در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک از اطلس خاک‌های کلانشهر شیراز رونمایی شد.

اطلس خاک‌های کلانشهر شیراز رونمایی شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ جهانبخش میرزاوند رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با اشاره به رونمایی از اطلس خاک‌های شیراز، گفت: برای تهیه این اطلس از خاک فضای سبز دشت شیراز نمونه برداری شده و با تکنیک زمین آمار نقشه کیفیت و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک شیراز در یک اطلس گردآوری شده است.

وی با اشاره به لزوم مدیریت، اصلاح و غنی سازی خاک فضای سبز شهری، افزود: در این راستا شهرداری شیراز اقدام به راه اندازی ۴ سایت غنی سازی خاک با مواد آلی کرده و دو سایت دیگر نیز در دست بهره برداری دارد.

میرزاوند ادامه داد: خاک حاصل از خاکبرداری‌های سطح شهر پس از نمونه برداری و مشخص شدن نمونه‌های باکیفیت به سایت‌های غنی سازی منتقل می‌شوند، در این سایت‌ها به خاک مواد آلی، کمپوست و کود حیوانی اضافه و سپس در فضای سبز شهر شیراز از خاک غنی شده استفاده می‌شود.

وی در این همایش با بیان اینکه استفاده از خاک غنی شده منجر به حفظ شادابی و افزایش طول عمر فضای سبز شهری می‌شود، گفت: به منظور حفظ و توسعه فضای سبز شیراز، ممیزی فضای سبز شهری، احصا منابع آب و برنامه ریزی برای تامین آب فضای سبز شهری در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با اشاره به رویکرد مدیریت شهری مبنی بر شهر انسان محور و توجه به مسائل زیست محیطی و فضای سبز، بیان کرد: براساس این رویکرد شهر باید برای رفاه و اسایش شهروندان ساخته شود و قابل زیست برای آیندگان و برقراری توسعه پایدار باشد، از شاخصه‌های شهر قابل زیست می‌توان به پاکی هوا، محیط زیست سالم و سلامت شهر اشاره کرد و در بهبود این شاخص‌ها خاک نقشی اساسی دارد. از این رو حفاظت از خاک و غنی سازی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرزاوند با بیان اینکه حفاظت از خاک و حفظ کیفیت آن اهمیتی جهانی دارد، گفت: در این راستا قانون خاک در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است. البته حفاظت از خاک و توجه به آن امری بین بخشی است که نهاد‌های متولی و گروه‌های مردم نهاد و دانشگاهیان باید در کنار هم در راستای تبیین اهمیت خاک و توجه به آن بکوشند.

وی، تبیین اهمیت حفاظت از خاک را برای مردم ضروری دانست و افزود: مردم شیراز با کاشت درخت و احداث باغ شیراز را شهر گل و بلبل کرده اند لذا بدون مشارکت شهروندان و مدیریت علمی و فنی امکان مدیریت بهینه فضای سبز وجود ندارد. بر این اساس معتقدم امروز با به ثمر رسیدن اقدامات و تلاش‌های انجام شده در حوزه آب، خاک و فضای سبز و محیط زیست شهری می‌توان دوباره شیراز به شهرت قبلی خود یعنی شهر گل و بلبل برگرداند.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در شهر شیراز حدود هزار هکتار از مجموعه باغات گروه یک قصردشت وجود دارد که ۲۶۰ هکتار از این باغ‌ها توسط شهرداری تملک شده است. همچنین بالغ بر دو هزار و ۷۶۰ هکتار باغ خصوصی، ۳۰۰ هکتار فضای سبز مناطق نظامی، دو هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز در ارتفاعات و اراضی پیرامونی شهر شیراز وجود دارد.
انتهای پیام/م

همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.