پشت پرده فشار‌ها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟

این روز‌ها زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو شدت گرفته و به نظر می‌رسد پشت این فشار‌ها برای گرانی خودرو یک گروه بیش از بقیه فعال شده اند، به نام «قطعه سازان».

پشت پرده فشار‌ها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از نیاز صنعت خودروی کشور توسط قطعه سازان داخلی تامین­ و فقط ۲۰ درصد از نیاز خودرو سازان داخلی به ارزش ۴ میلیارد دلار از طریق واردات تامین می‌شود.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور معتقد است: صنعت قطعه سازی کشور با این همه ظرفیت و توانمندی به دلیل کمبود نقدینگی، مطالبات معوق از خودروسازان، کاهش تولید خودرو و قیمت دستوری خودرو که موجب شده خودروسازان، ­ قیمت تمام شده قطعه ساز را نپذیرند در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند و ممکن است اشتغال موجود با خطر مواجه شود.

وی واردات قطعات کامل به جای مواد اولیه توسط تعداد انگشت شماری از قطعه سازان را، ­ مشکل دیگر پیش روی این صنعت دانست­ و گفت:​­­ البته برخورد‌ها با این عده معدود ­­انجام شده و در حال پیگیری است.


بیشتربخوانید : ساندرو‌های مخفی در انبار به امید گرانی!


به گفته محبی نژاد این قبیل واردات به نوعی تهدید صنعت قطعه سازی و اشتغال موجود در آن است که از مشکلات فراوان یاد شده­ نیز رنج می‌برند.

اشتغالی که به گفته مهدی مطلب زاده نایب رئیس انجمن قطعه سازان، با خطر تعدیل و تعلیق مواجه است به گونه‌ای است که این صنعت تاکنون ۳۰ هزار تعدیل نیرو و ۷۰ هزار نفر تعلیق داشته که اگر مشکلات پیش رو حل نشود این تعدیل و تعلیق ها­­ افزایش خواهد یافت.

مطلب زاده همچنین مشکل اصلی را ریشه در بنگاه داری دولت می‌داند و می‌گوید: وزارت صنعت در سال‌های گذشته به جای سیاست گذاری کلان، ­ سیاست بنگاه داری را در خودرو سازی کشور در پیش گرفت البته خودروسازی هم با حمایت‌های دولت سود‌های کلانی داشت که متاسفانه به جای اینکه این سود‌ها صرف توسعه محصول ­شود تقسیم شد و عملاً نتیجه‌ای نداشت.

وی سرمایه گذاری‌های بی بازگشت را دیگر مشکل خودروسازی کشور می‌داند و می‌افزاید: در برخی از نقاط کشور با فشار نمایندگان مجلس واحد‌های خودروسازی به ظاهر راه اندازی شده، اما در عمل با یک تریلی اتاق رنگ شده و با تریلی دیگر موتور و گیربکس آماده به آن شهرستان می‌رود در آنجا مونتاژ شده و با تریلی دیگر بر می‌گردد که این مصداق عینی سرمایه گذاری بی بازگشت و غیر اقتصادی است.

افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، مشکل پیش روی قطعه سازان را دو چندان کرده است نکته‌ای که محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور می‌گوید: آلومینیمی ­را که در گذشته کیلویی ۶ هزار تومان خریداری می‌کردیم الان باید بابت آن ۳۰ هزار تومان پرداخت کنیم که این افزایش قیمت در حوزه مواد پتروشیمی، ​مس و دیگر مواد اولیه قطعه سازی خودرو که ریشه داخلی دارند نیز مصداق دارد.

وی می‌افزاید: این افزایش قیمت باعث شده تا قیمت تمام شده قطعه سازان ۸۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش یابد که البته باید در قیمت تمام شده قطعه ساز لحاظ می‌شد، اما خودروسازان آن را لحاظ نکردند.

قطعه سازان معتقدند در شرایط کنونی که حدود ۷۰ واحد قطعه سازی تعدیل شدند و بقیه نیز با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند اگر تامین قطعات داخلی و خارجی به سهولت صورت گیرد، قیمت قطعات درست شود و پرداخت به قطعه سازان نیز حداکثر در یک ماه انجام شود این توان وجود دارد که علاوه بر حفظ سهم داخلی قطعات مورد نیاز خودرو، قطعات وارداتی نیز داخلی سازی شود.

در این بین خودرو سازان هم باید با­ به روز کردن پرداختی مطالبات قطعه سازان، ­ بتوانند­­این بخش از صنعت کشور همچنان پویا و سرپا نگه دارند؛ ­ اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان روند کاهشی به خود گرفته نشانه پرداخت این مطالبات از سوی خودروسازان نیست بلکه در شرایط کنونی قطعه سازان تحویل قطعه به خودروسازی‌ها را کاهش داده اند.

بدهی‌های گذشته قطعه سازان به طرف‌های خارجی مشکل دیگر این فعالان اقتصادی است به گونه‌ای که این صنعتگران قطعاتی را ماه‌ها قبل و با قیمت ارز آن روز، ​ وارد کرده اند، محصول را فروخته اند، اما اکنون باید به قیمت روز تسویه ارزی انجام دهند که این اعداد و ارقام سنگین، مشکل بزرگی را بر سر راه قطعه سازان قرار داده است.

