زارعی گفت: به علت ارزانی دارو و نداشتن درمان قطعی در بیماری پارکینسون، توجه به این بیماران نمی‌شود و دارو‌ها بسیار کم است.

توجه به خدمات بالینی پزشکی دانشگاهی را تضعیف کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی زارعی مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص اعصاب در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز که با هدف آخرین اطلاعات و دستاوردهای علمی روز جهان در زمینه نقشه‌برداری مغز در سالن همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، اظهار کرد: در 5 سال برگزاری این همایش بین المللی، مهمانانی از کشورهای اروپایی و آمریکایی در همایش شرکت کرده اند. در واقع هدف از این دعوت ایجاد تعامل با دانشمندان داخلی و جذب بودجه از منابع بین‌المللی و ایجاد پروژه مشترک برای تحقیقات است، در بسیاری از موارد این تبلیغات در بهترین مجلات دنیا به چاپ رسیده است.

وی در ادامه گفت: در سال اخیر توانسته‌ایم  با بودجه‌ تحقیقاتی دریافتی از اتحادیه اروپا، تعدادی از دانشجویان را برای گذراندن دوره‌های آموزشی به کشورهای اروپایی بفرستیم، همچنین در قسمت‌هایی از کشور که متخصص نداریم یا با کمبود متخصص مواجه هستیم حمایت هایی صورت گرفت.

توجه به خدمات بالینی؛ تضعیف پزشکی دانشگاهی

زارعی بیان کرد: مشکل عمده حال حاضر در حوزه پزشکی آکادمیک است، روندی که در سالهای اخیر توجه به پزشکی دانشگاهی را نیز کم کرده به طوری که بیشترین تمرکز بر روی تشخیص، درمان و تا حدودی پیشگیری قرار گرفته است.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه گفت: گرچه این موارد نیز مهم است ولی از آنجایی که در کشور ما برخلاف دنیا، دانشگاه  مسئول ارائه خدمات بالینی است، این مسئله باعث شده مسئولین دانشگاه بیشترین تمرکز را بر ارائه خدمات بگذارند و ارائه خدمات بالینی وسیله خدمات مالی تشویق می‌شود.

مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: تحقیق و آموزش در ایران در موارد بسیار کمی از لحاظ مالی تشویق می‌شود و پزشک ترجیح می‌دهد بیشتر از لحاظ مالی پشتیبانی شود، از این رو به سمت ارائه خدمات بالینی می‌رود و این بزرگترین عامل ضعف پزشکی دانشگاهی است.

سود داروهای بیماری MS

وی در ادامه در مورد بیماری پارکینسون گفت: بیماری پارکینسون برای درمان پشتیبانی نمی‌شود و این مشکل گریبانگیر بیماران داخل کشور شده است، برای مثال در بیماری MS داروها بسیار گران قیمت هستند و سود فراوانی را برای شرکت‌ وارد کننده داروهای MS در بر دارند، از این رو به این بیماران توجهی خاص می‌شود.

زارعی در ادامه بیان کرد: در خصوص بیماری پارکینسون و آلزایمر به علت ارزانی دارو و نداشتن درمان قطعی توجه به این بیماران نمی شود و داروها بسیار کم است.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان یادآوری کرد: داروهای پارکینسون می‌توان در کیفیت زندگی بیماران اثر بسیاری گذاشته اما متاسفانه مبتلایان به دلیل تغییرات قیمت ارز با مشکل کمبود دارو مواجه هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.