راهپیمایی بر روی سیاره‌های نوک تیزسیاره سرخ، مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity rover) را به انتهای اجباری ماموریت خود نزدیک کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان ناسا در جدیدترین تصاویر دریافتی از مریخ  که از بدنه مریخ نورد گرفته شده است متوجه شدت یافتن آسیب چرخ‌های آن شده‌اند.
 
حرکت برروی صخره‌ها و سطوح سنگی سیاره سرخ سبب شده است تا آسیب‌هایی شدید به بدنه مریخ نورد به ویژه چرخ‌های آن وارد شود که امکان تعمیر آنها وجود ندارد.
 

کنجکاوی دارای ۶ چرخ است که امکان حرکت برروی سطوح مختلف را به آن می‌دهد.
 
عکس جدید به دست آمده تکه تکه شدن بخش‌هایی از پوشش آلومینیومی چرخ مریخ نورد را نشان می‌دهد؛ اولین بار در سال ۲۰۱۷ کارشناسان ناسا مشکل آسیب دیدگی چرخ‌های مریخ نورد را جدی اعلام کردند که این مشکل در طول سال گذشته افزایش یافته است.
 
محققان درنظر دارند با بروز رسانی نرم افزار مریخ نورد و انجام تنظیماتی درمیزان سرعت حرکت آن، سبب کاهش فشار وارد شده از سطوح و صخره‌های سیاره سرخ به چرخ‌های مریخ نورد شوند.
 

مریخ نورد کنجکاوی ابعادی برابر با یک خودروی سواری و بر روی ۶ چرخ سوار شده است، این مریخ نورد از زمان فرود بر سطح سیاره سرخ در سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از ۱۹ کیلومتر بر سطح سیاره سرخ حرکت کرده و به جمع آوری اطلاعات پرداخته است.
 
اکنون دوباره توفانی از گرد و خاک بر سطح سیاره مریخ حاکم شده است که به گفته کارشناسان اثری برفعالیت مریخ نورد کنجکاوی نمی‌گذارد.،
 
در تابستان سال گذشته میلادی وقوع توفانی بزرگ در سیاره سرخ سبب آسیب دیدن مریخ نورد فرصت (Opportunity) و از کار افتادن پنل‌های خورشیدی آن شد.
در شکل زیر می‌توانید ابعاد دو مریخ نورد کنجکاوی و فرصت در برابر انسان را مشاهده کنید.
 

منبع:Cnet
انتهای پیام/
 

بدنه مریخ نورد کنجکاوی صدمه دید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار