کمیت تولید علم به زبان فارسی در دو دهه گذشته بیش از ۴۰ برابر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در حاشیه مراسم افتتاحیه سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که هم زمان با بیست و دومین مراسم یادروز حافظ و به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: بر اساس اطلاعات پایگاه بین المللی اسکوپوس از سال ۱۹۹۷ تا انتهای سال ۲۰۱۷ انتشار مدارک علمی به زبان فارسی در دو دهه گذشته بیش از ۴۰ برابر و رتبه جهانی زبان فارسی نیز با ۱۵ پله ارتقا، از رتبه سی ام به پانزدهم رسیده است.

وی افزود: با بررسی مدارک ثبت شده از نظر تعداد انتشارات زبان فارسی در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ مدرکی به زبان فارسی در پایگاه اسکوپوس نمایه نشده است.

دهقانی تصریح کرد: در واقع از سال ۲۰۰۱ ظهور زبان فارسی به عنوان زبان علم در پایگاه استنادی بوده و تعداد ۴۲ مدرک به زبان فارسی در سال ۲۰۰۱ نمایه شده و روند افزایشی آن در طول سال‌ها ادامه و عملا تعداد مدارک از سال ۲۰۱۲ به بیش از هزار رسیده است.

سرپرست ISC گفت: در حال حاضر تعداد مدارک نمایه شده به زبان فارسی در سال ۲۰۱۷ به هزار و ۸۳۴ مدرک افزایش یافته است.

دهقانی اظهار داشت: مقایسه تعداد مدارک ثبت شده نشان می‌دهد که در بازه زمانی یاد شده تعداد انتشارات فارسی بیش از ۴۰ برابر افزایش یافته است؛ بنابراین میزان رشد متوسط سالانه کمیت تولید علم به زبان فارسی در دو دهه اخیر برابر با ۲۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: پایگاه استنادی اسکوپوس با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از قوانین و مقررات؛ مجلاتی به ۵۸ زبان گوناگون در دنیا نمایه می‌کند.
انتهای پیام/ر

ارتقاء ۱۵ مرتبه‌ای زبان فارسی در جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار