حسن زاده با اشاره به پیشرفت‌ها در حوزه پژوهشی گفت: رتبه ایران در این حوزه از رتبه ۸۲ در سال ۲۰۱۰ به ۶۰ در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

کسب رتبه جهانی ۶۰ در حوزه آموزش و پژوهش/ دولت در اجرای سیاست‌گذاری‌ها حمایت بیشتری داشته باشدحسن زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه مرجعیت علمی یکی از مسائل مهم در زمینه تولید علم و محتوا در کشور محسوب می‌شود و اگر تعداد بشتری از  استنادات مقالات علمی در دنیا برای دانشمندان ایرانی باشد این مسئله نشان دهنده پیشرفت در تولید علم است.

وی ادامه داد: مرجعیت علمی باید به عنوان یک برنامه راهبردی در همه حوزه‌های علمی مد نظر قرار گیرد و معتقدم که برای ایجاد یک مرجعیت علمی در کشور باید نوآوری، ابتکار و تنوع نگری را جزو برنامه‌ریزی‌های خود قراردهیم، زیرا افزایش تعداد استنادات به مقالات علمی دانشمندان کشور ارتباط مستقیمی با تنوع نگرش و طرح مسائل مختلف علمی دارد.

رشد ۳۶ پله‌ای تولید علم طی ۲۱ سال

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: عدالت علمی و نگرش راهبردی در محتوای مقالات باعث افزایش تعداد استنادات به نوشته‌های دانشمندان ایرانی می‌شود و خوشبختانه جایگاه ایران در تولید علم از رتبه ۵۲ در سال ۱۹۹۶ به رتبه ۱۶ در سال ۲۰۱۷ رسیده است و این مسئله نشان دهنده پیشرفت ایران در تولید محتوا‌های علمی و افزایش استنادات به مقالات دانشمندان ایرانی است.

حسن زاده تاکید کرد: خوشبختانه ایران از نظر تولید علم موقعیت بسیار خوبی دارد و شتاب تولید محتوا در حوزه‌های مختلف و به خصوص پزشکی افزایش چشمگیری نسبت به سالیان گذشته داشته است.

وی بیان کرد: تعداد استنادات به مقالات علمی دانشمندان ایرانی در سال ۱۹۹۶ تنها ۸۳۲ مورد بوده است و این درحالی است که استنادات قابل ارجاع به مقالات کشورمان در سال ۲۰۱۷ به ۵۱ هزار و ۶۱۴ مقاله رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه باید در زمینه آموزش و پژوهش اقدامات موثرتر بیشتری انجام داد،‌ اضافه کرد: در سال ۱۹۹۶ رتبه ایران در حوزه‌های آموزش و پژوهش ۷۴ و در سال ۲۰۱۰ رتبه کشورمان به ۸۳ ارتقا پیدا کرده است وخوشبختانه امروزه رتبه ما از نظر آموزش و پژوهش و تحقیقات در بین کشور‌های دنیا ۶۰ است.

مشکلات در حوزه توسعه نیروی انسانی پژوهشگر

وی ادامه داد: خوشبختانه در زمینه پژوهش رشد چشمگیری داشته‌ایم، اما در راستای توسعه نیروی انسانی هنوز دچار مشکلات و مسائل مختلفی هستیم که در این میان باید هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های جدیدی را اتخاذ کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برای اجرای برنامه راهبردی و هدف‌گذاری‌های مربوط به توسعه نیروی انسانی باید منابع مالی به این طرح‌ها تأمین شود،‌گفت:‌ دولت هم باید در اجرای سیاست‌گذاری‌ها حمایت بیشتری انجام دهد و استفاده بهتری از برنامه‌های راهبردی مراکز آموزش عالی و نهاد‌های علمی  انجام گیرد.

حسن زاده با اشاره به اینکه جامعه نقش بسزایی در ارتقای شاخص‌های نیروی انسانی، آموزش و تولیدات علمی دارد،‌ گفت: شایسته محوری یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار  در ایجاد اعتماد میان نخبگان است و همین مسئله پذیرش ایده‌های نو و قابل استناد از سوی دانشمندان خارجی را هم افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.