الجزیره در مقاله‌ای در ارزیابی سخنان ترامپ در ویرجینیا مبنی بر گفتگوی تلفنی اش با پادشاه عربستان از روابط پشت پرده ریاض - واشنگتن خبر داد.

سخنان اخیر ترامپ یادآور روابط پشت پرده ریاض - واشنگتن استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الجزیره، گفتگوی تلفنی ترامپ با پادشاه عربستان، اتفاقات پشت پرده در روابط ریاض- واشنگتن را به خاطر می‌آورد.

ناصر الحسینی در ارزیابی سخنان ترامپ در ایالت ویرجینیا مبنی بر گفتگوی تلفنی اش با پادشاه عربستان و تاکیدش بر اینکه پادشاه عربستان بدون حمایت آمریکا حتی قادر نیست از هواپیماهایش محافظت کند، گفت، این سخنان روز گذشته و در تجمعی انتخاباتی بیان شد. خطاب سخنان ترامپ به هوادارانش بود، در واقع این سخنان نوعی گفتگوی دوستانه میان او و هوادارانش بود.

اما گویا ترامپ فراموش کرده بود که دوربین‌ها سخنانش را ضبط می‌کنند. شاید هم خواست پیامی را به ریاض برساند. اما آنچه در این سخنان قابل توجه است، این است که بیان آن، یاد آور اتفاقات هیجان انگیز و پشت پرده در روابط آمریکا و عربستان است. این که ترامپ با پادشاه عربستان با چه لحنی سخن می‌گوید.

مثلا گفته است: پادشاها، شما تریلیون‌ها دلار پول دارید و ما از شما حمایت می‌کنیم و در مقابل به چیزی که باید دست یابیم نمی‌رسیم. نگاه بسیاری از کارشناسان به این سخنان این است که ترامپ بار دیگر از عربستان خواسته است تا سقف بودجه ارتش خود را افزایش دهد و بیش از گذشته از آمریکا سلاح بخرد. یعنی به چهارصد و پنج میلیارد دلاری که پیش از این از آمریکا خریداری کرده است، باز هم میلیارد‌ها دلار دیگر بیفزاید.

خبرنگار الجزیره ادامه داد، نکته قابل توجه در سخنان ترامپ این بود که از کشور‌های ثروتمند سخن گفت و از سعودی نام برد. گویا اولین باری است که از زبان ترامپ شنیده می‌شود به پادشاه عربستان گفته است، این همه پول در اختیار دارید، اما قادر نیستید مقاومت کنید. زیرا شما در معرض خطر حمله قرار دارید و این ما هستیم که از شما حمایت می‌کنیم و شما بدون حمایت آمریکا با خطر مواجهید. این سخنان و درخواست بهاء در برابر حمایت از عربستان می‌تواند مباحث مختلفی را درباره روابط ریاض و واشنگتن و همچنین چگونگی روابط میان دو طرف، مطرح کند.

در هر حال ترامپ از عربستان خواسته است تا بودجه بیشتری برای ارتش خود اختصاص دهد. در شرایطی که بر اساس آمار‌های بانک جهانی عربستان بیشترین بودجه نظامی در منطقه را دارد، چون حدود یک دهم تولید ناخالص داخلی خود را برای ارتش و نیرو‌های مسلح هزینه می‌کند؛ با این حال رئیس جمهوری آمریکا خواستار آن است تا ریاض بیش از این بودجه اختصاص دهد. در هر حال باید صبر کرد تا واکنش عربستان مشخص شود.

انتهای پیام/

خبرنگار الجزیره از روابط پشت پرده آمریکا و عربستان سخن گفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار