متخصص زنان و زایمان گفت: اگر جنین در هفته ۴۰ بارداری به دنیا نیاید، سن حاملگی افزایش پیدا می‌کند که به آن زایمان دیررس می‌گویند.

شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره زایمان دیررس اظهار کرد: سن حاملگی از زمانی که جنین داخل رحم مادر شکل می‌گیرد  آغاز می‌شود و در هفته 40 زمان تولد جنین به پایان می‌رسد، اگر زایمان بعد ازهفته 40 بارداری انجام شود به آن زایمان پس از موعد می‌گویند.

وی گفت: درد زایمان امر طبیعی است و با تغییرات فعل و انفعالات آنزیمی در بدن مادر آغاز و منجر به تولد نوزاد می‌شود ولی زمانی که جفت با کمبودهای آنزیمی رو به رو شود، درد زایمان مادر وجود نخواهد داشت.


بیشتر بخوانیدتمرین‌های ورزشی که زمان زایمان طبیعی را تسریع می‌کند


متخصص زنان و زایمان درباره مراقبت‌های زایمان دیر‌رس بیان کرد: اگر جنین در هفته 40 متولد نشد، جنین و مادر باید تحت نظر پزشک باشند و هفته ای 2 مرتبه سونوگرافی شوند تا وضعیت جنین از نظر ضربان قلب و میزان مایع اطراف آن اندازه گیری شود، در صورت وجود مشکل، باید جنین را با عمل سزارین به دنیا آورد، زیرا احتمال دفع مدفوع و خفگی نوزاد وجود دارد.

نیرومنش ادامه داد: اکثر جنین‌ها تا بعد از هفته 40 همچنان رشد می‌کنند و احتمال دارد جنین به دلیل افزایش وزن از کانال زایمان خارج نشو‌د که این امر موجب زایمان سزارین می‌‌شود.

وی درباره پیشگیری از به خطر افتادن سلامت جنین گفت: مادران در هفته‌های 35-36 باید بیشتر به حرکات جنین توجه و هفته‌ای یکبار به پزشک خود مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید: عوارض زایمان سزارین که شاید ندانید


متخصص زنان و زایمان در مورد القای درد مصنوعی بیان کرد: اگر بعد از پایان هفته 42 همه چیز نرمال بود و مادر هنوز درد زایمان نداشت، باید بستری و آمپول درد مصنوعی به مادر تزریق شود تا جنین از طریق زایمان طبیعی به دنیا بیاید. البته پزشکان در هفته های 38 و 39 وضعیت لگن مادر را بررسی و سعی می‌کنند کمی دهانه رحم را باز کنند تا درد‌های زایمانی به خودی خود شروع شود تا مادر یک زایمان موفق داشته باشد.

نیرومنش گفت: خانم ها باید در دوران بارداری به کلاس‌های ورزشی و آمادگی برای زایمان بروند و اگر ممنوعیتی برای ورزش نداشته باشند طبق نظر پزشک روزی نیم ساعت پیاده روی و از استراحت‌های طولانی مدت خودداری کنند تا دچار زایمان دیرس نشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۳ تير ۱۴۰۲
آیا درد مصنوعی خطر ذارد یا خیر