دژپسند گفت: باید فقدان نگاه مثبت به مناطق آزاد در کشور آسیب شناسی شود تا مشکلات موجود را ریشه یابی و آن‌ها را مرتفع کنیم.

باید نگاه منفی به مناطق آزاد آسیب شناسی شودبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی  در نشستی با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد و معاونان دبیرخانه شورای عالی اظهار کرد: باید فقدان نگاه مثبت به مناطق آزاد در کشور آسیب شناسی شود تا مشکلات موجود را ریشه یابی و آن‌ها را مرتفع کنیم.

در این نشست مشاور رییس جمهوری گزارشی از عملکرد مناطق آزاد در دولت یازدهم ارائه کرد و گفت: در سال ۱۳۹۲ صادرات از ١٩٢ میلیون دلار به یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ رسید و تلاش می‌کنیم با همه موانع و مشکلات پیش آمده در فضای اقتصادی کشور این روند مثبت همچنان ادامه یابد.


بیشتر بخوانید: برگزاری نشست مجمع کارآفرینان با حضور وزیر اقتصاد/تشریح مشکلات و موانع پیش روی تولید


مرتضی بانک افزود: در مناطق آزاد بیش از ۲۸۵ هزار شغل جدید ایجاد شده که نتیجه حضور ۱۶۰۰ واحد تولیدی خدماتی در این مناطق است ضمن آنکه برنامه‌های مختلفی برای حمایت از تولید و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار‌های نوین در مناطق در دست اقدام است. مناطق آزاد بدون بهره مندی از بودجه دولتی در مدت پنج سال ۱۰ هزار میلیارد درآمد داشته که نیمی از آن صرف پروژه‌های عمرانی و تکمیل زیر ساخت‌های مناطق شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: منطقه آزاد بدون اجرای کامل قانون آن واقعی نیست و در حد یک عنوان باقی می‌ماند و متاسفانه دستگاه‌ها و نهاد‌ها در امور مناطق دخالت می‌کنند.

گفتنی است؛ ایران هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی دارد. شهریورماه امسال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایجاد هشت منطقه آزاد و ۹۸ منطقه ویژه اقتصادی جدید رای مثبت دادند که هنوز نهایی نشده است.

انتهای پیام/

منطقه آزاد بدون اجرای کامل قانون آن واقعی نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار