وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برای پیشبرد مذاکرات تجاری با آمریکا در سه ماه آینده تلاش خواهد کرد.

وزارت بازرگانی چین: برای پیشبرد مذاکرات تجاری با آمریکا تلاش خواهیم کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد برای پیشبرد مذاکرات تجاری با آمریکا در سه ماه آینده تلاش خواهد کرد و در این راستا به منظور کاهش اختلافات تجاری خواهد کوشید نقاط اشتراک میان دو کشور را تقویت کند.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه خود افزود گروه‌های اقتصادی و تجاری دو کشور تلاش خواهند کرد در نود روز آینده مذاکرات و رایزنی‌های خود را مطابق با یک جدول زمانی و یک نقشه راه کاملا روشن به پیش ببرند. چین قصد دارد در این مدت نقاط و موارد خاصی را که دو کشور در خصوص آنها اتفاق نظر دارند، به اجرا بگذارد.

چین و آمریکا برای ایجاد یک وقفه در جنگ تجاری خود که از چند ماه پیش آغاز شده است، به توافق رسیده اند. این توافق روز شنبه در مذاکرات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در آخرین روز نشست سران گروه بیست در بوئنوس آیرس حاصل شد.

سران آمریکا و چین توافق کردند مذاکرات خود را درباره " تغییرات ساختاری" در روابط و مناسبات تجاری دوجانبه آغاز کنند. واشنگتن از یک مهلت نود روزه سخن به میان آورده و اعلام کرده است که در این مدت دولت ترامپ اجرای حقوق گمرکی جدید بر محصولات و کالاهای وارداتی چین را به حال تعلیق درخواهد آورد.

ریاست جمهوری آمریکا در عین حال هشدار داده است که اگر در این مدت سه ماهه در خصوص اختلافات تجاری دو کشور به ویژه انتقال "اجباری" فناوری و "سرقت مالکیت معنوی" که واشنگتن بابت آن از چین انتقاد می کند، حاصل نشود حقوق گمرکی ده درصدی بر محصولات وارداتی چین به بیست و پنج درصد افزایش خواهد یافت.

مالکیت معنوی یکی از اصلی ترین موارد اختلاف میان آمریکا و چین است که به جنگ تجاری میان دو کشور منجر شد. آغازگر این مناقشه تجاری بی سابقه دونالد ترامپ بود که با داشتن گرایشهای حمایت گرایانه تجاری چین را به رفتار متقلبانه و سرقت مالکیت معنوی از آمریکا متهم کرد و تابستان امسال به طور یکجانبه حقوق گمرکی بیست و پنج درصدی بر میلیاردهای دلار کالاهای وارداتی از چین وضع کرد.

چین هنوز مهلت سه ماهه ای را که آمریکا تعیین کرده، تایید نکرده است. وزارت بازرگانی چین در عین حال نشست سران چین و آمریکا در پایتخت آرژانتین را موفقیت آمیز توصیف و اعلام کرد پکن به اجرای توافقی که میان دو کشور صورت گرفته است، اطمینان دارد.

دونالد ترامپ که روز دوشنبه از یک "جهش بزرگ" در روابط با پکن سخن گفته بود سه شنبه شب لحن تهدیدآمیزی در رابطه با چین به خود گرفت اما باز هم تاکید کرد به حصول توافق با غول اقتصادی آسیا اطمینان دارد. وی حتی برای اولین بار از امکان تمدید مهلت مذاکرات سخن گفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار