کارشناس سیاست خارجی گفت: انصار الله با همراهی کمیته­ های مردمی مقاومت به یک باز­دارندگی راهبردی در منطقه رسیده‌ است.

یمن، مذاکره یا جنگحسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مذاکرات یمنی- سعودی و فعالیت­ های محور مقاومت اسلامی در یمن گفت: مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا به یک باز­دارندگی راه­بردی رسیده ­است. این بازدارندگی با پیروزی حزب الله در اخراج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در سال 2000 میلادی آغاز شد و در سال 2006 میلادی با شلیک موشک­ به سرزمین­ های اشغالی به بلوغ رسید.

عابدینی با بیان اینکه رزمندگان مقاومت اسلامی در غزه هم توانستند به بازدارندگی راه­بردی دست پیدا­کنند؛ افزود: بعد از گذشت حدود پنج سال از اجرای سیاست‌های شوم رژیم قبیله­‌ای سعودی علیه مردم یمن و  باران موشک­ ها و بمباران متعدد این منطقه، امروز  شاهد هستیم که انصار الله با همراهی کمیته­ های مردمی مقاومت به یک باز­دارندگی راهبردی در آن منطقه رسیده‌ است.

عابدینی با بیان اینکه امروز دوران تلاش دولت­ های بزرگ برای رسیدن به هدف­ های دست نیافته از طریق مذاکره است؛ اظهار کرد: اگر ائتلاف عربی بر ضد مردم یمن آتش ­افروزی نکند، طبعا مقاومت اسلامی هم مقابله به مثل نخواهد­کرد. در حال حاضر زیر­ساخت ­های یمن پیاپی هدف حمله قرار می­ گیرد و  حتی مجلس ­های عروسی و تشییع جنازه­ بمباران می­ شود.

کارشناس سیاست خارجی افزود: در صورت اجرای مذاکره، ابتدا باید رژیم سعودی دست از جنایت علیه مردم یمن بر­دارد و امارات، کشور­هایی مانند آمریکا و برخی عضو­های اتحادیه­ اروپا در این زمینه ریاض را حمایت نکنند، آنها این  جنگ را بر مردم یمن تحمیل کرده ­اند، نه این­که یمنی‌­ها بر دیگران تحمیل کرده باشند. تلاش هر طرف مذاکره، داشتن دست بالا­تر در صحنه­‌ نبرد است تا در زمان گفت‌وگو بتواند از آن به عنوان امتیاز استفاده کند.

عابدینی با بیان اینکه  مردم یمن در چهار­چوب منشور سازمان ملل متحد حق دفاع مشروع از خود را دارند گفت: این دفاع، نه اقدامی پیش‌­دستانه بلکه حالتی تدافعی است. جنگ یمن جنگی تحمیلی از سوی ارتجاع عرب به سر­کردگی رژیم سعودی، امارات و همراهی قدرت­ های بزرگ شامل آمریکا و برخی کشور­های اروپا از نظر اطلاعاتی و لجستیکی است. مردم یمن از ابتدا آمادگی گفت‌وگو داشتند، این یعنی جنگ را مقاومت اسلامی و کمیته­ های مردمی یمن آغاز نکردند که نیاز به مذاکره پیدا کرده­ باشند.

عابدینی با اشاره به اینکه کمیته ­های مردمی، انصار الله و دولت حاکم بر یمن از ابتدا آماده­ گفت‌گو بودند، تصریح کرد:  هر زمان که رژیم سعودی و تجاوز­کاران آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده ­اند، یمنی ها آمادگی داشتند. همان­طور که پیش از این در کشور­های اروپایی چند دور مذاکره صورت گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی  مهم ­ترین خواسته­ انصار الله و کمیته ­های مردمی را پایان دادن به جنگ یمن دانست و اظهار کرد: متاسفانه با وجود مذاکره­ های صورت گرفته، رژیم سعودی حاضر به پذیرش حق قانونی مردم یمن برای تعیین سر­نوشت خودشان نیست.

کارشناس سیاست خارجی درباره­ گذشته‌­ی ریاض در سازمان ملل گفت: سعودی­‌ها در چند سال اخیر حتی نماینده‌­های سازمان ملل در امور یمن را تطمیع کرده­‌اند؛ بر اساس بیانیه­‌ سازمان ملل، عربستان به نقض حقوق بشر محکوم شد، اما رژیم سعودی این نهاد را به قطع حمایت­‌های مالی تهدید کرد و بان­کی مون را تحت فشار قرار­داد. او به خاطر این تهدید بیانیه­ ای که ننگ کودک­شی سعودی را نشان می‌­داد، پس ­گرفت و رسوایی بزرگی را برای تاریخ سازمان ملل متحد رقم زد.

وی با بیان اینکه رژیم سعودی حاضر به پذیرش حق حاکمیت ملی برای مردم یمن نیست افزود: عربستان سعودی از همه­‌ ابزار­ها از جمله خرید تجهیزات و تطمیع رسانه­‌ها برای پیش­برد  اهداف تجاوزگرانه خود استفاده می­‌کند؛ ریاض با امضای قرار­داد­های چند صد میلیاردی با آمریکایی­‌ها، فرانسوی­‌ها و سایر کشور­های غربی آن­ها را در نبرد ظالمانه ضد یمنی­‌ها با خود همراه کرده تا از این رژیم حمایت کنند. این روند، روندی نیست که دولت سعودی حاضر به پذیرش حق مردم یمن باشد.

عابدینی یاد آور شد: سابقه مذاکره­ با کشورهای غربی و عربی به خوبی نشان می‌دهد که هیچ یک از آن‌ها به توافق‌های خود پای­بند نیستند و نباید انتظار یک اتفاق تازه داشت و مردم و انصار الله هم به امید گرفتن حقشان و هم برای این­که متهم نشوند حاضر به گفت‌وگو نیستند، در مذاکره­‌ها حاضر می­‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار