چین پیش‌نویس قانونی را مطرح کرده که در آن انتقال اجباری فن‌آوری و «دخالت» غیرقانونی دولت این کشور در فعالیت‌های تجاری خارجی ممنوع شده است.

ممنوعیت انتقال اجباری فن‌آوری‌ها و تاکید بر معامله به مثل در پیش‌نویس قانون سرمایه‌گذاری خارجیِ چینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، به دنبال مناقشه تجاری میان چین و آمریکا و زیر ذره‌بین قرار گرفتن نقش دولت پکن در تجارت خارجی، چین پیش‌نویس قانونی را مطرح کرده که در آن انتقال اجباری فن‌آوری و «دخالت» غیرقانونی دولت در فعالیت‌های تجاری خارجی ممنوع شده است.

پیش‌نویس قانون سرمایه‌گذاری خارجی که متن کامل آن را روز چهارشنبه مجلس اعلی چین منتشر کرد، به دنبال آن مطرح می‌شود که پکن برای حل اختلاف طولانی مدت خود با آمریکا تلاش می‌کند. چین متهم است که به اقدامات تجاری ناعادلانه دست می‌زند؛ سرقت مالکیت معنوی (IP) و انتقال اجباری مالکیت معنوی از آن جمله‌اند.

در حالیکه چین اغلب این اتهامات را رد می‌کند، متعهد شده است تا دسترسی سرمایه گذاران خارجی به بازار را بهبود بخشد و از حقوق آنها در برابر شکایت‌های رو به افزایش و سرمایه گذاری خارجی که در حال کاهش است، حمایت کند.

این پیش‌نویس نهایی با 39 تبصره، بسیار کوتاه‌تر از نسخه منتشر شده در سال 2015 است، اما در خصوص حمایت از مالکیت معنوی موضع بسیار سخت‌گیرانه‌تری دارد. در این پیش‌نویس آمده است «مقامات رسمی و کارکنان آنها نباید از امکانات دولتی برای انتقال اجباری فن‌آوری استفاده کنند».

با بالا گرفتن تنش‌های تجاری، کشورهایی نظیر آمریکا و آلمان در برخورد با شرکت‌های چینی که از سوی دولت این کشور حمایت می‌شدند و با پول اشباع بودند احتیاط بیشتری به خرج دادند مبنی بر این که آنها فن‌آوری‌های خارجی پیشرفته را از خارج از کشور با اقدامات تهاجمی و اجبارگونه بدست آورده اند.

بطور واضح به منظور تأکید بر روابط متقابل، در این پیش نویس آمده است چین حق اعمال تلافی جویانه علیه کشورهایی را دارد که سرمایه گذاری چینی را با «اقدامات مربوطه» مورد تبعیض قرار می‌دهند.

بعضی متخصصان قانون و مشاوران تجاری با توجه به فقدان حاکمیت قانون در چین در مورد این که این قانون تا چه حد می‌تواند از منافع شرکت‌های خارجی محافظت ‌کند ابراز شک و تردید کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار