عده‌ای در فضای مجازی به دنبال مشوش کردن افکار جوانان هستند و در مواقعی با انتشار مطالبی ناقص در این فضای تشخیص حق از باطل را برای مخاطبان با دشواری مواجه می‌کنند.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه فضای مجازی، شبکه‌ها، ماهواره‌ها، سایت‌ها، اینترنت و تلفن‌های همراه هر کدام یک راه جدید ارتباطی است، که مورد استفاده عموم مردم خصوصاً نسل نو قرار گرفته است. اما باید توجه داشت عده‌ای در این فضا به دنبال مشوش کردن افکار جوانان هستند و در مواقعی با انتشار مطالبی ناقص در فضای مجازی تشخیص حق از باطل را برای مخاطبان با دشواری مواجه می‌کنند.

شبهات مجازی؛ روش نوین نفوذ بر باورهای جوانان

رعایت اصل صداقت در کارها همواره مورد تأکید دین ما قرار گرفته است. خداوند تبارک و تعالی به پیامبر اسلام می‌فرماید که "در راه رساندن اخبار حق به انسان‌ها اگر نظر‌های خود را دخالت دهی و بخواهی از خودت سخنی به اخبار و الهامات ما بیفزایی رگ تو را قطع خواهیم کرد"؛ خداوند متعال در قرآن کریم با تأکید برحق و حقیقت، به جدایی حق از باطل اشاره می‌کند و همگان را به پذیرش آموزه‌های حق‌محور خود فرا می‌خواند :« و به آن‌چه فرستادیم (قرآن)، ایمان آورید؛ در حالی که (قرآن) تصدیق‌کننده چیزی است که با شماست و نخستین کافر به آن نباشید» (بقره.41)

باید توجه داشت با فرا رسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان فعالیت دشمن نیز در فضای مجازی به طور روز افزون افزایش یافته است و عده‌ای با انتشار مطالب شبهه بر انگیز به دنبال کمرنگ کردن واقعه عاشورا از ذهن جوانان هستند.

 نمونه چنین فضاسازی‌هایی را می‌شود به روشنی در عزاداری‌های ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حساب و كتاب‌های سرانگشتی و مقایسه میان هزینه‌هایی كه صرف عزاداری سیدالشهدا و نذری دادن برای سالار شهیدان می‌شود با هزینه‌هایی كه می‌شد صرف درمان بیماران یا امور خیریه شود، شاهد بود؛ شبهاتی كه می‌كوشند  با قلب حقیقت و تحریك عواطف، برخی از افراد دارای باورهای ضعیف‌تر یا كسانی را كه به دنبال بهانه‌تراشی بوده و حتی در برابر نقدهای بی‌محتوا تسلیم و خودباخته می‌شوند، با خود همراه كنند.

اگرچه شبهاتی از این دست به دلیل آنكه در برابر فطرت حق‌جوی انسان قرار دارند چندان در دستیابی به اهدافشان موفق نیستند و هیچ یك از این شبهات نمی‌توانند ذره‌ای از شور و شعور حسینی در برپایی عزاداری‌ها و پخش نذری بكاهند زیرا این نذورات علاوه بر زمینه‌های اعتقادی، موجب ایجاد امید و نشاط اجتماعی می‌شود.

شبهات مجازی؛ روش نوین نفوذ بر باورهای جوانان

با وجود این اما شبهات اعتقادی و سیاسی برای اهداف بلند‌مدت طراحی شده‌اند و گاهی وقت‌ها بی‌پاسخ ماندن یك شبهه در ذهن جوانان و نوجوانان می‌تواند پایه‌های اعتقادی آنان را سست كرده و آنها را نسبت به مبانی دینی و سیاسی جامعه بدبین كند. با طی این مرحله است كه با افراد دیگری مواجه می‌شویم؛‌ جوانانی كه به راحتی تحت سلطه نفوذ افكار مغرضانه در‌می‌آیند و می‌توانند به مهره‌ای برای پیاده‌سازی اهداف بیگانگان تبدیل شوند.

