پیش از انقلاب ورزش در کهگیلویه وبویراحمد یکی از حوزه های مغفول مانده بود که از هرگونه امکانات وساماندهی لازم بی بهره بود،ولی با پیروزی انقلاب اسلامی ورق برگشت واکنون شرایط به گونه ای رقم خورده که این استان به برکت حاکم شدن نظام اسلامی در حوزه ورزش حرفهای زیادی برای گفتن دارد .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج   پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 زمینه ساز تحولات چشمگیری در حوزه های مختلف شد و ورزش نیز یکی از کانونهای این تحولات بود ،به گونه ای که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب این حوزه نیز وارد ابعاد وفاز تازه ای از تغییرات گردید.

البته باید یادآور شد علیرغم توجه ویژه نظام به امر ورزش در سالها وحتی دهه اول پس از انقلاب این حوزه به دلیل جنگ تحمیلی وحتی تحریم‌های بین‌المللی تحت الشاع قرار گرفت ونتوانست آنچنان که بادید دستاورد وشکوفایی لازم را داشته باشد، ولی پس از گذار ازاین دوره وپشت سر گذاشتن شرایط سخت تا به امروز ورزش کشور توانست درسایه توجهات ویژه مسئولان نظام حرف های زیادی چه درعرصه های ملی وچه بین المللی درقالب ورزش های تیمی وانفرادی داشته باشد، نشان آن هم پیشرفت های چشمگیر در رشته های مختلف ورزشی و کسب سکوهای قهرمانی ومدال های رنگارنگی است که در کلکسیون افتخارات ایران خودنمایی می کند ونشان می دهد ایران اسلامی درپرتو تمهیدات وتوجه نظام اسلامی یکی از قطب ها ومهدهای اصلی ورزش در عرصه جهانی محسوب می شود.

در واقع جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر کشورها با توجه به نقش پر رنگ ورزش به عنوان دومین پدیده فراگیر اجتماعی پس از مذهب توجه به ورزش رابا عنایات ویژه بنیانگذار کبیر انقلاب در دستور کار قرار داد واین توجه به حدی بود که امام خمینی (ره) بسته به موقعیت های مختلف وبا درنظر گرفتن اهمیت وحساسیت ویژه ورزش در جامعه اسلامی همواره همان جمله معروف خود را که من ورزشکارنیستم، ولی ورزشکاران را دوست دارم را به زبان می آوردند وتکرار می کردند .

ایشان البته جملات معروف ومهمی دیگری نیز دراین خصوص دارند ودر جلد 8 صحیفه خود خطاب به ورزشکاران گفتند مملکت ما همان طوری که به علما و دانشمندان احتیاج دارد، به این قدرت شما هم احتیاج دارد، این قدرت وقتی با ایمان باشد وقتی که زورخانه با قرآن باشد، با ایمان باشد، پشتوانه یک ملت است. وقتی قهرمان‌ها، قهرمانهای اسلامی باشند، پشتوانه یک ملت هستند، بازوی یک ملت هستند.

این توجه وتوصیه مکرر درنگاه حضرت امام خمینی (ره) سبب گردید تا درقانون اساسی کشور نیز به این مهم توجه ویژه ای شود درقانون اساسی کشور آمده(دولت موظف است برای آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح، همه امکانات خود را به کار برد.)

البته این نگاه واندیشه ناب پس از معمار کبیر انقلاب نیز ادامه یافت وپس از وفات ایشان نیز مقام معظم رهبری دراین مسیر اهتمام ویژه ای داشتند، به گونه ای که در سایه تدبیر،توجه ودور اندیشی ایشان ورزش کشور وارد مسیرپویاتری گردید.

توجه حضرت آیت الله خامنه ای به حوزه ورزش تا جایی بوده که ایشان امر به معروف را این مقوله مهم به کار برده و در واقع با بیان این جمله قصد داشته اند عمق ودرجه اهمیت ورزش واثر گذاری آن را برای جامعه تبیین وتشریح نماید.

بنابراین ملاحظه می شود پس از پیروزی انقلاب ورزش کشور با مولفه ها چون معنویت و توجه به ارزش‌های انسانی و اخلاقی خود را به دنیا شناساند ،هر چند نباید دراین میان منکر چالش ها ومشکلات موجود دراین حوزه شد ولی همه اینها دلیلی برنادیده انگاشتن همه آن دستاوردهای مهمی که باعث به اهتزاز درآمدن پرچم خوش رنگ جمهوری اسلامی ایران در میان صدها کشور جهان شده نمی شود ودقیقا مشخص می کند ورزش یکی از آن حوزه هایی است که می توان با سرمایه گذاری روی آن تمام مرزبندی های ایجاد شده را شکست.

در واقع نگاهی به وضعیت ورزش ودستاوردهای آن پس از پیروزی انقلاب دراستان ها نشان از آن دارد، این حوزه در همه استان های کشور دچار تغییرات مثبت وقابل توجهی شده وکهگیلویه وبویراحمد نیز به عنوان یکی ازهمین استانها از این قاعده مستثنی نبوده است .

بررسی کمی وکیفی وضعیت ورزش دراین استان بیانگر تحولات ملموس وچشمگیر ورزش استان کهگیلویه وبویراحمد پس ازانقلاب بوده است.

دستاوردهای ۴۰ساله نظام اسلامی در حوزه ورزش کهگیلویه وبویراحمد

 

فراگیر شدن رشته ورزش همگانی پس ازانقلاب

 

رئیس هیات ورزش های همگانی کهگیلویه وبویراحمد درخصوص وضعیت ورزش همگانی دراستان قبل وپس ازانقلاب گفت:در سال 71 فدراسیون ورزش های همگانی جهت توسعه وفراگیر شدن این ورزش اقدام به تاسیس هیات های ورزشی دراستان ها نمود،که درهمان سال دراستان ما نیز هیات ورزشهای همگانی بصورت مقطعی فعالیت خود را آغاز کرد.

رهامی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب چیزی به نام هیات ورزش های همگانی وجود نداشت ومردم شناخت واطلاعی از این ورزش نداشتند اضافه کرد:خوشبختانه هم اکنون 37رشته دراستان فعال است که توانسته قهرمانان زیادی در سطح کشور معرفی کند وبازیکنانی فعال نیز درسایر استان های کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد:امروز ورزش همگانی درتمام شهرها،روستان ها وبخش های و.. استان فعال است وشاهد رشد فراگیرآن میان مردم هستیم.

رهامی تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان در رشته ورزش همگانی در حوزه بانوان را ۹۵هزار نفرخواند وگفت:در بخش آقایان نیزاین رقم به بالای ۸۷هزار نفرمی رسد.

 

وجود ۲۵هزار ورزشکار سازمان یافته درکهگیلویه وبویراحمد

مدیر کل ورزش وجوانان کهگیلویه وبویراحمد هم درتشریح وضعیت ورزش استان با بیان اینکه در خوش بینانه ترین حالت ممکن تعداد ورزشکاران سامان یافته استان پیش ازانقلاب 1500 نفر بود گفت:درحال حاضر تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان به بیش از 25 هزار نفر می رسد .

سید محمد تقی علوی افزود:تعداد ورزشکاران سازمان نیافته استان که در مسابقات،همایش ها وبرنامه های ورزشی حضور دارند نیز بالغ بر 200 هزار نفر است.

دستاوردهای ۴۰ساله نظام اسلامی در حوزه ورزش کهگیلویه وبویراحمد

 

توجه به ورزش روستایی وعشایری

وی با اشاره به اینکه توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی تنها مختص حوزه شهری نبوده تصریح کرد:پیش از انقلاب در روستاهای استان هیچ گونه فضا وامکانات ورزشی وجود نداشت، ولی اکنون به برکت انقلاب تعداد 80 مکان ورزشی در روستاهای استان ایجاد شده است.

علوی ابراز داشت:اخیرا و در راستای سیاست وزارت ورزش وجوانان ساخت خانه های ورزش روستایی به منظور شکوفایی ورزش روستایی در دستور کار قرار گرفته که درهمین راستا تعداد 45 خانه ورزشی روستایی در روستاهای کمتر توسعه یافته ایجاد شده.

مدیرکل ورزش وجوانان استان با بیان اینکه در گذشته ورزش کهگیلویه وبویراحمد محدود به چند رشته خاص با محوریت شرکت نفت وگازگچساران بود اظهار داشت:امروز وبه برکت نظام اسلامی علاوه براینکه شاهد رشد واعتلای ورزش درسایر شهرستان های استان بوده ایم.

درخود رشته های ورزشی نیز جهش ملموسی داشته ایم، به نحوی که اکنون دراستان 46 رشته ورزشی داریم که هر کدام از این رشته ها وهیات ها نیز زیر مجموعه های خاص خود را دارند، که از جمله آنها می توان به هیات ورزشی روستایی وعشایر وهیات ورزش های همگانی وانجمن های ورزشی اشاره کرد.

 

وجود 5هزار ورزشکارسازمان یافته در رشته والیبال

 

دبیر هیات والیبال استان نیز درهمین خصوص می گوید:سالن شهید پایدار که امروز محل بازی ورزشکاران والیبالیست استان است، پیش از انقلاب به یک زمین خاکی بدون هیچ امکاناتی خلاصه می شد.

دستان عزیزی با بیان اینکه وضعیت سرانه و زیرساخت های ورزشی با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست،گفت:پیش از انقلاب اداره ورزش وجوانان استان منحصربه دواتاق فاقد هرگونه امکانات بود ،به نحوی که برای برگزاری مسابقات از فضا ومحوطه های بیمارستانی استفاده می شد.

وی اضافه کرد:به یمن انقلاب علاوه بر توسعه وپیشرفت زیرساخت ها وسرانه ورزشی درحوزه شهرها،شاهد این تغییرات مثبت درحوزه روستایی هم بوده وهستیم.

دبیرهیات والیبال استان گریزی به وضعیت ورزشکاران استان هم زد وابراز داشت:پیش از انقلاب ودر رشته والیبال به موازات سایر رشته ها استان دارای ورزشکار سازمان یافته وشناسنامه داری نبود و کسانی که در رشته های مختلف ورزشی حضور داشتند تحت عنوان ورزشکاران آموزشگاهی باهم به رقابت می پرداختند.

عزیزی ادامه داد:پیش از انقلاب تعداز ورزشکاران رشته والیبال به کمتر از۱۰۰نفر می رسید ولی در شرایط کنونی در هر شهرستان استان شاهد فعالیت باشگاههایی هستیم که ضمن فعالیت سازمان یافته هر کدام در رده های سنی مختلف در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد ورزشکاران سازمان یافته رشته والیبال دراستان اکنون به بیش از۵هزارنفر می رسد بیان داشت:این رشته ورزشی توانسته ورزشکارانی را نیز درسطح ملی معرفی کند که این امر نشان دهنده توسعه هدفمند رشته ورزشی والیبال دراستان است.

دبیر هیات والیبال استان تاکید کرد:به دلیل نقش اثر گذار مقوله ورزش در کاهش آسیب های اجتماعی توجه به این حوزه در میان خانواده ها وجامعه نهادینه شده ودولتمردان نیز با آگاهی ازاین موضوع بدنبال این بوده اند که ورزش را در جامعه اسلامی بیش از پیش گسترش دهند که تا کنون نیز گام های موثری دراین زمینه برداشته شده است.

 

نگاه نظام برای تخصصی کردن رشته های ورزشی

در ادامه مدیرکل ورزش وجوانان استان نگاه نظام برای تخصصی کردن رشته های ورزشی را نیز یکی از دلایل مدال آوری وحضور ورزشکاران درعرصه های ملی وبین المللی دانست وعنوان کرد:در حال حاضر دراستان چندین رشته تخصصی با اماکن ورزشی تخصصی داریم ودرتلاشیم که به جز مرکز استان در سایر شهرستان ها وروستاههایی که در طرح آمایش قرار دارند ومی توانند دربحث قهرمان پروری وتوسعه ورزش همگانی حرفی برای گفتن داشته باشند نیز سالن هایی اختصاصی ایجاد کنیم.

 

دستاوردهای ۴۰ساله نظام اسلامی در حوزه ورزش کهگیلویه وبویراحمد

توجه به مقوله ورزش قهرمانی

وی به افتخار آفرینی ورزشکاران استان درعرصه های ملی وبین المللی نیز اشاره کرد وبیان داشت:از زمان پیروزی انقلاب تا کنون ورزشکاران کهگیلویه وبویراحمدی توانسته اند علاوه بر حضور در میادین ملی وجهانی موفق به کسب مدال های رنگارنگ نیز شوند، که این امر نشان می دهد مدیریت ورزش دراستان اهداف خود را فراتراز سطح ملی پیش بینی وهدف گذاری کرده است.

علوی ادامه داد:آخرین افتخارآفرینی ورزشکاران هم استانی به بازیهای آسیایی جاکارتا برمی گردد که در جریان این بازی ها دو واترپلوئیست استان همراه تیم ملی در اندونزی موفق به کسب مدال برنز شدند، که در واقع اولین مدال استان دربازی هایی آسیایی پس از انقلاب نیز محسوب می شود.

مدیرکل ورزش وجوانان کهگیلویه وبویراحمد همچنین کسب چندین مدال رنگارنگ کشوری وبین المللی توسط سامان پاکباز را ازدیگر موفقیت های چشمگیر ورزش استان خواند وافزود:این ورزشکارملی پوش در مسابقات پارالمپیک ریو موفق به کسب مدال نقره شد وقرار است در مسابقات پارا آسیایی جاکارتا نیز حضور داشته باشد که نقطه عطفی در ورزش استان کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود وبیانگر این امر است که شرایط وموقعیت برای حضور ورزشکاران درمیادین مختلف ورزشی فراهم شده است.

موضوعی که سامان پاکباز به عنوان نائب قهرمان پارالمپیک نیز تایید می کند ومعتقد است که حمایت های مادی ومعنوی اداره کل ورزش وجوانان استان در کسب موفقیت های وی بی تاثیر نبوده است.

 

شکوفایی ورزش بانوان

علوی درادامه با اشاره به اینکه استان 60 بازیکن ملی پوش در رشته های مختلف دارد تاکید کرد:توجه به ورزش بانوان نیز نکته قابل توجهی است که نباید فراموش شود،چرا که ورزش بانوان توانست با نگاه توسعه ورزش اسلامی پس از انقلاب حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد که خروجی آن کسب مدال وسکوهای قهرمانی در رشته های مختلف ورزشی بوده است ودرنتیجه همین توجهات هم بود که طاهره آذرپیوند توانست به عنوان تنها بانوی ورزشکار هم استانی در طول عمر انقلاب اسلامی دربازیهای آسیایی حضورپیدا کند.

آذر پیوند نیز همچون پاکبازفراهم شدن شرایط و وجود فضا وملزومات لازم خصوصا برای ورزش بانوان را در شکوفایی استعدادها پر رنگ می داند وبراین باور است که نوع نگاه خاص نظام ومسئولان در شکوفایی وبارور کردن ظرفیت ورزشی بانوان خصوصا در استانهای محرومی نظیر کهگیلویه وبویراحمد تاثیر پر رنگ وقابل توجهی داشته است.

 

فعالیت های زیربنایی وسرانه ورزشی کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل ورزش وجوانان همچنین توجه خاص نظام به فعالیت های زیربنایی وایجاد وتقویت اماکن ورزشی را از دیگر دستاوردهای قابل توجه ورزش استان دانست وگفت:پیش از انقلاب تنها ۳باب سالن ورزشی در۳شهرستان استان دایر بود،که این میزان پس از انقلاب به ۱۱۷سالن آماده ودرحال بهره برداری رسیده تا عموم جامعه از این موهبت ارزشمند برخوردارشوند.

حوزه عمرانی ورزش استان پس از انقلاب

علوی در دستور کار قرارگرفتن بالغ بر ۹۰پروژه ورزشی از جمله چمن های مصنوعی،سالن های چند منظوره ورزشی ومسابقاتی را از مهمترین پروه های عمرانی این اداره کل برای اعتلای وتوسعه ورزش استان خواند واظهارکرد:طی سال گذشته وامسال پروژهای خوبی درسطح استان افتتاح ومورد بهره برداری قرار گرفت وقرار است تا پایان سال ودرچهلمین فجر انقلاب پروژه های عمرانی دیگری از جمله سرای کوهنوردی سی سخت به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد:تا پیش ازپیروزی انقلاب تنها یک استادیوم بزرگ ورزشی درکشور وجود داشت،ولی اکنون در اکثراستان های کشور استادیوم های مختلفی ایجاد شده که،در استان مانیز ودرهمین راستا استادیوم ۱۵هزار نفری به عنوان سمبل فعالیت های عمرانی ایجاد شده است.

مدیرکل ورزش وجوانان استان اظهار داشت:قبل از انقلاب تنها یک یا دو نیرو در تشکیلات وساختار اداری ورزش استان فعالیت داشتند،ولی درحال حاضربیش از ۱۱۰نیروی رسمی،پیمانی،کارگری وقرار دادی در شهرستانهای استان فعالیت دارند.وی ادامه داد:شهرستانهایی نیز وجود داشت که از وجود اداره ورزش وجوانان بی بهره بود که به برکت نظام اکنون درتمامی شهرستان های استان این اداره کل تاسیس شده است.

دستاوردهای ۴۰ساله نظام اسلامی در حوزه ورزش کهگیلویه وبویراحمد

توجه ویژه به حوزه جوانان

حوزه جوانان از دیگر کانون هایی بوده که پس از پیروزی انقلاب بطور ویژه مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ودولتمردان قرارگرفته است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان برگزاری کارگاههای آموزشی خاص در زمینه آسیب های اجتماعی وازدواج،اختصاص تسهیلات اشتغالزایی وکارآفرینی از طریق انعقاد تفاهنامه با برخی بانک ها وهمچنین تشکیل خانه جوان در راستای فعالیت تشکل ها وسازمانهای مردم نهاد را باتوجه به نقش اثربخش این سازمانها را از مهمترین فعالیت های انجام شده در حوزه جوانان دانست.

وی ادامه داد:اختصاص سالانه بیش از 50 ملیارد تومان به عنوان مصوبه اماکن ورزشی نشان دهنده توجه نظام به سلامتی آحاد جامعه خصوصا جوانان است.

بطور کلی بیان این دستاوردها بیانگر این امر است که به برکت حاکم شدن نظام اسلامی،کشور در تمامی حوزه ها تحولات مثبت،چشمگیر وقابل توجهی را تجربه کرده به گونه ای که اثرات آن تا دورترین ومحروم ترین نقاط کشور هم رسیده،که حوزه ورزش نیز به فراخور سایر حوزه ها ودرسایه توجه وتمهیدات ویژه توانسته علاوه بر رشد واثر گذاری لازم نقش برجسته ای در جامعه اسلامی ایران داشته باشد،هرچند نباید این نکته فراموش شود هنوز جای کار بسیاری وجود دارد ومی توان از ظرفیت های موجود به نحو مطلوب تری استفاده کرد ولی با این حال نباید چشم را بر همه اقدامات انجام شده بست.

گزارش از یاسر سجاد پور

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.