مریخ نورد اینسایت پس از استقرار موفق بر سطح سیاره مریخ، تجهیزات اندازه گیری لرزش سیاره را فعال و اولین اطلاعات را به زمین ارسال کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ماهواره مدار گرد ناسا که در حال چرخش به دور سیاره مریخ است به تازگی تصاویری فوق العاده زیبا ازمریخ نورد اینسایت بر سطح این سیاره به زمین ارسال کرده است.


این تصاویر به کارشناسان آژانس فضایی آمریکا، ناسا اجازه می‌دهد تا دقیقاً به بررسی محل شروع پژوهش‌های علمی به ویژه انجام حفاری مریخ به وسیله مریخ نورد اینسایت بپردازند.


کارشناسان اعلام کرده‌اند مریخ نورد اینسایت تا عمق حدود ۲ متری از سطح پوسته کره مریخ را می‌تواند حفاری کند. اکنون مریخ نورد اینسایت اولین ابزار‌های بررسی لرزه نگاری مریخ را برسطح سیاره مستقر کرده است.


درمرحله بعدی بازوی رباتیک زمینی مریخ نورد برای حفاری مورد استفاده قرارخواهد گرفت.

کارشناسان امیدوار هستند به اطلاعات مناسبی درباره زلزله و لرزش زیر زمین درسیاره مریخ با استفاده از داده‌های ارسالی از مریخ نورد اینسایت دست یابند.

این نخستین بار است که چنین تجهیزاتی برای بررسی سطح و اعماق سیاره با استفاده از مریخ نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از هدف‌های این ماموریت بررسی لایه‌های عمق زمین در سیاره مریخ است و دانشمندان با تحلیل امواج لرزه‌ای که از بین لایه هاعبور می‌کنند می‌توانند عمق و ترکیب لایه‌های زیر زمینی مریخ را شناسایی کنند.


کنترل وهدایت عملیات کاوش مریخ نورد در آزمایشگاه JPL ناسا در کالیفرنیای آمریکا انجام می‌شود.

تیم پروژ مریخ نورد اینسایت درتلاش است تا ۲ دستگاه علمی دیگر خود را در خاک مریخ مستقر کند. مریخ نورد اینسایت درتاریخ ۲۶ نوامبر بر سطح مریخ فرود آمده است.

به گفته دانشمندان نصب و استقرار حسگر‌های مختلف تعبیه شده در مریخ نورد اینسایت و دریافت اطلاعات مورد نظر از آن‌ها کاری بسیار حساس و مانند فرود مریخ نورد بر سطح سیاره پیچیدگی‌های فراوان دارد.


کارشناسان پیش از ارسال مریخ نورد به فضا دریک آزمایشگاه به شبیه سازی فرود، استفاده از ابزار‌ها و حفاری پرداخته اند.

در بدنه مریخ نورد اینسایت ۳ حسگر ویژه کلیدی قرار داده شده است که می‌تواند برای بررسی حرکت و لرزه سیاره مورد استفاده قرار گیرد.

حسگر سنجش پالس سیاره مریخ، حسگر سنجش امواج که به بررسی حرکت سیاره می‌پردازد و در نهایت حسگرمطالعه امواج لرزه‌ای که می‌تواند وقوع زلزله را در سیاره پیش بینی کند.


کارشناسان اعتقاد دارند مواردی، چون برخورد شهاب سنگ یا حرکت پوسته و گسل‌های درونی مریخ می‌تواند سبب ایجاد زلزه در سطح و اعماق این سیاره شود.


کاوشگر حرارتی نیز یکی دیگر از ابزار‌های پیشرفته به کار رفته در مریخ نورد اینسایت است که به بررسی میزان گرمایش در سطح و اعماق سیاره سرخ می‌پردازد.

آنتن‌های رادیویی نصب شده دراینسایت نیز به بررسی چرخش سیاره مریخ درمحور خود می‌پردازد.


اتصال رادیویی برای دریافت اطلاعات ارسالی مریخ نورد اینسایت مورد استفاده دانشمندان قرارخواهد گرفت. اکنون مریخ نورد اینسایت تصاویرثبت شده از سیاره مریخ را به زمین ارسال می‌کند و دانشمندان درحال آزمایش و تست پیش از شروع عملیات حفاری و راه اندازی حسگر‌ها هستند.


شناسایی محل دقیق فرود مریخ نورد اینسایت با استفاده از داده‌های ارسالی از دوربین قدرتمند موجود در بدنه ماهواره (Orbiter Reconnaissance Mars) به دست آمده است.


مریخ نورد اینسایت دارای دوربین‌هایی بسیار قدرتمند است که می‌تواند فضای اطراف را روشن کند و دارای رنگ طیف زرد است.

تصاویر ارسالی از مریخ نورد اینسایت حاصل اتصال چندین تصویر به یکدیگر هستند که به اصطلاح به آن‌ها قطعه‌های موزائیکی گفته می‌شود.


منطقه مورد نظر دانشمندان برای شروع حفاری به وسیله مریخ نورد اینسایت باید فاقد سنگ، تپه و گودال‌های عمیق باشد تا تجهیزات حفاری آسیب نبینند.

شارژ باتری‌های مریخ نورد اینسایت با استفاده از انرژی خورشیدی انجام می‌شود.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

حفاری در سطح سیاره مریخ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار