وزیر خارجه ترکمنستان با عبدالله دیدار کرد

وزیر امورخارجه ترکمنستان که صبح امروز به کابل سفر کرده است، در دیدار با رئیس اجرایی دولت وحدت ملی از مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کرد.

وزیر خارجه ترکمنستان با عبدالله دیدار کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امورخارجه ترکمنستان که صبح امروز به کابل سفر کرده است، در دیدار با رئیس اجرایی دولت وحدت ملی از مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کرد.

رشید مرادف، وزیر امورخارجه ترکمنستان امروز (چهارشنبه ۱۶ عقرب/ آبان) با عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

رئیس اجرائی دولت افغانستان در این دیدار از تلاش‌های کشورهای دوست برای تأمین صلح در افغانستان قدردانی کرد و تاکید نموده که تلاش‌های صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها صورت گیرد.

عبدالله عبدالله در صحبت‌های خود افزود: دهشت‌افگنان تهدید جدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان به شما می‌روند و باید برای مهارکردن آن در همکاری با یکدیگر تلاش نماییم.

وی از میزبانی کمیسیون بین‌الحکومتی توسط حکومت ترکمنستان و تصمیم‌هایی به دست آمده در این نشست استقبال کرده و از تلاش‌های ترکمنستان در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های روند قلب آسیا و عملی شدن برنامه تاپی قدردانی کرد.

رئیس اجرائی افغانستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود که افغانستان خواهان توجه ترکمنستان در مورد تأسیس بندر مشترک میان بادغیس و ترکمنستان می‌باشد.

مرادف نیز در این دیدار گفت که افغانستان آسیای مرکزی را با آسیای جنوبی وصل می‌کند و می‌تواند زمینه اتصال منطقه‌ای را فراهم سازد.

وی دهشت‌افگنی و افراط‌گرایی را تهدید مشترک منطقه‌ای برای صلح و رفاه خوانده و از همکاری کشورش در راستای تحقق صلح اطمینان داد.

آقای مرادف تاکید نموده که کشورش آماده است میزبان نشست‌های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان باشد، اما اصل رهبری و مالکیت این نشست‌ها توسط افغانستان را به رسمیت می‌شناسد.

وی از کار عملی حکومت ترکمنستان برای عملی شدن برنامه تاپی،‌ تمدید ده کیلومتر خط آهن در بندر آقینه، اعمار یک باب مسجد جامع در مسیر خط آهن و تمدید خط برق به مناطق سرحدی و همجوار ترکمنستان خبر داده است.

وزیر امورخارجه ترکمنستان همچنان گفت که در صورت ممکن و توافق افغانستان، کشورش آماده است برای صادر کردن گاز به افغانستان، از لوله‌هایی که در زمان اتحاد شوروی از افغانستان به شوروی تمدید شده بود، استفاده نماید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار