نمکی گفت: قرار نبود که وسط میدان مین بیایم اما تکلیفی به من سپرده شد و آن‌ را قبول کردم.
هنوز دیوارهای بتنی میان دانشگاه و جامعه وجود دارد/ قرار نبود به میدان مین بیایم/ وزارت بهداشت به تنهایی قادر به کنترل بيماری‌های غیرواگیر نیستبه گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: اعتقاد من به انجمن‌های علمی زبانه نیست، من با این اندیشه شکل گرفته‌ام که قطره دریاست.

وی بیان کرد: تعاریف زیادی برای توسعه می‌گویند، بارها شنیده ایم انسان ابزار توسعه است اما انسان توسعه یافته هدف قرار گرفته؛  اگر هر وزیری در سیاستگذاری های کلان از ظرفیت انجمن های علمی استفاده نکند، به بیراهه می رود و در  وزارت بهداشت باید اتاق فکر تشکیل داد.

چالش امروز نظام سلامت مرتبط به بيماری‌های غیرواگیر است 

نمکی با تاکید بر اینکه چالش امروز نظام سلامت ایران مربوط به بیماری های غیر واگیر است گفت: وزارت بهداشت به تنهایی قادر به کنترل بیماری های غیر واگیردار نیست و باید از مشارکت همه به خصوص انجمن های علمی، کمک بگیرد.

وی ادامه داد: قرار نبود به میدان مین بیایم، زیرا از افتادن به ورطه ای که خیلی اوضاع و احوال  آن را خوش نمی دیدم تردید داشتم؛ با این حال، تکلیفی بود که به من محول شد و حضور پیدا کردم.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: یکی از دستاوردهای طرح تحول سلامت حمایت از هزینه های درمانی فرودستان جامعه بود، اما این طرح با دو مشکل اساسی مواجه بوده است، یکی گره نخوردن طرح تحول سلامت به منابع پایدار مالی برای ادامه حیات و دیگری توزیع ناعادلانه و غیر منطقی منابع در بعضی جاها، از مشکلات اساسی طرح تحول سلامت است.

نمکی ادامه داد: یکی از ماموریت های معاون درمان وزارتخانه تشکیل کمیته ای با حضور انجمن های علمی برای برنامه ریزی در حوزه کلان نظام سلامت و طرح تحول سلامت است؛ باید اقتصاددانان سلامت را قانع کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: باید بیشترین خدمات را برای فرودستان بدانیم و کمتر به افراد توانمند خدمات رایگان دهیم چرا که در هیچ جای دنیا، خدمات درمانی برای همه رایگان نیست، در گذشته 5.5 میلیون نفر از جیب خود بیمه پرداخت می‌کردند و به تعداد بیمه شدگان اضافه کردیم، ما بدون فیلتر خدمات را برای همه افراد  قرار دادیم.

باید ساختار نظام معیوب را اطلاح کرد

وی ادامه داد: باید ساختار نظام معیوب را اصلاح کرد؛ در آموزش  عالی کشور  همه دست اندرکار هستند  اما تمام جامعه  تربیت نمی‌شوند، هنوز دیوارهای بتنی بین دانشگاه و جامعه وجود دارد، و  مهارت مورد نیاز  به دانشجوها داده نمی‌شود، ما می خواهیم لاستیک تراکتور تولید کنیم اما تولیدمان پراید و پژو است.

نمکی با اشاره به تهدیدها و تخریب هایی که جامعه پزشکی را هدف قرار داده است، گفت:  باید بتوانیم  لکه ناپاک در حرفه و جامعه پزشکی  از ، خودمان پاک کنیم، من نمی توانم به حقوق مردم بی اعتنا باشم و باید این پیام را بدهیم که خودمان داوطلبان اصلی پاکیزگی در حرفه پزشکی هستیم.

وی یادآوری کرد: ما در نظام کشور مشکلات عدیده‌ای داریم؛ بیماری غیرواگیر، بیماری‌های پریشان، بهداشت  سالمندانی که جوانی نکرده اند به شدت هزینه بر است و  سالمند پر هزینه گریبان نظام سلامت را می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار