پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماران فلج مغزی و اوتیسم را با موفقیت بر روی بیماران مختلف انجام دادند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ رئیس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از سلول‌های بند ناف بر روی سه بیمار فلج مغزی و ۱۸ بیمار مبتلا به اوتیسم انجام شد.

علی قاسمی افزود: در اجرای طرح کشوری استفاده از سلول‌های بنیادی نیز یک بیمار مبتلا به اوتیسم و ۲ بیمار مبتلا به فلج مغزی در بیمارستان دکتر شیخ تحت درمان قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه نمونه سلول‌های بند ناف از نظر تعداد بسیار زیاد است این سلول‌ها باید تغلیظ شده و در میزان‌های ۵ تا ۱۰ سی. سی در شرایط کاملا استریل به بیماران تزریق شود که این اقدام طی سه مرحله انجام شد.

وی گفت: در هر مرحله ۵ تا ۱۰ سی. سی مایع مغز نخاع از بیمار گرفته می‌شود و به همین میزان سلول بنیادی که بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون سلول است به بیماران تزریق می‌شود.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های انکولوژی و خون کودکان افزود: بیماران مزبور مدت ۲ روز در بیمارستان بستری هستند و پس از آن مرخص خواهند شد و به فاصله‌های یک ماه، ۶ ماه، یک سال و ۲ سال مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است، هم اکنون دارای بیش از ۹ هزار دانشجو و بیش از ۲۰ هزار کارمند بهداشتی و درمانی است.


انتهای پیام /ی

 

بیماران فلج مغزی و اوتیسم درمان می شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.