به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه شبکه آزادراهی و بزرگراهی یکی از اصلیترین دستاورهای عمرانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در چهل سال اخیر به شمار میرود. تمامی دولتها عزم خود را برای توسعه و تکمیل پروژههای عمرانی و آزادراهی نیمه تمام گذاشته اند.
احداث راههای مواصلاتی اعم از آزادراه ها، بزرگراه ها، راه آهن و غیره یکی از مهمترین شاخصههای توسعه یافتگی به شمار میرود. وجود شبکه حمل و نقل و جادههای ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که بر شتاب رشد اقتصادی جوامع می افزاید.
به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر محورهای مواصلاتی بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم میآورد.
ایران به دلیل قرارداشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و دسترسی به دریاهای آزاد یکی از راههای مهم مواصلاتی بین قارههابه شمار می رود از سوی دیگر وجود منابع انرژی فراوان ، موقعیت طبیعی و وجود فلات ایران باعث شده ایران از موقعیت کم نظیری در حمل و نقل برخوردار باشد.
ساخت راهها و جادههای متعدد در دهه های اخیر که به طور عمده شمال و جنوب کشور را به یکدیگر متصل میکند خود بیانگر این موضوع است که هنوز ایران در شاهراه شرق به غرب جهان قرار داشته و دسترسی ایران به دریاهای آزاد از یک سو و داشتن ساحل گسترده در شمال یکی از مهمترین امتیازات ایران در حمل و نقل ترکیبی است.
براساس بررسیهای انجام شده ایران میتواند سالانه تا حدود ۲ میلیارد تن کالاو حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در صورت گسترش زیرساختهای حمل و نقل جادهای و ریلی از ترانزیت کالابه دست آورد. البته این رقم به غیر از درآمدهای جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، فروش سوخت و میهمانسراهای بین راهی و... است.
بیشتر بخوانید:نیم نگاهی بر دستاوردهای انقلاب در عرصه راه سازی/ افزایش راههای کشور از ۳۶ هزار به ۱ میلیون کیلومتر
سید محمد حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراهها در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی، با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها آزادراه رسمی که در کشور وجود داشت مربوط به تهران – کرج بود گفت: آزادراه تهران – قم در دوران پیش از انقلاب نیمه تمام رها شده بود و ما توانستیم در اوایل انقلاب آن را به بهرهبرداری کامل برسانیم.
وی افزود: پیش از انقلاب تنها ۲۸۵ کیلومتر آزادراه در اطراف تهران وجود داشت، اما هم اکنون میزان آزادراهها به ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.
میرشفیع اظهار کرد: طی ۱۵ سال آینده طول آزادراههای کشور را باید به ۱۰ هزار کیلومتر برسانیم که از این میزان ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در دست اجراست.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش به مسیرهای آزادراهی در حال ساخت اشاره کرد و گفت: یکهزار و ۱۶۷ کیلومتر مسیر آزادراهی در حال اجرا داریم که قراردادهای آنها منعقد شده است.
خادمی ادامه داد: به طور میانگین ۵۰ درصد از مسیرهای آزادراه در کشور به مرحله اجرا و ساخت رسیده است و برای حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی سرمایهگذاری انتخاب شده و مراحل مطالعاتی آنها آغاز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در بخش راه اصلی و بزرگراهی ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر در حال ساخت داریم و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور مراحل مطالعاتی آنها را آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۵۷ هیچ مسیر بزرگراهی در کشور وجود نداشت و بیشتر راهها اصلی و یا شوسه بودند، گفت: هم اکنون ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و تمام آنها در مرحله بهرهبرداری قرار دارند. عملکرد بخش بزرگراهی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور در بخش بزرگراهی در ۴۰ سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بوده است.
خادمی اظهار کرد: مجموع راههای اصلی و فرعی درجه دو و سه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۷ هزار کیلومتر بود که تمامی مراکز مناطق مهم کشور را به یکدیگر متصل میکرد اما هم اکنون ۱۰۸ هزار کیلومتر مسیر جادهای اصلی و فرعی درجه دو و سه داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، ۶۲ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی افتتاح شده است.
وی به بخش راههای روستایی اشاره کرد و گفت: تا سال ۵۷ کل مسیرهای آسفالت شده تنها ۳ هزار کیلومتر بود، اما در طول ۴۰ سال گذشته، ۱۰۴ هزار کیلومتر راه روستایی به ویژه در مناطق محروم کشور آسفالت شده است.
انتهای پیام /