روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به بررسی دلایل افزایش نگرانی‌های دولت‌های غربی از فعالیت شرکت چینی هوآوی پرداخته است.

چرا هوآوی باعث نگرانی دولت‌های غربی شده است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، این هفته با افزایش تعداد شرکت‌ها، دولت‌ها و موسسات علمی که ارتباط نزدیک شرکت هوآوی با دولت چین را محل شک و تردید قلمداد کردند نگرانی‌ها از اقدامات جاسوسی این شرکت بالا گرفته است.

در همین راستا، دانشگاه آکسفورد کمک‌های مالی تحقیقاتی از هوآوی را به حالت تعلیق درآورد و دولت آلمان به دنبال راه‌هایی است که هوآوی را از شبکه ۵G این کشور حذف کند. گوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلیس، در این خصوص گفت: بسیار نگرانِ حضور شرکت‌های چینی در زیرساخت‌های تلفن‌ همراه فوق سریع است.

شرکت هوآوی این موضوع که دولت چین از فن‌آوری شبکه‌ای برای اهداف جاسوسی استفاده می‌کند، رد کرده است. اما بیانیه  این شرکت تاثیر چندانی در کاستن نگرانی‌ها ندارد.

چه اتهاماتی علیه هوآوی مطرح است؟
برخی دولت‌ها مشکوک هستند که هوآوی، بزرگترین تامین کننده تکنولوژی شبکه تلفن همراه در جهان، ممکن است در جاسوسی برای دولت چین دخیل باشد. بنابر گفته کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی، گوشی‌های هوشمند هوآوی می‌تواند برای «استفاده مخرب از اطلاعات و یا سرقت اطلاعات» و همچنین «انجام عملیات جاسوسی ناشناخته» مورد استفاده قرار گیرد. با این حال تاکنون هیچ مدرکی در این خصوص اعلام عمومی نشده است. استرالیا، نیوزیلند، کانادا، آلمان و انگلیس در میان کشور‌هایی هستند که از زمان تجدید نظر در روابط خود با هوآوی اتهامات خاصی را علیه این شرکت اعلام نکرده‌اند.

آیا هوآوی شبکه جاسوسی جهانی را اداره می‌کند؟
به طور بالقوه نقش حیاتی هوآوی در ساخت شبکه‌های ارتباطی جهانی در مقایسه با گوشی‌های تلفن همراه برای برخی کشورها جای نگرانی دارد. این شرکت تامین کننده تجهیزات نسل پنجم تلفن‌های همراه، ۵G، است که به زودی در بازار‌های جهانی عرضه خواهد شد. این نسل از تلفن‌ها صد برابر سریع‌تر از نسل پیشین، ۴G است و در میلیارد‌ها وسیله از اتومبیل گرفته تا چراغ‌های راهنمایی رانندگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این نسل از تلفن‌های همراه موجب تقویت اقتصاد جهانی خواهد شد، اما سرویس‌ها امنیتی نگران هستند که شاید کسانی بخواهند از این شبکه به عنوان وسیله جاسوسی گسترده استفاده کنند.

چرا این موضوع اکنون تبدیل به یک نگرانی شده است؟
تنش‌ها میان چین و غرب در هفته‌های اخیر پس از دستگیری «منگ وانگ ژو» مدیر مالی ارشد هوآوی، در کانادا به دستور آمریکا به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. این مسئله صف‌آرایی دیپلماتیک بی‌سابقه میان پکن و واشنگتن را به دنبال داشت. به گونه‌ای که در واکنش به این دستگیری، پکن دو شهروند کانادایی را بازداشت و یک نفر دیگر را به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم کرد.

اما همه این‌ها تنها فصل آخر داستانی هستند که سابقه طولانی دارد. سابقه ترس از جاسوسی می‌تواند به سال ۱۹۸۷ بازگردد که شرکت هوآوی را «رِن» افسر پیشین ارتش آزادی‌بخش خلق تاسیس کرد. گفته می‌شد رِن ارتباط نزدیکی با مقامات نظامی و ارشد حزب کمونیست دارد. بعلاوه، ساختار غیرشفاف هوآوی بر این نگرانی‌ها می‌افزاید. این شرکت که ۹۰ میلیارد دلار ارزش دارد به صورت خصوصی اداره می‌شود. ظاهرا بیشتر سهام آن متعلق به کارکنانش است، اما گفته می‌شود رِن بیشترین سهام را در اختیار دارد.

از طرفی، این نزاع فراتر از مسائل امنیت ملی است و در جنگ میان واشنگتن و پکن برای سلطه اقتصادی و سیاسی جهانی جبهه دیگری محسوب می‌شود. رویکرد جنگی دونالد ترامپ به تجارت و دیپلماسی بین‌المللی منجر به رویکردی خصمانه او نسبت به هوآوی شده است.

طرف چینی می‌خواهد موقعیت این کشور را به عنوان نیروگاه فناوری توسعه دهد و از آمریکا که نوآور برجسته در این زمینه بود، پیشی بگیرد. هوآوی نقش حیاتی در دستیابی به این هدف دارد. سال گذشته، این شرکت موفق شد از اپل پیشی گرفته و به دومین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند دنیا پس از سامسونگ تبدیل شود. نقطه عطفی که قطعا در راهرو‌های قدرت کاخ سفید دور از نظر باقی نمی‌ماند.

برخی منتقدان آمریکا می‌گویند حمله واشنتگن به هوآوی به این دلیل نیست که این شرکت یک تهدید واقعی امنیتی است، بلکه به این دلیل است که یک رقیب در بخش حیاتی از اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. بخشی که آمریکا ده‌ها سال است از برتری بی‌نظیر برخوردار بوده و اکنون این برتری ممکن است کاهش یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
احمد
۱۸:۰۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
اخه برای شما این سوال نشده که شرکت گمنانی مثه هواوی چه جوری تونسته به این تراز موفقیت برسه اگه از طریق دزدی اصلاعات نیست از په طزیقه؟
آخرین اخبار