جبهه حق و باطل در فضای مجازی باهم مواجهند

شبهات مجازی؛ روش نوین نفوذ بر باورهای جوانان

حجت‌الاسلام محمد کهوند کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در این مدت اصل تقابل دشمن با دین اسلام بر جای خود باقی بوده حال آنکه امروز در فضای مجازی چنین تقابلی وجود دارد؛ قطعا جبهه حق و جبهه باطل در این فضا با هم مواجهند.

وی افزود: فضای مجازی بخاطر اینکه عرصه رسانه‌ای برتر جهان است شاهد تبلیغات و درگیری بسیار سهمگینی شده و درشبکه‌های اجتماعی‌، سایت‌ها ،خبرگزاری ها  و ...درگیری بسیار شدیدی بین جبهه حق و باطل وجود دارد.

کهوند با بیان اینکه متأسفانه جبهه حق محل نزاع و تقابل اصلی را رها کرده و در نقطه‌ای تمرکز کرده که تقریبا می‌توان گفت کمترین سودی نصیبش می‌شود توضیح داد: یک مثال تاریخی این است که در انقلاب 57 یک نبرد بین جبهه حق و باطل بود. تعداد بسیار اندکی حق طلب در مقابل جبهه عظیمی از باطل که از افرادی چون شاه و مستشارانش تشکیل می‌شد و به صهیونیسم و بین الملل و ... می‌رسید، عرصه نبردی را برای از بین بردن عقب افتادگی کشور تشکیل دادند .به گونه‌ای که امام (ره) فرمودند: تمام مشکلات منشأ از حکومت فاسد دارد. حال آنکه در حال حاضر همین حکومت‌های فاسد در فضای مجازی به دنبال ایجاد شبهه‌های دینی و به انحراف کشاندن جوانان هستند.

وی افزود: وقتی حکومت فاسد را بپذیریم تبعات آن را نیز می‌پذیریم. البته منکر این نیستم که در حکومت فاسد کار تقابلی با جبهه حق و باطل نمی‌شود انجام داد.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: در بحث فضای مجازی متأسفانه سطح درگیری جبهه حق با جبهه باطل به بحث مصادیق تنازل پیدا کرده در صورتی که این جبهه، جبهه نبرد است و  باید کار تقابل در آن صورت بگیرد. انکار نمی‌کنم اصل مبارزه با مصادیق باید انجام شود و شکی در آن نیست، اما آن عرصه‌ای که بیشترین ضربه را از آن می‌خوریم متأسفانه رها شده و با آن تقابل نمی‌شود.

وی با بیان یک مثال توضیح داد: زمانی که حکومت به دست یزید افتاد، هزاران مدل فساد در جامعه رخ داد که حضرت در سخنان متعددی گفتن که چه اتفاقات فاجعه باری در حال وقوع است. اما منشأاین اتفاقات فاجعه بار این است که حکومت در اختیار امثال یزید باشد و حضرت فرمودند مثل منی با مثل تو هیچوقت هماهنگی نخواهد داشت.

شبهات مجازی؛ روش نوین نفوذ بر باورهای جوانان

این کارشناس فضای مجازی گفت: ما انقلاب کردیم و حکومت اسلامی تشکیل دادیم که دستگاه‌های وزارت ارتباطات در آن مستقر شد.پس با وجود نیروهای نخبه باید در رده حکومت و مدیریت بر فضای مجازی ورود کنیم. با مدیریت فضای مجازی سلسله دشمنان را می‌توانیم کنار بزنیم و به پیروزی دست پیدا کنیم.

شبهات مجازی؛ روش نوین نفوذ بر باورهای جوانان

وی در پایان گفت:  در جنگ تمام عیار میان جبهه حق و باطل، مهم ترین مسئله‌ای که منجر به پیروزی می‌شود در این است که جبهه‌های حزب الهی و انقلابی محل اصلی نزاع را پیدا کنند و تمرکز ویژه‌ای  در آنجا داشته باشند و با آن مبارزه کنند. مهم ترین نکته اجرایی که باید آن را واجب دانست، اطلاع رسانی بیشتر در زمینه شبهات است.

گزارش از سارا کیـا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.