشان بكاهند.

وي تصريح كرد:‌ نوع برنامه هاي تلويزيوني که کودکان مي بينند نيز در استرس آنها تاثيرگذار است برنامه هاي تلويزيوني نبايد سبب ترس و اضطراب در آنها شود همچنين بهتر است والدين زمان هايي را با کودک خود صرف كرده و به جاي تنبيه، آنها را تشويق و پاداش دهند.

كارشناس اداره سلامت روان خاطرنشان كرد: والدين بايد بدون آنکه آنها را سرزنش کنند، به آنها گوش داده و آنها را تشويق كرده تا درمورد نگراني ها، ترس ها و دغدغه هايشان گفت وگو کنند.

دكتر وارث وزيريان در پاسخ به اين كه کودکان چگونه استرس خود را کاهش دهند، گفت: اگر کودکان بتوانند در خانواده به راحتي درباره نگراني هايشان صحبت کنند، از ميزان اضطرابشان کاسته خواهد شد کودکان بايد تشويق شوند تا در مورد احساسات خود با والدين گفت وگو کرده تا راه حل هايي براي مشکلاتشان پيدا کنند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار