مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته تا کنون ۱۳۱ کیلومتر از جاده‌های عشایری شهرستان پلدختر که بخاطر سیل مسدود شده بود، ریزش‌برداری شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، سعید کریمی  مدیرکل امور عشایر لرستان اظهار داشت: استان لرستان به خاطر دارا بودن پتانسیل‌های خدادادی و شرایط زیست‌محیطی و اکولوژیکی برای امرار معاش عشایر محیطی مناسب فراهم کرده که شیوه زندگی این قشر از جامعه بر اساس کوچ‌روی را در خود جای‌داده است.

وی افزود: عشایر ۶ ماه از سال به مناطق قشلاقی و ۶ ماه دیگر به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند که امروز به‌اتفاق امام‌جمعه پل‌دختر، نمایندگان مردم پل‌دختر و سلسله و دلفان، و فرمانداران این مناطق و جمعی از مسئولان مربوطه جهت شناسایی و بررسی مشکلات عشایر در مناطق قشلاقی پل‌دختر حضور پیدا کردیم.

مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: در این بازدید بعضی از مسائل و مشکلات عشایر توسط آنان از جمله تأمین آب آشامیدنی مطرح و شناسایی شد که برای رفع این مشکل ۶ دستگاه تانکر ۶ هزار لیتری تجهیز شده که آب آشامیدنی عشایر را به‌صورت رایگان بین آن‌ها توزیع می‌کنند.

وی افزود: همچنین ۵۰۰ دستگاه تانکر چرخ‌دار ۲ هزار لیتری بین خانوار‌های عشایری این منطقه توزیع‌شده که از این طریق آب آشامیدنی مورد نیاز خود را دریافت و ذخیره می‌کنند.

کریمی تأمین نهاده‌های دامی را یکی از اساسی‌ترین بخش اقتصادی عشایر دانست و خاطرنشان کرد: شرکت‌های تعاونی امور عشایر در شهرستان پل‌دختر مستقر شدند و جو و کنستانتره مورد نیاز عشایر را تأمین کردند که تاکنون ۴ هزار و ۶۵۰ تن جو و حدود ۵۰۰ تن کنستانتره بین عشایر دامدار منطقه توزیع‌شده است.

وی به تأمین آرد عشایر اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۹ هزار و ۶۰۰ کیسه آرد تأمین‌شده و بین خانوار‌های قشلاقی توزیع‌شده است.

مدیرکل امور عشایر استان لرستان به بیمه اجتماعی عشایر اشاره کرد و گفت: بیمه در مناطق قشلاقی فعال شده و افرادی که سن ۱۸ تا ۵۰ سال دارند می‌توانند خود را بیمه کنند؛ همچنین شرکت بیمه دام در شهرستان مستقر است و عشایر می‌توانند دام‌های خود را بیمه کنند.

وی یادآور شد: بعضی راه‌های ارتباطی و دسترسی عشایر براثر بارندگی‌های اخیر و سیلابی شدن برخی رودخانه‌ها و مسیر‌ها قطع‌شده بود که با همت امور عشایر و ستاد بحران و با استفاده از چندین دستگاه راه‌سازی این مسیر‌ها بازگشایی شد.

کریمی خاطرنشان کرد: در این رابطه ۱۳۱ کیلومتر از راه‌های عشایری شهرستان پل‌دختر ریزش برداری شد که بعضی از راه‌ها نیاز به ابنیه فنی و تأمین اعتبار دارد که در جلسه ستاد بحران نیز مطرح شد و به‌محض تأمین اعتبار سایر راه‌های عشایری جهت دسترسی عشایر به مرکز بهداشتی درمانی و خدماتی مرمت و نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/م

ریزش برداری ۱۳۱ کیلومتر از راه‌های عشایری پلدختر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار