با توجه به افزایش کلاهبرداری به شیوه برقراری ارتباط تلفنی و فریب شهروندان با وعده‌های اغوا کننده، پلیس آگاهی توصیه هائی در راستای پیشگیری از این جرم ارائه داده است.

سفت و سخت مراقب کلاهبرداری‌های تلفنی باشیمبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اخیرا فریب و کلاهبرداری به شیوه ارتباط تلفنی بیش از قبل شایع شده که در این شیوه افراد سودجو و کلاهبردار که بیشتر دارای سوابق کیفری نیز هستند با بهره گیری از امکانات مخابراتی و تجهیزات رایانه‌ای و سوء استفاده از فضای مجازی قربانیان خود را در سراسر کشور خصوصا استان کرمان شناسایی  می کنند.

همچنین این کلاهبرداران با ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی تحت عناوین برنده شدن در قرعه کشی جشنواره‌های مختلف، خرید و فروش اجناس، کالا و ارائه خدمات با قشرهای مختلف مردم ارتباط برقرار کرده و به بهانه پرداخت و یا واریز وجه به حساب آن‌ها، اطلاعات مهمی همچون شماره کارت، شماره حساب، رمز دوم، عبارت CCV۲ و اطلاعات شخصی آن‌ها را دریافت و فرد قربانی را با ترفند‌های مختلف به عابر بانک هدایت کرده و با انجام عملیات بانکی مبالغی از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

علیرغم هشدار‌های پلیس از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری و مطبوعات و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف برای اصناف و قشرهای مختلف مردم در مساجد، مدارس، دانشگاه هاو ... کماکان این جرم قربانیان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و بیشتر اوقات افراد مختلف در سطوح و اقشار اجتماعی و حتی با تحصیلات عالیه گرفتار این ترفند می‌شوند.

در بررسی‌های پلیس آگاهی مشخص شده عواملی همچون حرص و طمع جهت رسیدن بدون زحمت به مادیات، اعتماد به افراد غریبه در تماس‌های تلفنی، نا آشنایی با نحوه کارکردن با دستگاه خودپرداز و فرایند استفاده از کارت‌های بانکی، عدم مشورت جهت بررسی صحت و سقم تماس تلفنی و طمع دریافت جایزه، سهل انگاری و ارسال اطلاعات شخصی و حساب به صورت پیامکی به افراد ناشناس، مراجعه به عابر بانک و انجام عملیات بانکی با هدایت و راهنمایی فرد تماس گیرنده، انجام معاملات تلفنی و رسیدن به توافق با افراد ناشناس بدون مشاهده کالا و عدم کسب اطمینان از هویت فرد تماس گیرنده، اغوا شدن در مواجهه با تبلیغات کالا‌های لوکس در فضای مجازی به سبب ارائه دروغین قیمت‌های نازل و پایین‌تر از عرف بازار مسبب اصلی وقوع این جرائم هستند.

به شهروندان توصیه می‌شود جهت پیشگیری از این نوع کلاهبرداری ضمن پرهیز از طمع، هیچگاه دستورات افراد ناشناس در ارتباطات تلفنی را دنبال نکنند و در اینگونه موارد بلافاصله تماس را قطع و در صورت تکرار آن، مراتب را به پلیس گزارش دهند.

انتهای پیام/س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار