رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: معادل سازی فارسی واژگان بیگانه در کتاب های درسی کمک کننده به دانش آموزان است و از این موضع عقب نشینی نمی‌کنیم.

تسهیل یادگیری دانش آموزان با معادل سازی واژگان بیگانه کتاب درسی/ پذیرش در مدارس استعداد‌های درخشان نیازمند اصلاح استغلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره معادل سازی واژگان بیگانه و استفاده از معادل فارسی آن در کتاب‌های درسی به ویژه  زیست شناسی اظهار کرد: جو سازی برخی باعث شده تا گروهی نسبت به واژگان معادل جبهه گیری کنند در حالیکه اصلا چنین موضوعی وجود ندارد و حدود سه تا چهار واژه در کتاب درسی زیست شناسی نیازمند اصلاح است.

وی ادامه داد: دانش آموزان با واژه‌های فارسی مشکلی ندارند و قطعا به خاطر سپردن و آموختن واژگان فارسی از واژگان غربی و لاتین آسان‌تر خواهد بود، این در حالی است که برخی افراد این موضوع را رد می‌کنند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: واژه‌های فارسی از واژه‌های یونانی که تیرگی معنایی برای مخاطب ایرانی دارد، بهتر است و باید کاربرد آن بیشتر شود، اما برخی افراد به این موضوع علاقه‌ای ندارند و فضایی کاذب ایجاد می‌کنند.

علم باید با زبان کشور رواج پیدا کند

حدادعادل با بیان اینکه علم باید با زبان رسمی کشور رواج پیدا کند، گفت: واژه‌های بکار گرفته شده برای معادل سازی در کتاب‌های درسی از طریق اساتید این دروس و مسئولان فرهنگستان پیشنهاد شده است بنابراین سعی شده تا مناسب‌ترین جایگزین‌ها را در زبان فارسی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: با وجود تمامی تمهیدات در نظر گرفته شده برای استفاده از معادل‌های فارسی، برخی ماجراجویی‌ها و جوسازی‌ها قصد جلوگیری از این کار را دارند که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به هیچ وجه از موضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه لغات بیگانه در همه رشته‌ها وجود دارد، گفت: سعی کردیم در تمامی حوزه‌ها به معادل سازی واژگان بیگانه بپردازیم و این موضوع را با کارشناسان تخصصی در میان گذاشتیم تا بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنیم.

تجدید ساختار در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان

حدادعادل در پاسخ به پرسشی مبنی بر ساماندهی مدارس سمپاد گفت: اساسنامه به تصویب رسیده است و به زودی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تجدید ساختار می شود؛  تصور بر این است از این به بعد سمپاد با قوت و جهت گیری تازه ای کار خود را پیش می برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نحوه گزینش در مدارس سمپاد  بیان کرد: در ساختار جدید  و زیر نظر هیئت امنا، آئین نامه‌های  جدید طراحی می‌شود و بر این اساس موشکافانه کارهایی از قبیل پذیرش در مدارس بررسی خواهد شد؛ البته هنوز اعضای هیئت امنا مشخص نشده است.

وی تصریح کرد: تغییر در ساختار مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به بهبود اوضاع افراد مشمول این مرکز و کسب نتایج بهتر المپیادها و تولید علم کمک خواهد کرد.

حدادعادل درباره تغییر در نحوه پذیرش دانش آموزان تیزهوش در مدارس متوسطه اول با تاکید بر اینکه کاهش استرس دانش آموز دوره ابتدایی با حذف این آزمون ها بسیار ارزشمند است، گفت: روش های پذیرش امسال ایراداتی داشت که حتما باید  بازنگری و اصلاح شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دانش آموز
۱۱:۴۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
خیلی هم مشکل داریم چرا بجای ما حرف می زنید
Iran (Islamic Republic of)
دانش آموز
۱۱:۴۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
خیلی هم مشکل داریم چرا بجای ما حرف می زنید
Iran (Islamic Republic of)
م-گ
۱۱:۳۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
بایستی بازخورد یک طرح بررسی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
می تونید استعداد های درخشان را برای بنده توضیح دهید؟ یعنی شما می فرمایید یک گروه از بچه ها نسبت به بقیه برترند و اینها برترند بر اساس یک امتحان بیهوده؟ بهتر نیست بگویید که هر دانش آموزی در چه زمینه ای استعدادی درخشان دارد و امکانات در آن زمینه را دهید؟ تا اینکه بگویید کلا این افراد برترند؟
آخرین اخبار