در شرایطی که قطعه سازان با میانگین ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند اگر بتوان مشکلات پیش روی این واحد‌های صنعتی را حل کرد علاوه بر تامین نیاز‌های قطعات ­­خودروی کشور، اشتغال ۵۵۰ هزار نفری در این صنعت، رشد چشمگیر خواهد داشت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
دلالان ، مافیای خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
قیمتاشون را ازاد کنید حرفی نیست فقط مرز را هم باز کنید بخدا تمام مشکلات حل میشن کیفیت هم عالی میشه و قیمتا هم واقعی واقعی.وگرنه تا همیشه خدا این بازیهاو اداها وجود داره و همیشه رانت و افزایش تلفات تصادفات و هزارتا درد سر دیگه
Iran (Islamic Republic of)
نقی
۲۲:۲۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
طبق ماده4 آئین‌نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
ان شالله یکشنبه قیمت جدید خودرو بیاد مردم از این همه نگرانی و زجر راحت بشن،چیه این قیمتا ماله سال 96..
گناه دارن افزایش قیمت نداشتن تو سال 97
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
حق با خودرو سازان است . هر روز کیفیت خودرو داره بالاتر میره.پس قیمت هم باید افزایش پیدا کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
#کاهش قیمت خواستارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
من خودرومو فروختم 54 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
من یکی دیگه هیچ امیدی ندارم.
خودشون که هیچ کاری نمیکنن حتی نظارت !
برا بخش خصوصی هم که هیچ سازو کاری ایجاد نمیکنن. لااقل اونا توسعه بدن کارهارو شده تعطیل اندر تعطیل.
افسار همه کارخونه دارها رو هم رها کردن هر جور دلشون میخواد مردم را له میکنن و افزایشهای چند برابریشون هم یک ریالش به جیب کارگرا نمیره
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
مگه همینجور الکیه که میخوان گرون کنن ، اگه توشرایط فعلی خودروسازها به مشکل برخوردن وظیفه دولته که به کمکشون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۱۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
این ماشینهای بی کیفیت داخلی حیف هست افزایش داشته باشد ای مسئولین ماشین وارد کنید تا این خودرو سازان حساب دستشون بیاد ومردم خودشون ماشین ونوع خودرو انتخاب کنند تمام کشورهای جهان ماشین دارند ماشین هم وارد میکنند در کشورشون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
حیف مردم عزیز وطنم که زیر این فشار روحی هستن.
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۸:۲۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
خودرو داخلي ميانگين يک تن وزن دارد اگر کيلويي 15000 تومان در نظر بگيريم . که همه قطعات نيستند ميشود 15000000 تومان .شما قضاوت کنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
جای شکرش باقی هست که دلار داره میاد پایین و این ها می خوان گران کنن
اگه قیمت دلار بالا می رفت دیگه چکار می خواستن بکنن
در کل تورم اعلامی هم که تک رقمی
تحریم ها هم هیچ اثری نداشتن و باعث شدن معیشت مردم بهتر هم بشه و شکوفایی و رشد ایجاد کنه
-
دادرس
۰۸:۰۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
مشکل عدم برخورد با دو شرکت مطرح خودرو سازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا بوده که به جد با آنها در خصوص تولید برخورد نمی شود قطعه سازان قطعه می سازند چرا خودرو سازان که پول خودرو را هنگام تحویل از مشتری تا آخر میگیرن پول قطعه سازان را نمیدهند . با این همه افزایش قیمت بیشترین سود را تاکنون خودرو سازان برده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۴:۳۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
هرچه زودتر این دو خودروساز جمع بشن ما هم مثل بقیه کشورها خودری باکیفیت سوار می شیم خدایا هرچه زودتر این دوتا ورشکست بشن تا اینقدر به مردم ظلم نکنند باگرون کردن خودروی ها بی کیفیت
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۵۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
باید واردات آزاد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
بابا توروخدا واردات خودرو رو ازادکنید همه قطعات ازخارج وارد میشه
United States of America
آرمان
۰۰:۲۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
عجب
France
حمیدرضا
۰۰:۲۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
چرا وزیر ارتباطات از خودرو ملی استفاده نکردن...هرچی برا خودت میخای برای مردمم بخواه ....خودروی ملی فقط واسه بیچاره هاس ...مردم باید بدترین خودرو سوار شن بعضی مسولان بهترین خودرو خدایا شکرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
پول اضافی از مردم نگیرید همین خودروهای داخلی هم ارزش همین قیمتهای پیش فروش را ندارند چه برسد که بخواهید گرانتر هم بکنید!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۳:۱۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
فقط خدا ازشون نگذره.چطور پراید 7تومنی شده این قیمتی که الان هست؟اوایل سال 7درصد کشیدید رو خودروها الان بازم میگید باید بازم گرون بشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۴۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
دوست عزیز همه کالاها اعم از خونه وسایل منزل و ... دو تا سه برابر شده هیچ عیبی نداره اونم با بدترین کیفیت بعد نوبت به خودرو که میرسه .
Iran (Islamic Republic of)
فاطمهه
۲۲:۵۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
مگه نباید نظارتی باشه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۲۲:۴۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
این همه پول رو از مردم بابت خودرویی که معلوم نیست کی میدی و چی هست گرفتید حالا میگید پول نداریم واقعا این دوشرکت خودرو سازی معزلی شدن واسه جامعه واردات خوردو رو ازاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
در باغبانی یه ضرب المثل داریم که میگه
باغبون خوب باید بی رحم باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
سلطان خودرو هم داریم لطفا پیگیری کنید و اعدامش کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
من خودرو ثبت نام کردم . گر خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو
Iran (Islamic Republic of)
r
۲۱:۲۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
ماشین های موجود در انبار ایران خودرو و سایپا با ارز دولتی تولید شده و برخی هم قبل از گرون شدن ارز تولید شده چرا احتکار میکنند ؟چطور ما به بخش خصوصی بگیم احتکار نکنید وخودمان...... ماشین های موجود در انبار را به بازار عرضه کنند بعدا برای تولید جدید حرف از افزایش قیمت بزنند .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
دولت که سودزیادی ازافزایش قیمت ارزکرده خب ضررشونوجبران کنه به مردم چیکاردارین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
ایول
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۱۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چه جالب همه چی چند برابر شده اونوقت حقوقها 5% الی 10% لفزایش پیدا کرده !!! لطفا آقای رییس قوه قضائیه جلوی دزدیهای آشکار را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
باید جلوی اختلاسگرا هر چه زودتر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خودروسازان بزرگترین محتکران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
وقتی مراعات مردم رو نمیکنن واردات باید ازادبشه این انحصار شکسته بشه تا انحصار باشه مردم هم قدرت انتخاب ندارن وهر چی خودرو ساز وقطعه ساز خواستند باید انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
آیا فقط دونفر در بازار اخلال کردند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۷:۴۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
گلم خودروهای خارجی بجر خودروهای چینی با این دولار حاظر از 250 میلیون تومن کمتر نیستند شما میتونی این مقدار هزینه کنی آیا
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۳۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
پرایدتیبا...20میلیون هم بشه نمیخرم قیمت واقعی 10میلیونه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۳۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
پرایدتیبا...20میلیون هم بشه نمیخرم قیمت واقعی 10میلیونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
طبق ماده4 آئین‌نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۹:۵۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
این گرانی وتورم کار برخی مدیران نالایق است
Netherlands
محمدرضا
۱۹:۴۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
آقای قوه قضائیه متشکرم برای اقدامتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
مگر ما آلومینیوم یا سایر آهن آلات رو وارد میکنیم!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
واردکه نه ولی به خاطرافزایش قیمت دلارصادرمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
باسلام لطفا مدیران تناسب تورم باافزایش هفت درصدی حقوق درسال 97 راتبین وتوجیح کنند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۳۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
وقتی نظارتی در کار نباشه انشا ءاله بایدمنتظرپراید50میلیونی باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۹:۳۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
یکم ب فکر مردم باشید
Netherlands
اشنا
۱۹:۲۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
مگر درامدهای مردم افزایش یافته که خودروهای داخلی ۱۰۰ تا۱۵۰ در گران شده !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
هدف از گرانی صرف جویی در سوخت است اضافه اش به حسابها بر میگردد شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
تعرفه واردات خودرو را ازاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
اگر تعرفه واردات خودرو بدون خروج ارز برای انهایی که در خارج کار میکنند حذف شود خودروساز داخلی دیگر تقاضای گرانی نمکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
نباید بخریم ازشون
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
احمد
۱۸:۵۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
سزای گرانفروش ، نخریدن است/ اینا باید بساظشون رو با این مدیریت جمع کنن و افرادی لایق و دلسوز بر این صنعت گماشته بشه/ مردم تو خریدن مایحتاج ضروری روز مره شون مشکل دارن دیگه این گرونی خوردو هم قوز بالاقوز شده/ فقط مدیران لایق و اندیشمند و دلسوز/ فقط فقط فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
طبق ماده4 آئین‌نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۸:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
با هزار بدبختی سرانجام تونستم ساندوی تحویل خرداد رو ثبت نام کنم جالبه در تاریخ خرداد۶۱میلیون بود حالابا این وضعیت معلوم نیست چقدر باید جان بکنیم بدیم تازه اگه خودروی مارو قاچاقی تو بازار نفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
باید مثل سلطان سکه و همدستش محاکمه شوند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
یکی
۱۸:۰۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
لطفا کسانی که اطلاعات حقوقی در مورد قراردادهای پیش فروش دارن به مردم بگن. توی قرارداد موعد تحویل خودروی من رو زدن سی ابان اما میخان به قیمت اتی بدن. من کارمند بدبخت از کجا بیارم؟ ارژش حقوقم نصف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
واسه من تحویل شهریور بوده هنوز ندادن شما که ابانی اینشاالله توی سال جدید بهت با قیمت روز تحویل میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
میخواستی تو پیش فروش هل نباشی ک بازار التهاب بگیره
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۷:۵۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
اگه میخوان خودرو را گران کنن گران کنن ولی در قبالش واردات خودرو را ازاد کنن گمرک هم نگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
مدیران دو نماینده ایران خودرو و سایپا هم باید محاکمه شوند
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
متاسفم اینو میگم اما در کشوری که مردم برای خودروی که قیمتش دوبرابر شده در عرض یک دقیقه صدها خودرو پیش فروش میشه و مردمی که برا ی خرید دلار دوازده تومانی صف می کشند نباید انتظار ارزونی داشت .از ماست که بر ماست.
Iran (Islamic Republic of)
حسین باقری
۱۷:۱۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
اینا دارن به مردم خیانت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
سال که نشده به هربهانه واهی و کذایی کلی میذارن رو قیمت خودرو،حالا دیگه به این هم راضی نیستن،حالامیخوان دوماه سه ماه قیمتهارو افزایش بدن.
Iran (Islamic Republic of)
اهل تبریز
۱۷:۰۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چرا باید مردم حسرت اتومبیل درجه یک با قیمت خیلی ارزان - حتی تولید خارج - را به گور ببرند ؟؟؟؟ . چراباید ورود اتومبیل خارجی برای رقابت با تولیدات داخلی مان ممنوع باشد ؟؟؟؟ . این است که داخلی ها هرچه بنجل دستشان است به زور به ملت مظلوم مان تحمیل می کنند . خدایا کی می شود ما هم بدون زحمت اتومبیل وارد کنیم ؟؟؟ و خودروسازان ما لااقل از این طریق کمی به خود بیایند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
تا انحصار نباشه همینه بدترمیشه بهتر نمیشه تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چون دولتی ها سهامداران خودروسازها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
انحصار باشه
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۷:۰۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
یکبار برای همیشه کمر این لابی باید شکسته شد.
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۱۷:۰۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چرا فشار رو فقط باید این مردم تحمل کنن، چرا این همه چیز گرون شد ، رب گوجه شد ۱۶ تومن وغیره حقوق کارمند و کارگر اضافه نشد و باید تحمل کنن.
خوب این دو خودرو ساز هم تحمل کنن دولتی هم هستند که، به اسم حمایت از کالای ایرانی که ازشون میشه هر کاری که دلشون میخواد می کنن.
کوئیک رو ساختن گفتن ایرانیه تحریم شدیم از رده خارجش کردند معلوم شد همش حرفه
۲۰۷ صندوق دار قیمت گذاری نشده بود دست ایرانخودرو بود قیمتش گذاشت ۱۰۴ میلیون در صورتی نمونه بدون صندوش ۵۴ میلیون قیمت خورده بود توی بازار هم شده ۱۵۰ میلیون .
پس یه میلیون بره بالا هر خودرویی توی بازار هم همین قدر میره بالا، آقایان مسئول اوضاع داشت عادی می شد ‌ولی شما نمی گذارید....
Netherlands
علی
۱۶:۴۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
واقعا شرم آوره خودروهای بی کیفیت به جای توقف تولید، قیمتاشون بالاتره می ره
چی شد پراید که می خواست متوقف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۶:۳۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
الان دیگ گرون میکنن فروش فوری بالا میره ساندرو میفروشن با تندر کیف میکنن مردمم از پشت شیشه ها حسرت میخورن علی برکت الله
Germany
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
با توجه به خروج شرکت رنو، بنظر منطقی اینه که محصولات این شرکت قیمتشون پایین بیاد چون خدمات پس از فروش و تامین قطعاتش با مشکل مواجه میشه ولی تو کشور ما همه چیز بر عکسه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چرا کسی به فکر مردم نیست چرا خودرو با افزایش قیمت اول سال باید دوباره افزایش پیدا بکنه
چرا عوامل گرونی خودرو رو اعدام نمیکنین
چرا سه چهار نفر مدیر با ید واسه ۸۰ میلیون ادم تصمییم بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
هنوز به این قیمت ها راضی نیستم بازم میخوان افزایش بدن !
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۵:۴۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
الان سال هاست که دولت ها حامی بی چون وچرا ی خودرو سازان است آنها جولان میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
تنها راه برای برگشتن قیمت به روز اول نخریدن است
Germany
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
اونموقع ساندرو شد 60 میلیون، ما حرف شما رو گوش کردیم نخریدیم حالا شده 130 میلیون. دیگه تو این کشور اتحاد و همدلی از بین رفته. دیگه رحم و مروت وجود نداره شاید فکر کنیم مردم مقصرند ولی قبول کنید بی تدبیری بعضی مسئولین ما مردم را به این وضعیت انداخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
والله پول دستم بیاد میرم میخرم چند سال پیش گفتین کمپین ما نخریدیم چند ماه پیشم گفتن نخرید تا زمین بخورن همونا اولی رفتن ثبت نام کردن تو این کشور هرچی رفت بالا دیگه پایین نمیاد از ماست که بر ماست وقتی ببینن پیش فروش تو ۱ ساعت تموم میشه مدیران هم حق دارن رو قیمت بکشن خیالتون راحت پراید بشه ۶۰ تمن میخرن خوبم میخرن کمپین به ما ایرانیا نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
سرگل
۱۵:۰۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خودرو بی کیفیت،قیمت بالا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
یعنی چی
United States of America
ahmafreza
۱۵:۰۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
گرانی خودرو مساوی با گرانی تمامی اجناس توی بازار
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۰۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
با گران کردن خودرو به صنعت خود خیانت میکنید نه خدمت!!!!!!؟؟؟؟؟
و از خودرو سازان جهان فاصله میگیرید در عین حال که مردم و بازار را هم ندارید!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۰۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
با گران کردن خودرو به صنعت خود خیانت میکنید نه خدمت!!!!!!؟؟؟؟؟
و از خودرو سازان جهان فاصله میگیرید در عین حال که مردم و بازار را هم ندارید!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چرا همش بفکر گرانی هستین و بفکر کیفیت و تیراژ نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چون پول اصلا نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
معلومه دیگه
از قدیم گفتن هر کی هدفش پول باشه هر روز وضعش بدتر میشه
ولی هر کی تو فکر کار باشه پول خودش از درو دیوار میریزه براش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
چرا همش بفکر گرانی هستین و بفکر کیفیت و تیراژ نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
طبق ماده4 آئین‌نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
Germany
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
ممنون از شما
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۲۲:۴۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
اره واقعا بی انصاف ها تو قرادادنوشتن تحویلی مهر ما هنوز تحویل ندادن بجای اینکه خصارت هم بدن قیمت خودر رو به روز و زمان ا رسال دعوت نامه محاسه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
پرچمدار همه تورمها و گرانیها همیشه خودرو بوده ...مگه کارگرا و کارمندا ادم نیستن چیزی که اضافه نکردن به حقوقشون حداقل ۲۰ درصد هم از مزایاشون نسبت به پارسال کم کردن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۵۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
والله حقوق ما رو ده درصد افزایش دادن بعدش اضافه کارو قطع کردن یعنی هیچ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
قیمت آهن چرابالاست مگر ما آهن وارد میکنیم ماتولید کننده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۰۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
واقعا نمی دونی چرا بالاست ...فقط به خاطر رفتارهای غلط خودمونه. نخریم درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
تحریم ها که هیچ اثری نداشت پس چی شد
Iran (Islamic Republic of)
Farhad
۱۳:۱۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
باید باعاملین گرونی خودرو برخورد جدی بشه نه فقط بیاییم یکی دونفررا مجازات کنیم اگه قانون برای وحید مظلومین اجرا میشه باید برای اینا هم اجرا بشه طوری نشه که سلیقه ای عمل کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
حل اشتغال به چه قیمتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
به قیمت بی کیفیتی و عدم به روز بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
حق و حقوق همون کارگرا رو هم نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خواهش میکنم ای مردم ماشین نخرید بزارید ورشکست بشن تا اینقدر این سایپا و ایران خودرو ظلم نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
ماشین نمیخریم هیچ از این به بعد منتظر عواقب افزایش قیمتها باشید انشاالله با یاری خداون متعال دستتان را از بیت المال کوتاه خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
مردم دیگه خواهشن ماشین نخرید تا خودروسازان ادب شوند پراید مفت هم گفتن نخرید . خودروساز ظالم همون نباشه بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
باید عاملین گرانی خودرو که به اقتصاد کشور و مردم فشار می آورند همانند دیگر اخلالگران اقتصادی محاکمه و مجازات شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خودمان اعدامشان میکنیمانشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
فقط علاجشان اینه خودمون دست به کار بشیم و ازشون نخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
باید عاملین گرانی خودرو که به اقتصاد کشور و مردم فشار می آورند همانند دیگر اخلالگران اقتصادی محاکمه و مجازات شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
باید همه مجازات بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
تاکید بر تداوم گررانی خیانتی آشکارا ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
همه خائنین باید اعدام شوند