عملیات حفاری بزرگترین تونل غرب کشور در جاده جدید سنندج - مریوان با حضور معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور پایان یافت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، مراسم اتمام عملیات حفاری بزرگترین تونل غرب کشور روز یکشنبه با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور، بهمن مرادنیا استاندار کردستان و جمعی از اعضای انجمن‌های زیست محیطی شهرستان مریوان در محل این تونل برگزار شد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: جاده سنندج - مریوان با اعتبارات ویژه‌ای در حال تکمیل است و با اینکه میانگین تخصیص اعتبارات به طرح‌های عمرانی کشور ۳۷ درصد کاهش داشته، اما این طرح توانسته ۵۰ درصد اعتبارات خود را دریافت کند.

منصور مرادی افزود: انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی در کنار تکمیل جاده سنندج - مریوان طرح‌های کامیاران - مریوان، سروآباد - پاوه - نوسود و احداث تونل اورامانات را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین از به مناقصه رفتن ۷۰ کیلومتر از جاده‌های روستایی مریوان در سال جاری خبر داد و افزود: انتظار می‌رود دولت تلاش بیشتری برای توسعه راه‌های این شهرستان انجام دهد.

 جاده مریوان سنندج نیازمند ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است

مشاور طرح جاده سنندج - مریوان نیز در این مراسم گفت: عملیات اجرایی اکنون در ۵۲ کیلومتر از جاده جدید مریوان - سنندج در حال انجام است که اتمام آن نیازمند یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

مظفر بیگلر اضافه کرد: در صورت تامین این میزان اعتبار پیمانکاران ظرفیت اتمام عملیات اجرایی را در مسیر تیژ تیژ گاران تا شهریور ۹۸ را دارند.

وی افزود: تاکنون ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار از چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز آن برای این طرح هزینه شده که ادامه اتمام طرح تا پایان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

بیگلر تاکید کرد: احداث کنار گذر شرقی مریوان از ضرورت‌های تکمیل این طرح است تا بتوانیم مرز رسمی باشماق را به مرکز کشور بدون رد شدن خودرو‌های ترانزیتی از مرکز شهر متصل کنیم.

مشاور طرح جاده سنندج - مریوان اظهار داشت: به همین منظور کنار گذر شرقی مریوان برای اتصال به مرز رسمی باشماق به طول ۳۲ کیلومتر با عرض ۱۲ متر مطالعه شده و با یک هزار و ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز آماده مناقصه گذاری است.

بیگلر یادآور شد: این طرح به طول حدود ۱۰۰ کیلومتر به سه بخش تقسیم شده که ۳۵ کیلومتر آن در حال مطالعه، ۱۰ کیلومتر برای اصلاح، مطالعه شده و آماده مناقصه است و بخش سوم نیز به طول ۵۲ کیلومتر از سه راهی تیژ تیژ گاران تا مریوان است.

وی گفت: بخش سوم طرح هم اکنون در حال احداث است که بیشتر مسیر آن همراه با سه دستگاه تونل در حال اتمام است.

بیگلر اضافه کرد: تنها تونل باغان این مسیر یک هزار و ۹۴۲ متر است که عملیات حفاری در یک هزار و ۸۸۶ متر آن انجام شده و بقیه مسیر نیز شامل کانال‌های آن است.

تونل باغان به طول یک هزار و ۸۸۴ متر با احتساب متعلقات آن یک هزار و ۹۴۳ متر بزرگترین تونل در غرب کشور و یکی از بخش‌های مهم و حیاتی پروژه سنندج - مریوان است.

برای ساخت این تونل در مجموع ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.

عملیات اجرایی حفاری تونل باغان از ۲۰ مرداد سال ۹۶ آغاز شد و در کمتر از ۱۶ ماه به پایان رسید، عرض این تونل ۱۰ متر و ۵۰ سانتی متر و ارتفاع مفید آن ۵ متر و ۸۰ سانتی متر است.

این تونل ضمن کاهش هفت کیلومتری مسیر پر پیچ و خم محور قدیم سنندج - مریوان از تصادفات و سوانح بالای این محور بطور چشمگیری می‌کاهد.

طول طرح احداث جاده سنندج - مریوان موسوم به تیژ تیژ - گاران ۵۲ کیلومتر است که شامل سه تونل همرو، گزردره و باغان است که هم اکنون حفاری هر سه تونل به پایان رسیده است.

پروژه احداث جاده جدید سنندج - مریوان (تیژتیژ، گاران) در حال حاضر ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن چهار هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

تا پایان سال گذشته، ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال برای ساخت این جاده ارتباطی هزینه شده و در سال جاری یک هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافته است.

جاده فعلی سنندج به مریوان با ۱۲۵ کیلومتر طول، دارای پیچ‌های متعددی است که با بهره برداری از جاده جدید علاوه بر کاهش ۲۵ کیلومتری طول مسیر، مدت زمان تردد از سنندج تا مریوان حدود ۷۵ دقیقه کاهش می‌یابد.

انتهای پیام /پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.