کاهش ۵ درصدی نرخ تورم سلامت نسبت به تورم عمومی کشورحریرچی گفت: در تلاشیم روش‌های منجر به شفاف سازی و راحتی بیماران را شناسایی کنیم زیرا این مسئله سبب کاهش مصرف غیرمعقول‌ دارو می‌شود.
 
به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری هفتگی که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد:‌ با بررسی تورم بخش سلامت نسبت به تورم عمومی کشور طی سال‌های گذشته شاهد کاهش تورم حوزه سلامت حتی نسبت به تورم عمومی کشور بوده‌ایم.

وی ادامه داد: شاخص 25 سال گذشته تورم سلامت به طور متوسط 40 درصد بیشتر از تورم عمومی کشور بوده است که البته در برخی از کشورها نسبت تورم سلامت به تورم عمومی از شدت بیشتر یا کمتری برخوردار است.

دلایل افزایش تورم در حوزه سلامت

حریرچی با اشاره به اینکه ورود تکنولوژی‌های گران قیمت و متنوع شدن خدمات درمانی و از طرفی دیگر طرز سیاست گذاری در برخی کشورها باعث تورم بالای حوزه سلامت شده است، افزود: در سال 96 اختلاف تورم حوزه سلامت و عمومی کشور کاهش پیدا کرده است که در این راستا گروه‌های مختلف جامعه پزشکی، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی حوزه سلامت، همکاری خوبی با وزارت بهداشت داشته‌اند و همین مسئله باعث شده تا نسبت تورم سلامت به تورم عمومی کشور به میزان 5 درصد کاهش پیدا کند.

بررسی و مقایسه جزئیات نرخ تورم در بخش سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بیشترین نرم تورم در حوزه سلامت مربوط به ماه‌های خرداد و تیر بوده در حالی که تورم عمومی جامعه در طول سال متقارن توزیع شده است و تورم ماهانه سلامت در چند ماهه اول سال نسبت به تورم عمومی کشور کمتر شده است به طوری که در فروردین ماه تورم عمومی 8 دهم درصد و تورم سلامت 4 دهم درصد، تورم عمومی در اردیبهشت1.6 دهم درصد و تورم سلامت 6 دهم درصد، در خرداد ماه تورم عمومی 4 و 3 دهم درصد و حوزه سلامت 7.2 دهم درصد و بالاخره در تیر ماه تورم عمومی3.4  دهم درصد و تورم سلامت 2 و نیم درصد است.

کاهش ۵ درصدی نرخ تورم سلامت نسبت به تورم عمومی کشور

وی ادامه داد: در سال 91 و 92 که بحران ارزی و ریالی داشتیم و همچنین در اوایل دهه هفتاد که تورم 50 درصد بوده است، جامعه پزشکی با درک صحیح از توان مالی دولت، بیمه و مردم و با سیاست گذاری‌های خوب وزارت بهداشت نرخ تورم کاهش پیدا کرده به طوری که تعرفه جراحی هیچ افزایشی نداشته و حق ویزیت و تجهیزات پزشکی رشد جزئی داشته است، من اینجا از همه پزشکان، دندانسازان، دندانپزشکان، داروسازان و جامعه تجهیزات پزشکی برای همکاری صمیمانه‌شان با وجود دیرکرد مطالباتشان کمال تشکر را دارم.

حریرچی‌ ادامه داد: شاخص توسعه انسانی ایران در سال 2017 به 798 هزار و به مرز 8 دهم رسیده است این شاخص به وسیله سازمان ملل برای همه کشورهای دنیا اندازه‌گیری می‌شود و از 27 سال پیش 38.3 درصد رشد داشته و از نیم به 8 دهم رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران یکی از سریع‌ترین کشورها از نظر افزایش شاخص توسعه انسانی محسوب می‌شود، افزود: سرانه ناخالص‌ ایرانیان به 67.5 درصد، سن امید به زندگی از 66 به 76.2 رسیده است و سرانه درآمد ناخالص ملی ایران به 19 هزار و 30 دلار رسیده است.

وی اضافه کرد: شاخص توسعه انسانی متوسط کشورهای جنوب آسیا در حدود 69 صدم درصد است که از شاخص ایران کمتر است.

حریرچی‌ ادامه داد: امسال برای اولین بار تمام سازمان‌های مختلف سازمان ملل جایزه مشترکی را در حوزه‌های مختلف سلامت  برای کشورهای با شاخص مطلوب در نظر گرفتند که کمیته پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر ایران ریاست‌ وزیر بهداشت و دبیری معاون آموزشی وزارت بهداشت برای اولین بار برنده جایزه شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر وضعیت شرکت نوورودیسک‌ گفت: شرکت‌های مختلف برای تولید دارو و با هدف انتقال دانش برای تولید دارو و تجهیزات مصرفی در ایران راه‌ اندازی می‌شود و در این راستا تجربیات موفقی در واردات برخی داروها و تولید و همچنین صادرات آن به کشورهایی مانند روسیه داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: با توجه به درخواست بالای بیماران، قلم انسولین‌ وارد کشور می‌شود و این کار برای راحتی سالمندان و کودکان انجام می‌شود.

حریرچی‌ ادامه داد: توجه رسانه‌ها به جامعه پزشکی و داروسازی و بازتاب اخبار آنها در تمام دنیا باعث شده معیارهای‌ تجویز تعدیل پیدا کند، به این صورت که وقتی تجویز نسخه خارج از معقول باشدبازتاب‌هایی را به همراه می‌آورد و زمانی که در این خصوص  از پزشکان سوال پرسیده می‌شود آنها علت تجویز این نوع نسخه را خاص بودن وضعیت بیماران ذکر می‌کنند که باید داروهای خاصی برای آنها تجویز شوداما در برخی موارد پزشکان نسخه‌های خود را اصلاح می‌کنند.

وی ادامه داد: امروزه مقالات مختلف بین المللی‌ در خصوص تجویز منطقی دارو وجود دارد، در بیمارستان‌های ایران اگر نسخه‌ای غیر معقول تجویز شده باشد از طریق سامانه این مسئله به پزشکان اطلاع داده می‌شود در صورتی که برخی کشورهای دنیا‌ تجویز غیرمعقول‌ نسخه را در سامانه بیمارستان‌ و در معرض دید تمام کادر درمانی قرار می‌دهند.

حر‌یرچی اضافه کرد: موضوع تجویز منطقی دارو با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و بیمارستان‌ها در راستای‌ تجویز میانگین‌ دارو در هر نسخه انجام می‌شود.

راهکار کنترل بازار شیرهای متابولیکی

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص سامانه سرطان‌ گفت: بیماران سرطانی‌ در اکثر موارد از خدمات خوبی برخوردار می‌شوند و هدف اصلی سامانه خدمت رسانی بیشتر به مردم و ارائه تسهیلات بهتر است و این سامانه تسهیلات بیشتری برای مردم و پزشکان فراهم می‌کند.

وی اشاره کرد: شیرهای متابولیکی با قیمتی بیش از یک تا دو میلیون تهیه می‌شود و با ایجاد این سامانه شیرها درب‌ منزل به افراد تحویل داده می‌شود و این مسئله باعث شده که مصرف شیرهای متابولیکی بین 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: سامانه سیمای سرطان در راستای افزایش کیفیت و کنترل هزینه راه‌اندازی شده است که برخی از افراد معتقدند که این سامانه آزادی عمل را از پزشکان در درمان بیماران سرطانی گرفته است.

حریرچی‌ تشریح کرد: کشور ایران به عنوان وارد کننده‌ برخی از داروهای گران شیمی درمانی سعی کرده است روش‌های منجر به شفاف سازی و راحتی بیماران را شناسایی کند زیرا این مسئله سبب کاهش مصرف غیرمعقول‌ دارو می‌شود.

وی تأکید کرد: طی ماه‌های آینده قاچاق دارو معکوس می‌شود به طور مثال شیر خشک با دلار 4 هزار و 200 تومانی در کشور تهیه و در اختیار مردم قرار می‌گیرد در کشورهای‌ همسایه قیمتش‌ 4 برابر است و پدیده قاچاق‌ دارو به این کشورها اتفاق می‌افتد.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: ما مجبور هستیم که مصرف دارو را کنترل کنیم‌ که در این زمینه برخی از کشورهای دنیا دارو را به  صورت کلی تحویل بیمارستان‌ها می‌دهند.

رفع همپوشانی بیمه، کاهش هزینه‌های سلامت  را در پی داشت

حریرچی‌ ادامه داد: امروزه اطلاعات 70 میلیون نفر مردم ایران بر روی پرونده الکترونیک‌ سلامتی به ثبت رسیده است و خوشبختانه‌ قسمت عمده همپوشانی‌ بیمه رفع شده و همین مسئله باعث کاهش هزینه‌های حوزه سلامت در کشور شده است.

اجرای  نظام ارجاع و پرونده الکترونیک‌ در یک استان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در یک استان نظام ارجاع و پرونده الکترونیک‌ اجرا می‌شود، افزود: پرونده الکترونیک‌ سلامت باعث صرفه‌جویی هزینه‌های هنگفت‌ حوزه سلامت می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال‌ خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر میزان بدهی بیمه‌ها به این وزارتخانه‌ها، گفت: واقعیت این است که علی رغم‌ تلاش‌های ما در پرداخت بدهی بیمه‌ها به ارائه‌دهندگان و تأمین‌ کنند‌گان خدمات بهداشتی و درمانی باز هم  مشکلات زیادی وجود دارد و ما رضایت کافی مسئولان بیمه نداریم زیرا جامعه پزشکی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به دریافت مطالبات خود نیاز دارند و این یک مسئله منطقی است.

بیش از 5 هزار میلیارد تومان از بیمه تامین اجتماعی طلب داریم

وی اضافه کرد: در سال 96، 7 هزار و 64 میلیارد تومان سند به بیمه تأمین اجتماعی ارسال شده است که از این تعداد 3 هزار و 40 میلیارد تومان دریافت و 4 هزار و 23 میلیارد تومان هنوز طلب داریم.

حریرچی‌ ادامه داد: در سال 97 از مجموع 2 هزار و 301 میلیارد تومان سند ارسالی مبلغی در حدود 956 میلیارد تومان دریافت و هزار و 345 میلیارد تومان هنوز طلبکار‌ هستیم‌.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد:  به طور کلی برای سال‌های 96 و 97، 5 هزار و 368 میلیارد تومان از سازمان بیمه تأمین اجتماعی طلبکاریم‌ و این مبلغ با مقایسه کل بودجه 4 هزار و800 میلیارد تومانی طرح تحول نظام سلامت، رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.

حریرچی‌ در خصوص بدهی بیمه سلامت گفت: ما به سازمان بیمه سلامت 11 هزار و 681 سند ارسال کرده‌ایم که از این تعداد 7 هزار و 239 میلیارد تومان پرداخت و 4 هزار و 442 میلیارد تومان هنوز طلبکار هستیم‌.

حریرچی در خصوص بازنشستگان وزارت بهداشت در اجرای قانون جدید گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان مربوط به مدیران است، تعداد بازنشستگان باتوجه به گستردگی حجم کار و نیروی انسانی بسیار اندک است و این وزارتخانه قوانین کشور را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا می‌کند.

وی در خصوص کمبود داروهای بیهوشی برای عمل‌های جراحی گفت: کسانی در این کشور به دنبال ایجاد استرس و نا امیدی در بین مردم هستند، برخی از رسانه‌ها نیز برای هر موضوعی به دلیل اختلافاتی که دارند، انتقاداتی می‌کنند و وزارت بهداشت از انجمن‌های علمی در حوزه سلامت انتظار دارد که دقت لازم را در این مسائل داشته باشد.

وی اضافه کرد: در تیرماه امسال 450 هزار و 615 عمل جراحی در بیمارستان‌های سراسر کشور انجام شده و بیماران مسلماً با جادوگری بیهوش نشده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: عفونت‌ در بیمارستان‌ها ثبت می‌شود و باید جویای آمار آن نسبت به سال‌های گذشته از اشخاص باشیم؛ در این شرایط انسان‌های خوب و باوجدان حرف حق را می‌زنند اما برخی از صحبت‌ها کارشناسی شده نیست و باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود، توصیه می‌کنم مردم آرامش خود را حفظ کنند زیرا هر اتفاقی می‌تواند  فضای نا آرامی ایجاد کند.

آخرین جزئیات از پیدا شدن انگشت در زباله‌های بیمارستانی

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص زباله‌های بیمارستانی و پیدا شدن یک انگشت در حاشیه یکی از شهرها گفت: پیدا شدن یک انگشت در بین زباله‌های بیمارستانی در حاشیه یکی از شهرها مربوط به بهمن ماه سال 96 بوده که در شهر مربوطه اصلا هیچ بیمارستانی وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: شخص مربوطه که فوت کرده مرد است مشکوک به قتل بوده و اصلا در آن بیمارستان فوت نکرده بود.

شناسایی کودکان دچار سوءتغذیه از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت

حریرچی ادامه داد: شناسایی کودکان دچار سوءتغذیه یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت محسوب می‌شود و این کار با حمایت این وزارتخانه با همکاری کمیته امداد در حال انجام است و امروزه نزدیک به نیمی از مهدکودک‌ها در حاشیه شهرها و روستاها قرار دارند و از طرف سازمان بهزیستی برای کودکان سنین بین 3 تا 6 سال یک وعده غذای گرم توزیع می‌شود.

حریرچی اضافه کرد: در راستای اجرای طرح مکمل‌یابی، آهن یابی هفتگی نیز برای همه دانش‌آموزان دختر دوره اول و دوم دبیرستان به صورت کاملا رایگان و مکمل‌یابی ویتامین دی به صورت ماهانه برای همه دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی انجام می‌شود.

لیست خوراکی‌هایی  ممنوعه در مدارس

وی در خصوص ممنوعیت فروش فلافل، چیپس در بوفه‌های مدارس گفت: فروش نوشیدنی‌های مالت انواع پفک، یخمک، نوشابه‌های گاز دارد سوسیس، کالباس، سالاد الویه، آدامس، چیپس، انواع لواشک و آلوچه فله‌ای و بدون بسته‌بندی بهداشتی آبنبات‌هایی که به دندان می‌چسبند، بستنی یخی و فلافل در بوفه مدارس ممنوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ تفاهم نامه بین وزارت بهداشت با آموزش و پرورش در زمینه بوفه مدارس انجام شده است و اگر تخلفی یاد بگیرد باید مردم آن را به مدیر مدرسه یا سامانه 190 اطلاع دهند.

حریرچی اظهار کرد: بازدید میدانی یکی از نهادهای قضایی از قوه قضاییه نشان داده است که تخلف در حوزه دارو نسبت به سایر صنف‌ها بسیار کمتر است  اما از نظر ما یک مورد تخلف نیز غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد:‌ انواع کمبود‌های دارویی به صورت روزانه به وسیله وزارت بهداشت رصد می‌شود و اینطور نیست که یک دارو به هیچ عنوان در داروخانه‌های کشور وجود نداشته باشد و اگر به طور مثال تولید داروی وارفارین با مشکل روبرو شود وزارت بهداشت آن را در داروخانه‌های دولتی یا بزرگ پخش می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص نذر خون در ایام محرم گفت: خوشبختانه ایران یکی از کشورهای موفق در تأمین فرآورده‌های خونی است و ماه محرم و به خصوص دهه اول میزان مراجعات برای اهدای خون زیاد است و مصرف خون در این ماه تغییر چندانی نمی‌کند.

وی یادآوری کرد: توصیه ما به مردم خیرخواه این است که در روزهای مختلفی جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند زیرا برخی از فرآورده‌ها را نمی‌توان بیشتر از 3 یا 4 روز نگه‌داری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.