این روزها عده‌ای از خیران با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و دعوت از مردم دست یاری خود را به سوی نیازمندان دراز کرده‌اند.

چتر مهربانی خیران مجازی بر سر نیازمندان در ماه محرم/ از راه دور هم می شود کمک کردبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سخن گفتن از آدم های ساده شاید دشوار باشد اما همین آدم‌ها دلگرمی عده‌ای برای زندگی هستند، فرقی نمی‌کند از چه قشری باشی یا چه حرفه ای داشته باشی؛ همین که ساده‌زیستی و بوی مهربانی میدهی همه دوستت دارند. باید از جنس  همان‌هایی باشی که بدی هیچ کس را باور ندارند. همان‌ها که برای همه لبخند می‌زنند، همیشه و برای همه هستند.

آدمهای ساده بوی ناب انسانیت می‌دهند و همین که بتوانی دست مهربانی به سوی دیگران دراز کنی حالت خوب می‌شود.

در دنیای امروز افراد زیادی دیده می‌شوند که به کمک از همنوعان خود نیازمندند. این کمک‌ها می‌تواند غیر نقدی یا نقدی باشد اما وجود جو نامناسب برای اعتماد کردن، بسیاری از افراد را از انجام کار خیر باز می دارد.

با گذشت زمان و گسترش شبکه های اجتماعی تعدادی از خیرین با حضور در این فضا و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی  و دعوت از افرادجامعه به کمک رسانی به نیازمندان، اقدام به کمک کردن به نیازمندان می کنند.

این افراد با کمک فضای مجازی به یاری نیازمندان آمده و با فعالیت‌های بشر دوستانه دنیا را به جای بهتری برای زیستن تبدیل می کنند. این افراد توانسته‌اند با اعتماد سازی، ارزش‌های حقیقی را به همگان نشان دهند و آنها را به بودن در جمع خیرخواهان تشویق کنند.

در ادامه با پژوهشگر دینی و از افراد خیر فعال در فضای مجازی که آیین جدیدی برای عزاداران در ماه محرم ایجاد کرده گفتگویی داریم.

راه اندازی پویش شیعه فهیم

حجت الاسلام بی آزار تهرانی پژوهشگر دینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فضای مجازی پایگاه حقیقی غیر قابل انکار است و امروزه سرمایه‌های اجتماعی بسیاری را در جهت مثبت و منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

احسان بی آزار تأکید کرد:با توجه به ظرفیت وعاظ که درفضای مجازی و حقیقی در حال فعالیت هستند همگی لبیک گوی فرمان آتش به اختیار رهبری قبل از اینکه ایشان بیان کنند، بودند. بعضی از عزیزان حاضر واقعا به تنهایی درفضای مجازی که رهبر عزیز از آن به عنوان قتلگاه جوانان تعبیرکرده اند، سینه سپرکرده اند و کارهای بزرگی دراین سطح انجام می دهند.

وی ادامه داد:برخی از افراد با نگاه موقعیت سازی برای خودشان در این مسیر مقدس پا می‌گذارند، اما ورود ما به این محیط برای انجام کار خیرخواهانه جدی بوده و با شفافیت و کار درست توانستیم اعتماد سازی کنیم و با ایجاد شبکه، دنبال کنندگان  زیادی را به پویش خود دعوت کنیم.

هر فرد دنبال کننده یک پیام رسان بوده که در انتقال پیام برای فعالیت‌های انسان دوستانه موفق بوده‌ است.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی اظهار کرد: با مشارکت خیریه حضرت رقیه (س) ما موفق شده‌ایم کارهای موثر زیادی برای مردمان سرزمینم انجام دهیم در نمونه‌ای از آن تهیه لوازم التحریر برای کودکان درسراسر کشور است که می‌توان نام برد. ما با ایجاد پویش‌های متعدد همچون پویش "#شیعه_ فهیم "مردم را دعوت به حضور در جمع خیرخواهانه خود کرده‌ایم.

چتر مهربانی خیران مجازی بر سر نیازمندان در ماه محرم/ از راه دور هم می شود کمک کرد

این پژوهشگر دینی تصحیح کرد: از مهم‌ترین پویش‌هایی که قرار است در روزهای تاسوعا و عاشورای ماه محرم انجام شود عمل انسان دوستانه اهدای خون در مقابله با جریان قمه زنی عزاداران است.

چتر مهربانی خیران مجازی بر سر نیازمندان در ماه محرم/ از راه دور هم می شود کمک کرد

دبیر جامعه وعاظ انقلابی  گفت: ما با ایجاد پایگاه‌های سیار انتقال خون در زمان‌هایی که عزاداری به پایان رسیده است از عزاداران حسینی دعوت کنیم تا با اهدای خون خود به بیماران با مشکلات خونی کمک کنند.

طرح انقلاب در انقلاب

وی در ادامه با اشاره به اقدامات امدادی جامعه وعاظ انقلابی به مناطق محروم سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب از سیستان و بلوچستان به تنگه احد انقلاب تعبیر کردند و متأسفانه یکی از جاهایی که وقتی به آن نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که مورد تغافل قرار گرفته است، همین منطقه هیرمند و روستاهای آن است و علت آن را نمی‌دانم.

چتر مهربانی خیران مجازی بر سر نیازمندان در ماه محرم/ از راه دور هم می شود کمک کرد

وی‌ ادامه داد: این منطقه جایی است که یک پایگاه راهبردی دشمن است اما کمترین توجهی به آن نمی‌شود. مردمانی هستند که هویت آنها از طریق DNA به عنوان یک ایرانی مشخص شده است اما حتی فاقد شناسنامه هستند و تدبیری برای آنها اندیشیده نشده است، از لحاظ درمانی بیمه نبوده و یارانه دریافت نمی‌کنند.

دبیر جامعه وعاظ انقلابی با بیان اینکه در قالب طرح «انقلاب در انقلاب» ۱۱۰۰ بسته غذایی مشتمل بر ۱۶۵ میلیون تومان کمک‌های مردمی در این منطقه توزیع شده است،‌ افزود: مردم این منطقه، مردم مظلومی هستند که یک شبحی از حیات در آنها دیده می‌شود.

چتر مهربانی خیران مجازی بر سر نیازمندان در ماه محرم/ از راه دور هم می شود کمک کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌آزار تهرانی بیان داشت: مردم  این منطقه از ماه فروردین فاقد آب آشامیدنی هستند؛ برای نمونه موردی داشته‌ایم که پای یک فرد به دلیل عفونت و نرسیدن به مرکز درمانی قطع شده است؛ در نتیجه وقتی ملاحظه کردیم به این مناطق توجهی نمی‌شود و از طرفی تبلیغ وهابیت در آنجا غوغا می‌کند، به عنوان سربازان مکتب تشیع به صورت آتش‌به‌اختیار حرکت کردیم.

 

وی عنوان کرد: این حرکت ما یک طلیعه بود و نمی‌گوییم با توزیع بسته‌های غذایی که در آنجا مشکلات آنها حل شده است، بلکه با این کار قصد داشتیم نگاه‌ها متوجه این منطقه شود. در باره آبرسانی به این منطقه اقدامات خوبی در حال اجراست و هزینه‌ای برای حفر چاه و دستگاه آب‌شیرین‌کن در نظر گرفته‌ایم؛ ضمن اینکه به موضوع کشاورزی و اشتغال آنها نیز توجه می‌شود.

دبیر جامعه وعاظ انقلابی تصریح کرد: اکنون بسیاری از خانه‌های این منطقه فاقد آب هستند؛ به خاطر اینکه پمپ آب ندارند و ما هر روز کولر، یخچال و پمپ آب به این مناطق می‌فرستیم.

 

نهادینه سازی فرهنگ یاری رسانی

از دیدگاه اسلام، مهربانی و محبت ورزیدن، مایه قوام و برپایی جامعه انسانی است و بدون مهربانی، نظام اجتماع بشری، سرد و بی روح و زیبایی های زندگی به کام انسان تلخ و بی معناست. در شب‌های محرم مهرورزی در مسلمانان رنگ دیگری به خود می‌گیرد.

چتر مهربانی خیران مجازی بر سر نیازمندان در ماه محرم/ از راه دور هم می شود کمک کرد

ادای نذر مسلمانان و انجام کارهای خیرخواهانه دراین ماه  در کنار حفظ و تقویت اعتقادات دینی و تقرب بیشتر به خدای متعال، موجب روشن شدن چراغ زندگی برای افراد مستضعف می‌شود و در مقابل این بذل محبت،افراد نیازمند دعای خیر را بدرقه راه خیرین می‌کنند.

کار خیر و مهرورزی کردن را کوچک نشمارید و دست کم نگیرید، همه ما به مهربانی و دعای خیر یکدیگر نیاز داریم.

چتر مهربانی خیران مجازی بر سر نیازمندان در ماه محرم/ از راه دور هم می شود کمک کرد

 

گزارش از سارا کیـا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار