بیش از ۱۴ هزار و ۶۳۸ خانوار با جمعیتی معادل ۸۳ هزار و ۶۹۰ نفر از جمعیت استان لرستان را جامعه عشایری تشکیل می‌دهند که در ۱۴ ایل و ۱۵ طایفه مستقل سازمان یافته اند.

عشایر ذخایری ارزشمند برای انقلاببه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، جامعه  عشایر گرچه کمتر از پنج درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند، اما با داشتن پنج میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی سالانه بیش از ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز استان را تامین می‌کنند.

تولیدات سالانه عشایر استان شامل ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۲۹ هزارتن شیر، یکهزارو ۳۲ تن پشم، ۱۸ تن عسل، ۱۷ تن روغن حیوانی، ۶۳۰ تن ماهی سردآبی، ۱۵ هزار و ۵۵۷ تن گندم، ۱۵ هزار و ۵۲۳ تن جو، پنج هزار و ۳۲ تن حبوبات، هفت هزار و ۴۶۰ تن صیفی جات و پنج درصد صنایع دستی است.

جامعه عشایری لرستان، مالکیت ۸۵ هزار هکتار از اراضی استان و یکهزار و ۳۰۰ هکتار از باغات استان را دارد و این استان از نظر جمعیت عشایری رتبه ۶ و از نظر خانوار حائز رتبه ۷ هفت کشوری است.

طرح‌های انجام شده و اثرات پایدار آن‌ها در جامعه عشایری

سرپرست اداره کل امور عشایر لرستان می‌گوید: این اداره برحسب وظایف سازمانی خود با ارائه خدمات متعدد به جامعه عشایری استان درقالب چهار طرح ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان، عملیات اجرایی اسکان عشایر، طرح جایگزینی سوخت فسیلی و مطالعات جامع مناطق عشایری به ایفای نقش پرداخته است.

سعید کریمی افزود: اداره کل امور عشایر لرستان طی چهار دهه انقلاب اسلامی با توجه به سیاست‌های سازمانی خود ۲ هدف عمده، ارتقاء سطح معیشت خانوار‌های عشایری و ارتقاء سطح رفاه و به تبع آن شاخص‌های برخورداری آنان را پیگیری کرده است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس بمنظور دستیابی به اهداف ترسیمی مورد نظر با برنامه ریزی و استفاده از تمام توان مالی و اجرایی خود اقدام به انجام فعالیت در دورترین مناطق جغرافیایی استان پرداخته است.

سرپرست امور عشایر لرستان یادآور شد: دستیابی به ارتقاء سطح معیشت خانوار‌های عشایری تنها از طریق تنوع بخشی به تولیدات این جامعه میسر می‌شود که بر همین اساس بخصوص طی دهه‌های سوم و چهارم با توسعه عملیات تبدیل اراضی دیم به آبی با توجه به توان موجود به تنوع بخشی در بحث تولیدات باغی و زراعی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری اقدام شده است.

پیروزی انقلاب منجر به کاهش فاصله طبقاتی مناطق روستایی و عشایری شد

کریمی افزود: مجموع اقداماتی که در بخش‌های مختلف طی چهار دهه بعد از انقلاب صورت گرفته است در نهایت و تا به امروز منجر به کاهش فاصله بین جوامع روستایی و عشایری شده است.

وی گفت: از جمله این اقدامات؛ احداث، تکمیل و مرمت حدود چهارهزارو ۵۶۰ کیلومتر از جاده‌ها در حوزه عشایری استان، تامین آب شرب حدود ۲۰۰ کانون عشایری، آبرسانی سیار به حدود هفت هزار خانوار تحت پوشش بمنظور ارتقاء سطح بهداشت و جلوگیری از شیوع انواع بیماری‌های مسری و واگیردار است.

به گفته وی از دیگر اقدامات، احداث ۱۳۷ باب جایگاه توزیع نفت سفید و گاز؛ فراهم نمودن حدود ۱۳۷ شغل مرتبط با این جایگاه‌ها بطور مستقیم و حدود ۲۰ شغل بطور غیر مستقیم، احداث چهار ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی، احداث ۴۰ باب استخر ذخیره آب کشاورزی، ۱۸ هزار و ۲۰۰ متر کانال کشاورزی که در مجموع منجر به تبدیل حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی دیم به اراضی آبی و ایجاد اشتغال حدود هزار و ۳۰۰ نفر بطور مستقیم و ۵۰۰ نفر بطور غیر مستقیم شده است.

