حاکمیت عربستان به همان اندازه که در قتل روزنامه‌نگار مخالف خود ناشیانه عمل کرد، در تدوین روایت خود از این ماجرا نیز فراست چندانی به خرج نداده است.

پرسش‌هایی که عربستان در داستان خود درباره خاشقجی به آنها پاسخ نداده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عربستان سعودی روز گذشته (شنبه) تحت فشار شدید افکار عمومی مجبور شد پس از 18 قتل جمال خاشقجی را گردن بگیرد اما همانطورکه انتظار می‌رفت با ارائه یک داستان ساختگی، کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری خود در استانبول را "تصادفی و بدون قصد قبلی" توصیف کرد.

خاشقجی روز دوم اکتبر (10 مهر) برای دریافت مدارک مورد نیاز خود برای ثبت ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، اما دیگر هرگز از این ساختمان خارج نشد و تمام گمانه‌زنی‌های هفته‌های اخیر نیز حاکی از قتلِ سازماندهی‌شده او به دست حاکمیت عربستان بود. با این حال،  تلویزیون دولتی عربستان بامداد دیروز با تایید خبر قتل خاشقجی ادعا کرد که وی بر اثر درگیری در داخل کنسولگری کشته شده است! 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و معدودی از متحدان عربِ ریاض از جمله سران بحرین و امارات تقریبا تنها کسانی هستند که از روز گذشته تاکنون روایت جعلی عربستان از این حادثه را "باورپذیر" توصیف کرده‌اند. اما در مقابل، انبوهی از رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی شاخص جهان به داستان ریاض درباره چگونگی کشته شدن روزنامه‌نگار مخالفِ سعودی واکنش منفی نشان داده‌اند.

آنچه که باور این سناریوی ساختگی را برای دیگران غیرممکن کرده، سوالات مهم و متعددی است که پاسخی به آنها داده نشده است. در واقع، حاکمیت عربستان به همان اندازه که در قتل روزنامه‌نگار مخالف خود ناشیانه عمل کرد، در تدوین روایت خود از این ماجرا نیز فراست چندانی به خرج نداد.

نخستین پرسش مهمی که پس از گردن گرفتن قتل خاشقجی از سوی ریاض در افکار عمومی جهان نقش بسته، این است که جسد او کجاست؟ تاکنون روایت‌های مختلفی در رسانه‌ها درباره چگونگی قتل خاشقجی منتشر شده است. مقامات ترکیه‌ای می‌گویند نوار صوتی ضبط‌شده‌ای دارند که نشان می‌دهد او در داخل کنسولگری عربستان کشته شده و جسد او برای انتقال به بیرون از ساختمان، با ارّه قطعه قطعه شده است.

برخی منابع ترکیه‌ای نیز به نقل از پلیس این کشور این فرضیه را مطرح کرده‌اند که جسد خاشقجی ممکن است برای از بین بردن کلیه آثار و نشانه‌ها در اسید حل شده باشد. با این حال، عربستان سعودی در روایتی که از نحوه کشته شدن روزنامه‌نگار مخالف خود ارائه کرده هیچ اشاره‌ای به جسد او و مکان پنهان کردن آن نکرده است.

پرسش دیگری که مطرح است درباره علت وجود اره استخوان‌بُر و متخصص کالبدشناسی در داخل کنسولگری عربستان همزمان با ناپدید شدن خاشقجی است. «جاش داوسی» خبرنگار واشنگتن‌پست در صفحه توئیتر خود از عربستان پرسیده اگر خاشقجی در اثر درگیری کشته شده، لزوم وجود ارّه و متخصص کالبدشناسی در داخل کنسولگری چه بوده است؟

جان سیمپسون، سردبیر کهنه‌کار بی‌بی‌سی نیز در صفحه توئیتر خود خطاب به حاکمیت عربستان نوشته است "وقتی شما یک ارتش کوچک را همراه با یک اره استخوان‌بُر به استانبول فرستاده‌اید، نمی‌توانم باور کنم که خاشُقجی در درگیری کشته شده است."

سوال بعد، تناقضاتی است که میان روایت ریاض از این حادثه و شواهد موجود در ترکیه وجود دارد. مقامات ترکیه‌ای می‌گویند فایل‌های صوتی و تصویری ضبط‌شده‌ای دارند که قتل و قطعه قطعه شدن جسد خاشقجی را تایید می‌کنند و به گفته خبرنگار واشنگتن‌پست، هیچ نشانی از درگیری بین خاشقجی و افرادی در داخل کنسولگری عربستان (که ریاض ادعا می‌کند باعث کشته شدن خاشقجی شده) در آنها به چشم نمی‌خورد.

اینکه چرا مقامات کنسولگری عربستان در استانبول پیش از بازدید تیم تحقیقاتی ترکیه اقدام به تمیز کردن ساختمان کردند نیز سوال دیگری است که ذهن رسانه‌ها را به خود مشغول کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس هفته گذشته تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد پیش از ورود تیم تحقیقاتی ترکیه به داخل کنسولگری عربستان برای تحقیق درباره علت ناپدید شدن جمال خاشقجی، تعدادی نظافتچی همراه با مواد شوینده وارد این ساختمان شده‌اند!

پرسش‌هایی که عربستان در داستان خود درباره خاشقجی به آنها پاسخ نداده است
ورود تعدادی نظافتچی به همراه مواد شوینده به داخل کنسولگری عربستان

پرسش دیگر مربوط به دروغ‌های بی‌شماری است که عربستان پیش از پذیرش کشته شدن خاشقجی در داخل کنسولگری‌اش در استانبول به خورد مردم جهان داد. اینکه چرا مقامات عربستانی در ابتدا ادعا کردند که خاشقجی پس از اتمام کارش از ساختمان کنسولگری خارج شده و سپس در اظهاراتی غیرقابل‌باور مدعی شدند که دوربین‌های کنسولگری در زمان حضور او در ساختمان هیچ تصویری را ضبط نکرده‌اند، پرسش‌هایی هست که عربستان پیش از تلاش برای قبولاندن داستان ساختگی خود به افکار عمومی جهان باید به آنها پاسخ دهد.

عربستان همچنین به این پرسش نیز باید پاسخ دهد که چرا با وجود اطلاع از کشته شدن خاشقجی، با دعوت از خبرنگاران برای بازدید از ساختمان کنسولگری خود در استانبول قصد فریب افکار عمومی را داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
انقدر وقیحانه دروغپردازی میکنند ،فکر میکنند ،قاتلهای بلفطره ،جواب اینها را نماینده داعم سوریه در سازمان ملل خیلی قشنگ وواضح داد اینکه عربستان حق اضهار نظر در شورای امنیت راجب سوریه را ندارد بدلیل اینکه اولا قانون ندارید دوما دموکراسی شما همانند جاهلیت 3000سال پیش است نه مجلس دارید نه پارلمان دارید ونه حتی کشور شما نام دارد ،نام کشور تان کشور ال سعود است مانند اینکه بگوییم امریکای ترامپی ،،غرب زده های وطنی توجه کنند کشوری که ادعای حقوق بشر ودموکراسی وازادی دارد چطکر از این وحشیهای قرون وسطی حمایت میکند وسعی میکند بن سلمان خبیث را یک ادم دمکرات ویک متفکر بدنیا قالب کند ،مرگ بر امریکا ومرگ بر اسراییل که از جانیان و جنایت ها حمایت میکند تا ملتها را بدست عدهای جانی گرفتار ودر بند کند تا انها را غارت کنند ،
آخرین اخبار