اصغر زارعی، کارشناس روابط بین‌الملل گفت: کریدور زنگزور کوتاه‌ترین راه ارتباطی ایران به اروپا است و به همین خاطر باید درمورد آن با احتیاط عمل کرد.

زارعی گفت: کریدور زنگزور در واقع مسیر ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با اروپا است که از خاک ارمنستان عبور می‌کند. این دالان باریک منطقه‌ای است که بین دو قطعه از جمهوری آذربایجان واقع شده است که بخش نخجوان را از بخش اصلی آذربایجان جدا می‌کند. 

او ادامه داد: باتوجه به فاصله‌ای که بین دو قطعه از آذربایجان وجود دارد، دولت آذربایجان در مقاطع مختلف با حمایت برخی از کشور‌های منطقه مانند ترکیه و همچنین کشور‌های خارج از منطقه سعی کرده است تا دو قطعه خاک خود را از طریق اشغال یا تصرف بخشی از این دالان زمینی به یکدیگر متصل کند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که جمهوری آذربایجان بعد از استقلال پیدا کرد، انقطاع دو بخش جزایر آن بود که توسط بخشی از خاک ارمنستان جدا شد. اشتراک نقطه مرزی جمهوری ارمنستان با جمهوری اسلامی ایران در همین مقطع مرزی مهم‌ترین مسیری است که ایران می‌تواند ارتباطش را با اروپا حفظ کند. این مسیر، یک مسیر ترانزیتی حیاتی برای جمهوری اسلامی است. 

او ادامه داد: ما همیشه اعلام کردیم که قائل به تغییر جغرافیا و مرز‌ها در این منطقه نخواهیم بود و اجازه نخواهیم داد که تغییراتی در این موارد اعمال شود. این کریدور تنها راه ارتباطی ایران از طریق ارمنستان به اروپا و همچنین کوتاه‌ترین راه است. متأسفانه جمهوری آذربایجان با حمایت دولت‌های خارج از منطقه سعی کرده تا در مراحل مختلف با ایجاد بحران‌های منطقه‌ای و درگیری با ارمنستان در موضوعاتی مانند قره‌باغ و یا کریدور زنگزور مشکل جدایی خود از نخجوان را حل کند.

او همچنین افزود: کریدور زنگزور باعث مسدود شدن مسیر برای جمهوری اسلامی ایران و قطع ارتباط ما با جمهوری ارمنستان در این منطقه بسیار مهم خواهد شد و می‌تواند خسارت و مشکلات زیادی را برای کشور ما فراهم کند. 

زارعی تصریح کرد: ضمن اینکه ایجاد این کریدور از جمهوری خودمختار نخجوان و آذربایجان، راه ورود ناتو را محقق می‌کند. نیرو‌های ناتو از این طریق، به‌راحتی می‌توانند به دریای خزر و آسیای شرقی دسترسی پیدا کنند. همچنین، ترکیه هم به‌دنبال این است که از طریق اتصال نخجوان به آذربایجان و سپس از طریق دریای خزر با ترکمنستان و ازبکستان تا قزاقستان را به‌هم پیوند دهد و امپراطوری عثمانی را احیاء کند که این هم باز می‌تواند به‌لحاظ ژئوپلیتیک و جغرافیایی تهدیدات و آسیب‌های جدی را برای منطقه و به‌خصوص کشور ما ایجاد کند.

زارعی در پاسخ به این پرسش که با راه افتادن این کریدور کدام کشور‌ها بیشترین منفعت را می‌برند، اظهار داشت: اگر این اتفاق بیفتد، ترکیه، آذربایجان و کشور‌های عضو ناتو بیش از همه سود خواهند برد.

او در آخر درباره پیش‌بینی نتیجه اختلاف‌نظر‌ها بر سر کریدور زنگزور گفت: این موضوع به این دلیل که می‌تواند به تغییرات جغرافیایی و ژئوپلیتیک ختم شود، حائز اهمیت است و باید در این زمینه بااحتیاط قدم برداشت و حرکت کرد. همچنین این مسأله باید با درنظر گرفتن تمامی جوانب و شرایط دنبال شود.

خبرنگار: مهسا حنیفه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
Iran (Islamic Republic of)
جمهوری آذربایجان، ترکیه، روسیه، هر سه عامل اصلی مشکل کریدور زنگزور هستند
۱۵:۵۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
جمهوری آذربایجان، ترکیه، روسیه، هر سه عامل اصلی مشکل کریدور زنگزور هستند
آخرین اخبار