شبکه فرانس ۲۴ در میزگردی با حضور کارشناسان به مناسبت چهلمین سالگرد اصلاحات اقتصادی در چین به بررسی جایگاه این کشور در شرایط امروز و آینده جهان پرداخت.

چین در آینده نزدیک ابرقدرت اول جهان استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فرانس 24 در میزگردی با حضور کارشناسان به مناسبت چهلمین سالگرد اصلاحات اقتصادی در چین به بررسی جایگاه این کشور در شرایط امروز و آینده جهان پرداخت. در بخشی از این برنامه سخنان شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین پخش شد که طی آن وی با اشاره به ادامه روند اصلاحات در این کشور تاکید کرد برای چین با پنج هزار سال تاریخ و یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت، درسی برای یادگیری از دیگران وجود ندارد و خودش می داند چه کاری خوب است و چه کاری خوب نیست.

کلوئه فروآسار، کارشناس مسائل چین درباره سخنان رئیس جمهور این کشور گفت: امروز چین الگویی از نظام اقتصادی و سیاسی و حتی تمدنی ارائه می دهد که نه تنها درسی برای یادگیری از دیگران ندارد بلکه مدعی است می تواند این الگو را در برابر الگوی غربی سرمایه‌داری لیبرال به عنوان یک جایگزین مطرح کند. رئیس جمهور چین بی‌آنکه به جزئیات ادامه روند اصلاحات اشاره‌ای بکند مصمم است روند اصلاحات آغاز شده در دهه هشتاد توسط دن شیائو پینگ را که رهبران بعدی نیز ادامه دادند، دوام بخشد. مشخصه نظام شی جین پینگ این است که در زمینه سیاسی و خط مشی کلی همه چیز تحت کنترل حزب و شخص رئیس جمهور باشد و در زمینه اقتصادی نوعی تمرکززدایی و نوآوری را بر کشور حاکم نماید.

ژان فرانسوا دی مگلیو، رئیس مرکز مطالعاتی آسیا سنتر نیز گفت: اصلاحات اقتصادی در چین عبارت است از اصلاحات در شرکت های دولتی که کنترل اقتصاد کشور را در دست دارند. این شرکت ها نزدیک به سی درصد تولید ناخالص ملی چین را تامین می کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کاهش رشد اقتصادی چین در سال های آینده بعد از سال‌ها رشد دو رقمی و رشد نزدیک هفت درصدی در سال‌های اخیر گفت: ما در سال 2018 شاهد کاهش بیست درصدی فروش خودروی چین بودیم که البته یک مشکل بزرگ در اقتصاد چین نیست بلکه از جنگ تجاری با آمریکا ناشی می شود.

در این میزگرد این موضوع مطرح شد که چین با تمام این اوصاف الگوی اقتصادی خودش را ادامه می دهد و همچنان که می‌دانیم شی جین پینگ و چین افق 2049 را در نظر دارند که در این سال صدمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین است. با برنامه‌ای که چینی‌ها در نظر دارند اگر اتفاق خاصی نیفتد در این سال این کشور در زمینه میزان تولید ناخالص ملی در جهان اول خواهد بود و به ابرقدرت اول دنیا تبدیل می شود.

ژان فرانسوا دی مگلیو در ادامه گفت: در بیست سال آینده شاهد نبرد تمام و کمال چین و آمریکا در زمینه‌های تجاری و فناوری و غیره خواهیم بود که در آن استفاده از هر ابزاری مانند ابزار حقوقی و قضایی نیز مجاز است که نمونه آن را در بازداشت مدیر هوآوی در کانادا در پی شکایت آمریکا مشاهده کردیم. در کوتاه مدت آمریکا از ابزار تجارت که در اختیارش است علیه چین استفاده می‌کند. اما چین به دنبال برتری جویی در درازمدت است و به نوآوری و سرمایه گذاری در همه حوزه ها ادامه می دهد ضمن اینکه نگاه دقیقی به ثبات و امنیت کشور خودش دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۳ تير ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار