کاوشکر اینسایت با استفاده از بازوی روباتیک خود سنسوری پیچیده زلزله سنج را روی سطح سیاره مریخ قرار داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از کامل کردن سفر ۳۰۰ میلیون مایلی در فضا و لمس کردن سطح مریخ، فضاپیمای سطح نشین «اینسایت» هم اکنون یکی دیگر از مهمترین نقاط عطف کار خود را به وسیله قرار دادن زلزله سنج روی سطح سیاره مریخ انجام داده است.

این دستگاه بخشی وسیع از اطلاعات علمی ماموریت را جمع آوری کرده و با استفاده از یک کاوشگر دما به بررسی ساختار درونی مریخ می‌پردازد.

فضاپیمای سطح نشین «اینسایت» حسگر اصلی خود را در سطح مریخ قرار داد

وسیله SEIS اولین ابزاری است که طی چهل سال به فضا اعزام شده است، در واقع این بار ناسا، ابزاری را طراحی کرده که توسط یک بازوی مکانیکی دستکاری شده و به طور مستقیم بر روی سطح مریخ قرار می‌گیرد.

در اوایل ماه ژانویه، یک بار دیگر، بازوی مکانیکی برای قرار دادن پوششی که دستگاه سنسور را از تداخل باد محافظت می‌کند، مستقر خواهد شد. این کار قرارگیری سنسور را تکمیل می‌کند، به طوری که ممکن است در نهایت، جمع آوری داده‌های با ارزش آغاز شود.

فضاپیمای سطح نشین «اینسایت» حسگر اصلی خود را در سطح مریخ قرار داد

بروس بانردت، محقق اصلی «InSight»، گفت: "قرار گرفتن زلزله سج، همانند فرود آمدن InSight بر روی مریخ، مهم است. این وسیله مهمترین ابزار در InSight است. ما برای تکمیل حدود سه چهارم اهداف علمی، به آن نیاز داریم".

فضاپیمای سطح نشین «اینسایت» حسگر اصلی خود را در سطح مریخ قرار داد

به طور خاص، SEIS قادر به ثبت امواج لرزه‌ای ناشی از «زلزله مریخ (marsquakes)»، است (ناسا انتظار دارد تا ۱۰ مورد از آنها، طی دوره ماموریت ثبت شوند) و به علت حساسیت شدید این وسیله، حتی پدیده‌های آب و هوایی مانند گرد و غبار، گاهی اوقات باعث زلزله مریخ می‌شوند.

ناسا انتظار دارد که تجزیه و تحلیل فعالیت لرزه ای، داده‌های قابل اطمینان را در مورد ساختار درونی سیاره سرخ ارائه دهد و اطلاعاتی مفید در مورد چگونگی تشکیل این و دیگر اجسام در منظومه شمسی بدست آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار