رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به باغداری کشاورزی استان کرمان در سال جاری خسارت وارد شده و غیر از زراعت خشکسالی روی دام مولد تاثیر داشته و دام دارد از استان خارج می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: تغییرات اقلیم در جا‌هایی مثبت و جا‌هایی منفی واقع می‌شود وچندین سال است که طغیان آفت پسیل در پسته را شاهد هستیم که از عوامل مهم آن کاهش بارندگی، افزایش دمای تابستان و زمستان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان بارندگی که هر ساله انجام می‌شد نیز صورت نگرفت افزود: یکی از عواملی که امسال رخ داد، عدم تامین نیاز سرمایی درخت پسته است.

سعیدی تصریح کرد: درخت پسته ارقام مختلفی دارد و از ۷۰۰ تا یک هزار ساعت دمای بین صفر تا هفت درجه را نیاز دارد تا مواد بازدارنده رشد در گیاه شکسته شده و در بهار درخت بتواند به موقع استارت زده و سبز شود که در سال گذشته این نیاز سرمایی برطرف نشد و یکی از خسارت‌های اقلیمی بود که به پسته وارد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: پیش‌بینی ما این بود که ۹۰ هزار تن محصول پسته در سال ۹۷ در استان کرمان داشته باشیم که به دلیل عدم تامین نیاز سرمایی در سال گذشته و گرمای بیش از حد فروردین ماه این تولید محقق نشد.

وی افزود: محصول سال جاری در زمان تشکیل میوه و گرده افشانی به دلیل گرما از بین رفت و موجب شد جوانه گل سال آینده پسته نیز در بسیاری از نقاط تشکیل نشود لذا سال آینده هم مواجه با کمبود محصول پسته هستیم و محصول سال آینده را تحت تاثیر قرار داده است.

سعیدی تصریح کرد: پیگیری و مکاتبه کرده‌ایم که به کشاورزان خسارت وارد شده و مشکلات زیادی دارند تا وام‌ها امهال شود و مصوبه دولت را در امهال سه ساله وام‌ها و بخشودگی سود، جرائم و دیرکرد داریم، اما بانک‌ها تاکنون این مصوبه را اعمال نکرده‌اند که امیدواریم عملیاتی شود.

وی بیان کرد: به کشاورزان اعلام کردیم که باغات را بیمه کنند و هر ساله تاکید می‌کنیم و امسال نیز تاکید داریم که همه در باغات، دامداری، شیلات، زراعت و ... محصولات را بیمه کنند، بیمه به میزان تعهد، خسارت می‌دهد و تاکنون تعهدات انجام شده است.

وی گفت: در برداشت پسته به ازای هر ۲۵۰ کیلوگرم یک کارگر مشغول به کار می‌شده که در مجموع ۹۰ هزار تن محصول پیش بینی شده موجب اشتغال ۳۶۰ هزار نفر فقط در برداشت محصول می‌شد و حدود نیمی از این تعداد در فرآوری محصول و حمل و نقل بوده که از دست رفته است.

سعیدی تصریح کرد: در بحث نگهداری باغات، هرس و نیزکمترکارگر به کارگرفته شده که اشتغال این حوزه نیز نزدیک به ۷۰ هزار نفر بوده و کاهش داشته است.

وی بیان کرد: امسال همچنین خسارت در باغات گردو در استان را نیز داشتیم و نزدیک به ۱۸ هزار تن محصول گردوی استان از بین رفت و در باغات خرما به دلیل گرمای بیش از حد تابستان حدود ۳۰ هزار تن رطب مضافتی شرق استان از بین رفت.
انتهای پیام/ی

نزدیک به ۱۸ هزار تن محصول گردوی استان از بین رفت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار