محققان ربات حشره‌ای شکل را طراحی کرده اند که می‌تواند به داخل موشک‌ها برود و آن‌ها را بررسی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به طور معمول تعمیر موتور‌های موشک و دیگر ماشین‌ها بدون جدا کردن آن‌ها از یکدیگر، فرایندی پر هزینه و وقت گیر است.

اکنون یک تیم در موسسه Wyss هاروارد، ربات‌های کوچک حشره مانند را ساخته‌اند که می‌توانند به داخل ماشین‌ها بروند و به بازرسی آن‌ها بپردازند؛ با وجود این ربات‌ها، دیگر نیازی به پیاده کردن موتور و نصب دوباره آن نخواهد بود.

این ربات‌ها بر اساس ابداع قبلی این تیم است که آن را «میکروربات متحرک هاروارد» (HAMR) می‌نامند؛  طراحی مشابه ربات‌های کوچک و چهار پا مانند حشرات دارند و یک نسخه جدیدتر آن توانایی حرکت در سطح آب را دارد.

روبات هایی حشره طراحی شدند

آخرین مدل، HAMR-E نامگذاری شده است، E به دلیل ویژگی الکترو-چسبندگی نامگذاری شده است و  برای بالا رفتن از سطوح عمودی و وارونه چسبیدن، روبات‌ها دارای پد جدیدی هستند که از طریق نیرو‌های الکترواستاتیک به سطوح فلزی می‌چسبند.

این پد‌ها از جنس الکترود مسی با عایق پلیمید هستند که می‌توانند میدان الکتریکی مربوط به هر پا را برای قدم بعدی خاموش کنند؛ این پد‌ها انعطاف پذیر بوده، به طوری که اجازه می‌دهند ربات‌ها از سطوح منحنی بالا رفته و این یک مهارت پرکاربرد در موشک‌ها خواهد بود.

«سباستین دریواز» نویسنده اول این تحقیق گفت: اکنون که این روبات‌ها می‌توانند به جای حرکت به جلو و عقب در یک سطح مسطح، در سه بعد به کشف بپردازند، یک دنیای کاملا جدید را ایجاد کردند که می‌توانند در آن حرکت کنند و با آن درگیر شوند.

آن‌ها ممکن است روزی قسمت‌هایی از ماشین‌های بزرگ که دسترسی به آن‌ها دشوار است بازرسی کنند و امکان صرفه‌جویی در زمان و هزینه برای شرکت‌ها فراهم آورند.

روبات هایی حشره طراحی شدند

چسبندگی پا‌های این روبات‌ها تنها پیشرفت موردنیاز برای بالا رفتن روبات‌ها نیست؛ آنها همچنین یک مچ پا طراحی کردند که می‌تواند در سه بعد بچرخد و جهت گیری ربات‌ها را با زمین حفظ می‌کند.

در آزمایشات این ربات می‌توانست بیش از ۱۰۰ قدم روی سطوح عمودی و به صورت وارونه بدون افتادن، طی کند.

مراحل بعدی برای تیم شامل سنسور‌هایی برای بهبود چسبندگی HAMR-E بر روی سطوح است و به طور قابل توجهی کار می‌کند تا بتواند بازرسی‌هایی را انجام دهد که بسیار مناسب است.

این پژوهش در مجله «Science Robotics» به چاپ رسید.

منبع: newatlas

انتهای پیام/

طراحی روبات های جدید حشره نما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۵ دی ۱۳۹۷
به نظر من ربات مار درست میکردن بهتر بود که اگه خراب شد بشه کشیدش بیرون
آخرین اخبار