سرپرست اداره کل امور عشایر لرستان همچنین گفت: بهسازی ۸۰۰ دهنه چشمه بهداشتی، احداث ۸۰۰ باب آبشخور دامی، حفر ۱۰۰ حلقه چاه‌های مالداری، حمل سوخت فسیلی بمناطق عشایری، احداث ۷۷ باب آب انبار، خرید و توزیع چهار هزار و ۵۰۰ کپسول گاز بین جایگاه‌های احداث گاز، خرید ۲ دستگاه تانکر‌های توزیع نفت سفید، تهیه و تامین علوفه موردنیاز دام‌های عشایر به میزان سالیانه حدود ۱۰ هزار تن و بیمه اجتماعی عشایر به میزان حدود ۶ هزارو ۸۰۰ خانوار از دیگر اقدامات انجام در مناطق عشایری پس از انقلاب است.

کشت گیاهان دارویی و فرصتی برای اشتغال عشایر

معاون عمران و توسعه اداره کل امور عشایر لرستان گفت: تولید گیاهان دارویی در منابع عشایری از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که در راستای توانمندسازی عشایر در سطح ۱۰۰ هکتار از اراضی استان با مشارکت عشایر اجرا می‌شود.

ابراهیم جاپلقی، با اشاره به کشت گیاهان دارویی و نمونه‌های مختلفی از انواع گل محمدی در مزرعه تحقیقاتی در الیگودرز افزود: در این سایت تحقیقاتی که زمین آن متعلق به یکی از عشایر منطقه است شش گونه گیاه دارویی از جمله دو گونه آویشن، زعفران، زوفا، رزماری و موسیر با همکاری سازمان تحقیقات کشاورزی و اداره کل امور عشایری استان کشت شده است.

معاون توسعه و عمران اداره کل امور عشایری استان لرستان گفت: همچنین پنج نوع گل محمدی در این مزرعه تحقیقاتی کشت شده و در حال حاضر سازگاری این گونه‌ها با محیط و عطر آن‌ها در حال ارزیابی است.

وی ابراز امیدواری کرد که با توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری استان زمینه درآمدزایی جدیدی برای عشایر فراهم شود.

به گفته وی، عشایر لرستان کمتر از پنج درصد از جمعیت استان را تشکیل داده، اما ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز استان را تامین می‌کنند و این یکی مصادیق اقتصاد مقاومتی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

 ارتقای سطح سواد در جامعه عشایری

مسئول روابط عمومی اداره کل امور عشایر لرستان نیز در این خصوص گفت: از جمله اقدامات انجام شده طی چهار دهه بعد از انقلاب به عشایر این استان شامل بیمه دام عشایر به میزان سالیانه حدود ۱۰ هزار راس و کشت گیاهان دارویی به مساحت ۲۴ هکتار است.

ملک مراد سپهوند افزود: احداث سه باب کارگاه تولید کنسانتره، احداث پنج مورد انبار‌های چند منظوره و احداث یک باب سیلوی ۱۲ هزار تنی ذخیره گندم از دیگر اقدامات انجام شده در مناطق عشایری استان است.

به گفته وی ایجاد یا بهبود شغل به میزان ۲ هزار و ۳۸۹ مورد از محل اعطای تسهیلات بانکی به عشایر متقاضی از دیگر اقدامات موثر در راستای رفاه و اشتغال عشایر بوده است.

سپهوند تصریح کرد توجه به آموزش و سوادآموزی در جامعه عشایری یکی از مولفه‌های مهم و مورد توجه طی چهار دهه بعد از انقلاب بوده است بطوریکه آموزش خانوار‌های عشایری و فرزندان آنان منجر به ارتقاء سطح سواد بمیزان ۶۴ درصد بین مردان و ۴۹ درصد در بین زنان شده است.

منبع ایرنا

انتهای پیام /پ

برچسب ها: استانداری ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار