منطقی گفت: بسیاری از صنایع به فناوری ثانویه احتیاج دارند، لذا در این راستا تحریم مانند محرکی خوب عمل کرده و این نمایشگاه‌ها بر کاهش تحریم‌های فضایی تاثیر گذار است.

نمایشگاه تستا ابزاری برای کاهش تحریم‌های فضاییبه گزارش  حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با کمک مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری تصمیم گرفته است نمایشگاه "معرفی تقاضای ساخت و تولید تجهیزات، قطعات، مواد و سیستم‌های مورد نیاز صنایع" را برگزار کند؛ در این مدل از نمایشگاه‌ها، متقاضیان کالا و یا خدمات (دستگاه‌های دولتی و خصوصی) با حضور در غرفه‌های نمایشگاه و ارائه تقاضای خود در جهت رفع آنها اقدام می‌کنند، روشی که به عنوان نمایشگاه معکوس (Reverse Expo) در دنیا مطرح است.

منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ایران در خصوص مزیت نمایشگاه‌های تقاضا محور نسبت به نمایشگاه‌های رایج گفت: در نمایشگاه‌های تقاضا محور تلاش بر این معطوف می‌شود که مخاطبتان چه کسانی هستند. پس از انتخاب مخاطب، نکته دوم وجود بانک اطلاعاتی بسیار وسیع  برای دسته‌بندی نیازهاست زیرا با وجود نیازهای متعدد منابعی محدود برای پاسخ به آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته سوم این است که اغلب نیازها به کار میانی نیاز دارند؛ یعنی صرفاً به این صورت نیست که نیازها دیده و انتخاب شوند، لذا باید نهادی شکل داد که همزمان با پیدا کردن نیازها آنها را با عملکرد شرکت موردنظر تطبیق دهند، نکته چهارم این است که برای این کار صرفاً مجموعه داخلی پاسخگو نیست و باید مجموعه جهانی پیدا کرد تا در این مسیر کمک کننده باشند. این چهار نکته مبدا خوبی هستند تا نمایشگاه‌های تقاضا محور را براساس آن‌ها ساماندهی کرد.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران در پاسخ به اینکه نمایشگاه‌های نیاز محور چه تاثیری بر ارتباط بین دانشگاه و صنعت دارند، گفت: در این حوزه افرادی حضور دارند که دانشگاهی هستند و در حوزه‌های مورد نیاز کار کرده‌اند، افرادی که کارشان پاسخ‌گویی به نیازهای دانش محور است.

وی ادامه داد: بر این اساس در کنار 2 طیف صنایع و شرکت‌های دانش بنیان، طیفی سوم متشکل از مشاوره‌ها، گروه‌ای علمی و متخصصین دانشگاهی وجود دارد که ارتباط بین علم و صنعت را به نحو احسن برقرار می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه آیا این قبیل نمایشگاه‌ها به توسعه شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند، گفت: بله در صورت تداوم برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور یک سری شرکت‌های دانش بنیان خدماتی و محصولی تاسیس می‌شوند، همچنین شرکت‌هایی با نقش مشاوره‌ای، تطبیق نیازها و جاری سازی بخش اقتصادی شکل خواهند گرفت.

منطقی در پاسخ به اینکه با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، نمایشگاه‌های تقاضا محور تا چه حد می‌توانند به خودکفایی و توجه به ظرفیت‌های داخلی کمک کنند، گفت: به اعتقاد بنده این نمایشگاه‌ها بر کاهش تحریم‌های فضایی نیز تاثیر گذار هستند. شرکت‌های موجود نیازهای اولیه را ایجاد می‌کنند. در این بین بسیاری از صنایع به فناوری ثانویه احتیاج دارند، لذا تحریم می‌تواند محرکی خوب باشد، اما کاری که باید صورت داد این است که پس از پایان تحریم و یا تغییر شکل آن، روند مذکور ادامه یابد، یعنی در فضای تحریم نیازها را به صورت داخلی برآورد کنیم اما پس از رفع تحریم ها نیازها را به صورت همکاری‌های فناورانه بین المللی برآورد کنیم.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران در خصوص راهکار پیشنهادی خود برای تداوم برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور گفت: همان طور که اشاره کردم کار باید از جایی شروع شده، طی مراحلی توسعه و در نهایت به بلوغ رسد، بنابراین ایجاد یک دبیرخانه‌ای که بتواند اطلاعات را جمع‌آوری کرده و اولویت‌ها و همکاران بین المللی و داخلی که کارهای مشاوره‌ای انجام می‌دهند را شناسایی کند، لازم است. زیرا این قبیل کارها در دبیرخانه انجام می شود.

انتهای پیام/

مزیت نمایشگاه‌های تقاضا محور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار