رئیس مجلس گفت: قانون قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در جا‌های دیگر درست است و باید با نمایندگان در مجلس کمک کنیم تا برای فدراسیون‌های این قانون اصلاح شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین تجلیل از مدال‌آوران کشتی در المپیک پاریس و افتتاح  اماکن مجهز کشتی گفت: ورزش حتماً بدون شک یک پدیده اجتماعی و یک اوقات فراغت غنی شده برای عموم جوانان و مردم ما است ولی ما مسئولان و سیاستگذاران باید باور کنیم که ورزش یک صنعت هم است؛ باید باور کنیم که امروز در دنیا وقتی از پیشرفت حرف شده می‌شود، یکی از شاخص‌ها و نمادهای آن حضور در عرصه‌های بین‌المللی و میزان موفقیت کشورها در این عرصه است و امروز تجربه و علم این را ثابت کرده است.

رئیس مجلس بیان کرد: در پدیده‌های اجتماعی اگر ما ۲ الی ۳ درصد از هزینه‌ای را که بعداً در آسیب‌های اجتماعی صرف می‌کنیم و جبران خسارت نمی‌شود، در حوزه پیشگیری، اوقات فراغت حوزه ورزش به ویزه ورزش‌های بومی، فرهنگی و سنتی  خودمان انحام دهیم، بی شک اثرگذار است.

قالیباف با بیان اینکه «درک اینکه ورزش از یک سو صنعتی برای پیشرفت بوده و از سوی دیگر پدیده اجتماعی و فرهنگی است که البته برعهده ورزشکاران نبوده بلکه برعهده مسئولان کشور است»، اظهار کرد: باید فهم و درک درستی نسبت به این موضوعات داشته باشیم؛ ما از فرهنگ جبهه و جنگ آموختیم تفاوت میان فرهنگ «بیا» و «برو» کجاست؛ آن زمان فرماندهان گام نخست را بر می‌داشتند و سپس رزمندگان را فرا می‌خواندند لذا من و امثال من حق نداریم پشت تریبون‌ها از این مسائل سخن بگوییم، اما خروجی کارنامه‌مان غیر از این باشد که قطعاً در این صورت سخنی گزاف خواهد بود و خیر و برکت ندارد و تأثیرگذار نخواهد بود و با مکتب و فرهنگ انقلاب و شهدا و جوانمردی و مردمی در کشور ما سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: از زمانی که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیرون آمده و توفیق خدمت در نیروی انتظامی را پیدا کردم، ورزش را در این نیرو کلید زدم که برخی انتقاد کردند و گفتند که شما به دنبال پرداخت حقوق نیروهای‌تان باشید و نمی‌خواهد به دنبال راه اندازی باشگاه پاس باشید، اما ما همه اینها را با هم پیش بردیم.

رئیس مجلس با اشاره به سپری شدن دوران خدمت سربازی علیرضا دبیر در باشگاه پاس و آغاز دوران قهرمانی او از این زمان، گفت: برخی به ما می‌گفتند فوتبال مانند پینگ پنگ و کشتی نیست، اما تلاشی که صورت گرفت، باعث شد تیم پاس همان سال قهرمان لیگ برتر شود و به مسابقات آسیایی برود، صاحب باشگاه شود و بیش از ۱۷ تا ۱۸ رشته مهم در آن ایجاد شود و همه این تحولات را دیدند؛ مشابه این تحولات را در زمان حضورم در شهرداری تهران داشتیم؛ آن زمان معتقد بودیم شرایط باید به گونه‌ای باشد که وقتی فرزندان ما در جنوب و مرکز شهر از منزل کوچک خود درآمدند، بتوانند وارد یک زمین چمن شده و بازی کنند که پولی هم برای آن ندهد و آرزو به دل نمانند. 

قالیباف با تاکید بر اینکه باور همه ما بر این است که ورزش، زمین چمن، سالن و حتی اقدامات فرهنگی همچون سرا‌های محله با تفکر مسجدی شکل گرفت که اگر بر این اساس نباشد دیر یا زود دچار آسیب خواهیم شد، عنوان کرد: از آقای دبیر تشکر می‌کنم که فرهنگ ملی و پرچم عزیز ما، اسلامیت و دینی بودن ما و همچنین فرهنگ شهدای ما را با افتخار سر دست می‌گیرد و علیرغم اینکه موج‌ها و فراز و نشیب‌هایی وجود دارد، اما از مسیر منحرف نمی‌شود. 

وی همچنین با اشاره به بند‌های مربوط به ورزش در برنامه هفتم گفت: برنامه هفتم میثاق دولت و مجلس است و اراده در مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم بر این است که شاهد تحقق این قانون باشیم. ورزش یکی از احکام مورد تأکید در قانون برنامه است. بر اساس یکی از بند‌های ماده ۷۳ این قانون، صد در صد درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده سیگار را برای توسعه زیرساخت ورزش قرار دادیم؛ این علاوه بودجه‌های سالانه‌ای است که برای ورزش تخصیص می‌یابد همچنین موضوع حق پخش تلویزیونی در آنجا تبدیل به قانون شد. موضوع مهم دیگر این است که رؤسای فدراسیون‌ها نباید دو شغله محسوب شوند که البته این موضوع در صحن مجلس رأی کافی را نیاورد و من معتقدم باید درباره آن مجددا با صحن مجلس صحبت کنیم تا کار کارشناسی شده و فدراسیون‌ها استثنا شوند تا افراد ماندگار، قوی و با تجربه، فدراسیون‌ها را مدیریت کرده و شرایط به گونه‌ای نشود که نتوانیم از ظرفیت این افراد استفاده کنیم. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در سایر حوزه‌ها قطعاً صحیح است، اما در این بخش باید استثنا قائل شد و در کمیسیون فرهنگی به آن بپردازیم که یکی از نقطه‌های درست و دقیق در حوزه سیاستگذاری بوده و لازمه توجه است.

رئیس مجلس بیان کرد: امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند به امید است. امید به تحول و تغییری که مردم در ابعاد مختلف به آن برسند. هروقت حرف از رشد اقتصادی می‌زنیم رشد در بهره‌وری است. امروز این را روشن و شفاف می‌گویم سرمایه‌گذاری در تحول اقتصادی چه داخلی و خارجی در اولویت ما است.

وی با بیان اینکه امروز تحول در حوزه بهره‌وری مهمتر از حوزه سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: در برنامه هفتم اگر در سال اول رشد هشت درصد می‌خواهیم سه درصد آن در حوزه بهره‌وری است. بهره‌وری یعنی شایسته‌سالاری، عرضه و مدیریت درست و بقیه موارد در حاشیه است.

قالیباف گفت: ما در جامعه نیازمند سلامت جسمی و روحی هستیم. بدون شک ورزش چه در بعد قهرمانی و چه در بعد همگانی و عمومی پیشتاز عرصه روحی و جسمی است. 

رئیس قوه مقننه بیان کرد: وزیر ورزش را سالیان سال است که می‌شناسم؛ او رزمنده و از خانواهد شهید است و شخصی برنامه‌محور است و با روحیه شایسته‌گزینی که دارد تحول در ورزش رخ می‌دهد، چون از سابقه وی خبر دارم.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات عقب‌ماندگی در ورزش ما زیرساخت‌ها مخصوصا در توسعه فضا‌های ورزشی است. آقای دنیاملی هم با ورزش آشناست و هم سال‌ها رئیس فدراسیون بوده و هم یکی از چهره‌های شاخص عمرانی و فنی کشور است. 

رئیس مجلس بیان کرد: از آقای دبیر تشکر می‌کنم که وصیت‌های شهدا را در کارش به‌عنوان نقشه راه قرار داد. شهید طهرانی مقدم می‌گفت آدم‌های ضعیف که به اندازه امکاناتی دارند از آن استفاده می‌کنند، ضعیف هستند. رزمنده و مدیر کسی است که بیش از آنکه امکانات دارد کار کند. امروز این نوع مدیریت را در مجموعه فدراسیون کشتی می‌بینیم چه در بخش آزاد چه فرنگی. 

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس بیان کرد: شهید حدادطوسی در روز‌های اول جنگ که تفنگ M۱ هم و کلاشینکوف هم نبود و در سه ماه اول جنگ یک قبضه کلاش هم گیر نمی‌آمد شهید حدادطوسی کار اطلاعات و امنیتی می‌کرد و می‌گفت هر قدر شب قبل از عملیات عرق پیشانی بریزیم در روز عملیات خون کمتری ریخته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر امروز در مجموعه فدراسیون کشتی چهار برابر پولی (آقای دبیر حرف ۱۵۰ میلیارد می‌زند) در فدراسیون تامین می‌شود یعنی اگر کار درست انجام دهیم اختیار و امکان مادی را می‌آورد البته معتقدم اگر کاری را شروع کردیم و در آن ماندیم آن را متوقف کنیم.

رئیس مجلس اظهار کرد: آقای دبیر همیشه غر امکانات را می‌زند، اما کار‌ها پیش می‌رود. امیدوارم برادر عزیزمان در المپیک آینده که هم از جهت جغرافیایی و هم سیاسی برای ما مهم است و در ابعاد مختلف یک مبارزه است، موفق باشند. ما هم در خدمتتان هستیم تا تلاش کنیم و نگوییم بعد از انقلاب در المپیک لندن اول بودیم و الان در پاریس بلکه بدانیم در ۲۰۲۸ رکورد می‌زنیم و یک حد تراز در ورزش به نمایش خواهیم گذاشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
همه بازنشسته ها از همه جا باید اخراج بشن
آخرین اخبار