به گفته یک کارشناس سیاسی چینی، اقدام کانادا در بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی تحت فشار آمریکا یک رسوایی و اقدامی بی‌سابقه است.

بازداشت مدیر مالی هوآوی رسوایی محض استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته یک کارشناس سیاسی، اقدام کانادا در بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی تحت فشار آمریکا یک رسوایی و اقدامی بی‌سابقه است.

جودی وودوارد، استاد دانشگاه در چین و نویسنده کتاب "آمریکا در مقابل چین: جنگ سرد جدید در آسیا" در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: بازداشت منگ وانگ ژو، مدیر مالی شرکت هوآوی، از سوی مقامات کانادایی و به درخواست آمریکا "بی سابقه" و "یک رسوایی محض" است.

ادعا شده است که منگ وانگ ژو تلاش کرده است با دور زدن تحریم های ضد ایران، آمریکا را فریب دهد.

یک قاضی کانادایی روز سه شنبه برای آزادی موقت منگ وثیقه ده میلیون دلاری تعیین کرد و دستور داد که وی باید تحت کنترل الکترونیکی و محدودیت رفت و آمد قرار بگیرد.

وودوارد در این مصاحبه گفت: "اتفاقی که افتاده است یک رسوایی محض است. دستگیری فردی به این علت که ادعا می شود شرکت آنها یک تحریم را نقض کرده است، باورکردنی نیست. این کاملا بی سابقه است."

منگ زمانی دستگیر شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در نشست گروه بیست در آرژانتین به سر می‌برد. ترامپ پس از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در اول دسامبر در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، گفت آتش بس در جنگ تجاری میان چین و آمریکا برقرار خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا ادعا می کند که پیش از این دیدار، از دستگیری منگ اطلاعی نداشته است. اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، می گوید خودش از این موضوع خبر داشته است و بدون آن که حرفی در این باره بزند در این جلسه شرکت کرده است. کمتر از یک ساعت پس از صدور قرار وثیقه برای منگ، ترامپ گفت اگر مداخله در پرونده منگ به نفع منافع امنیت ملی آمریکا باشد یا به امضای یک قرارداد تجاری با چین کمک کند، این کار را انجام خواهد داد.

این کارشناس در ادامه گفت مسئله این است که آمریکا می خواهد قاعده جدیدی ایجاد کند که بر اساس آن در صورت نقض تحریم های آمریکا از سوی یک شرکت خارجی، آمریکا با بازداشت مدیران آن شرکت، با آن برخورد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار