دولت روسیه در حال تهیه لایحه‌ای برای غیردلاری کردن اقتصاد این کشور و استفاده از ارز‌های جایگزین برای انجام معاملات تجاری خود است.

روسیه به سرعت  آماده غیردلاری کردن اقتصاد خود می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بنابر گزارش‌ منابع آگاه، دولت روسیه در حال تهیه لایحه‌ای است تا از طریق آن سیستم مبادلات این کشور را از وابستگی به دلار آمریکا به طور کامل خارج کند.

بنابر اعلام منابع آگاه، سند مربوط به این لایحه که پیشنهادات مطرح شده توسط آندره کوستین، مدیر عامل اجرایی وی تی بی بانک روسیه را شامل می‌شود، قرار است ظرف یک یا دو هفته آینده بر روی میز دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه قرار بگیرد.

خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد در طرح دولت روسیه هیچ نوع محدودیت یا ممنوعیتی برای انجام معاملات با دلار ارائه نشده است، بلکه هدف اصلی این طرح آن است که تسهیل پرداخت‌ها از طریق ارزهای ملی، تسهیل کنترل ارز و ایجاد مکانیزم‌های مناسب که امکان پرداخت‌ها را از طریق هر نرخ ارزی ممکن می‌سازد، بدون زیان‌های غیرضروری، میسر شود.

رئیس وی تی بی بانک روسیه پیشتر نیز طرحی را ارائه داده بود که دربرگیرنده چهار وظیفه دارای اولویت بود که باید به منظور آزاد کردن اقتصاد روسیه از وابستگی به دلار انجام گیرد. پیشنهادات ارائه شده از سوی کوستین از سوی وزارت دارایی روسیه مورد حمایت قرار گرفت.

رئیس وی تی بی بانک روسیه در دیدار ماه جولای با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از او خواست تا از پیشنهادات ارائه شده از سوی وی تی بی به منظور رها شدن از وابستگی به دلار و کاهش استفاده از ساختارهای خارجی حمایت نماید. رئیس این بانک روسی اعلام کرد: رئیس جمهور ابتکار غیردلاری کردن اقتصاد روسیه را مورد حمایت قرار داده است. بنا به پیشنهاد کوستین، در صورتی که آمریکا مانع از انجام محاسبات دلاری بانک‌های روسیه شود، دلار باید از سیستم اقتصادی این کشور کنار گذاشته شود. نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف روسیه نیز از ایده کاهش وابستگی به دلار حمایت می‌کنند.

در ماه ژوئیه کوستین طرح هایی برای پایان معاملات اقتصادی با دلار و استفاده از روبل روسیه در تجارت بین المللی مطرح کرد که با دو مورد آن  موافقت شد. نخست اینکه معاملات اقتصادی روسیه شامل صادرات و واردات با ارزهای جایگزین از جمله یورو، یوآن و روبل صورت پذیرد و مورد  دوم، ثبت مجدد دارایی های روسیه در حوزه قضایی این کشور و سپرده‌گذاری از طریق اوراق بانکی است. در ماه مه، پوتین اعلام کرد روسیه دیگر نمی تواند به نظام مالی تحت کنترل آمریکا اعتماد کند زیرا دولت واشنگتن علاوه بر اعمال تحریم های یکجانبه، قوانین تجارت جهانی را نیز نقض می کند. پوتین همچنین نسبت به خطر انحصار دلار برای اقتصاد جهان هشدار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار