خدارحمی گفت: از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۳۶۱ فقره یعنی ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت شده است.

پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزیبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی امروز ( یکشنبه ۱۱شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان مرکزی این نهاد برگزار شد، با بیان اینکه عمده‌ترین فعالیت بارز بانک‌ها تجهیز منابع است، اظهار کرد: در ادامه عملکرد خوب سال گذشته در پنج ماهه اول سال با رشد ۴۰ درصد و ۲۰۴ هزار میلیارد رشد منابع مواجه شدیم.

وی گفت: تا پایان مرداد ۹۷ از طریق ۴۶ میلیون حساب توانستیم ۸۱۱ هزار میلیارد ریال سپرده را تجهیز کنیم که نسبت به مدت مشابه ۳۷ درصد رشد داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال در این محل ۱۳.۱ درصد رشد داشته باشیم و این رشد در شرایط اتفاقی افتاد که هزینه‌های منابع تمام شده و نرخ سود سپرده‌هایمان را در مجموع ۲ درصد کاهش داده‌ایم.

مدیرعامل بانک کشاورزی بیان کرد: ۵۰ درصد اهدافی که برای سال ۹۷ پیش‌بینی کرده بودیم، محقق شده است و این نشانگر اعتماد قوی جامعه به بانک کشاورزی است.

وی گفت: مازاد منابع نقدینگی جامعه در شکل انواع حساب‌ها جمع آوری کرده و در قالب تسهیلات قرار می‌دهیم که از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۳۶۱ فقره یعنی ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت شده است که افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

خدارحمی، بیشترین سهم پرداخت تسهیلات را مربوط به صنایع و خدمات وابسته با 42 درصد از کل تسهیلات دانست.

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: دامداری ۱۶ درصد، باغداری ۲۰ درصد و سایر بخش‌ها ۲۰ درصد از مانده پرداخت‌های ما را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: وصولی ما از اقساط سررسیدی مشتریان بالغ بر ۱۲۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷.۳ درصد رشد داشته است.

تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار کمک هزینه صندوق توسعه ملی به بخش اشتغال روستایی

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه به آمار پرداختی‌های این بانک اشاره کرده و گفت: در رابطه با طرح توسعه اشتغال روستایی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار در اختیار دولت قرار گرفت تا به طور ویژه به مناطق عشایری و روستایی اختصاص داده شود.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد این مبلغ به بانک کشاورزی اختصاص داده شده است که در مرحله اول ۶هزار میلیارد تأمین اعتبار و هم اکنون ۱۵۰۰ میلیارد ریال آن رسما پرداخت شده است.

مدیرکل بانک کشاورزی تصریح کرد: اعتبار صندوق توسعه صفر درصد است و پس از تخصیص به ما با تلفیق سایر درآمدها این نرخ به ۶ درصد رسیده و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد که متولی این امر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که وزارت اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی نیز زیر مجموعه آنها محسوب می‌شوند.

خدارحمی گفت: طرح‌های کشاورزیِ نیازمند تسهیلات، از اردیبهشت ماه معرفی شده‌اند که ۳ هزار طرح باید تأمین منابع شود و از این بین ۴هزار و ۶۰۰ طرح در دست بررسی است یعنی هنوز برای تأمین اعتبار آنها برنامه ریزی نشده است. البته در حال حاضر ۸هزار و ۹۰۰ طرح مصوب شده است که ۷هزار و ۳۶۶ طرح با مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تأمین منابع و تسهیلات آنها پرداخت شده است.

وی افزود: در بخش ارایه خدمات به مشتریان نیز دارای ۴۴۶ هزار کارتخوان فعال در انواع مراکز خرید و تجاری هستیم، همچنین یک میلیون و ۷۹۳ مشتری فعال در بانکداری الکترونیک اعم از تلفن بانک، موبایل بانک و غیره از این بانک رضایتمند هستند.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: این بانک در سال گذشته ۴ هزار میلیارد تراکنش انجام داده است که ۹۹ درصد تراکنش موفق و تنها کمتر از یک درصد آن ناموفق بوده است.

خدارحمی با اشاره به واگذاری املاک تحت اختیار بانک، بیان کرد: در ۵ ماهه اول سال اموال مازاد خود را به فروش رساندیم و در ماه‌های پایان سال این روند را ادامه خواهیم داد.

وی گفت: در ادامه این روند و تکیه بر ماده۱۶ قانون رفع موانع تولید، از ۴ شرکت وابسته به بانک کشاورزی، ۲ شرکت را واگذار و ۲ شرکت دیگر را در آینده‌ای نزدیک در بورس به مزایده خواهیم گذاشت.

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: آخرین آمار به ما نشان می‌دهد که تا آخر تیرماه امسال ۲ هزار و ۳۱۲ میلیارد ریال از این ملک‌ها به فروش رسیده است.

کشت و صنعت قانونی واگذار شده است

خدارحمی شایعات ایجاد شده در واگذاری کشت و صنعت مغان را تکدیب کرد و گفت: واگذار کننده در چارچوب قوانین و زیر نظر سه دستگاه سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و بانک مرکزی این فرایند را انجام داده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به میزان بدهی این نهاد به بانک مرکزی گفت: بانک کشاورزی کمترین میزان بدهی را به بانک مرکزی داشته و در سال اخیر هم اضافه برداشتی از این نهاد انجام نداده است.

وی افزود: در مناسباتی که با بانک مرکزی داشتیم مقرر شد یک خط اعتباری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در اختیار بانک کشاورزی قرار بگیرد که این به منزله اضافه برداشت نیست و در نهایت معتقدیم نمره بانک مرکزی به ما نمره قبولیست.

خدارحمی در تشریح رقم بدهی دولت به این نهاد گفت: مشکلات عدیده دولت در سال‌های گذشته باعث شد تا مبلغی بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به بانک کشاورزی بدهکار شود که در حال رایزنی برای استفاده‌های بهینه از تسهیلات سازمان برنامه و بودجه و یا اعمال تهاتر بانکی هستیم.

بانک ‌کشاورزی تنها مرجع تسهیلات کشاورزی نیست

وی افزود: بانک‌های دیگر هم به فراخور شرایطشان در تأمین منابع کشاورزی نقش دارند اما بانک کشاورزی در این زمینه پیشرو  است.

خدارحمی با اشاره به نقش پررنگ کارآفرینان بخش کشاورزی در قانع کردن بانک‌ها برای ارایه تسهیلات گفت: بیشترین همکاری کارآفرینان کشاورزی با این بانک است اما لازم به ذکر است که بگوییم سایر بانک‌ها نیز در این زمینه فعالیت دارند.

مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: در زمینه آب و خاک و مصارف آب کشاورزی وسواس خاصی داریم و در تأمین تسهیلات به آن توجه داریم.

وی گفت: درواقع اولویت اصلی بانک کشاورزی طرح‌هایی است که کمترین بهره‌برداری از منابع آبی را داشته و بهترین محصول را ارایه می‌دهند.

خدارحمی بیان کرد: البته مرسوم نیست که برای آبخیزداری تسهیلات بپردازیم اما در حال مذاکراتی در این زمینه هستیم.

وی در تبیین سود ۶ درصدی تسهیلات اشتغال روستایی گفت: تسهیلات ما تابع اولویت‌هایی است که دولت اعلام می‌کند و این قوانین برای بانک کشاورزی از طرف وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و من شخصا نمی توانم سود را کاهش یا افزایش دهم هرچند معتقدم کمترین سود برای کارآفرینان کشاورزی را ما تأمین می‌کنیم.

خدارحمی بیان کرد:  در حوزه مکانیزاسیون ۷هزار و ۳۸ فقره تسهیلات ارایه کردیم که ۳۰۱ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به آمار تسهیلات مکانیزاسیون در استان ها گفت: به طور مصداقی برای استان کرمانشاه ۱۰۵ تراکتور،۸ کمباین ۲۴۳ دونباله بند و جمع کل ۳۵۶ فقره یعنی ۲۴ میلیارد تومان. گلستان ۲۹۸ تراکتور،۲۶ کمباین ۱۳۳ دونباله بند و در کل ۴۸۴ فقره به مبلغ ۲۷۵ میلیارد تخصیص داده شده است.

وی افزود: بانک کشاورزی همه ساله در خرید تضمینی گندم عامل پرداخت است.

خدارحمی گفت: بانک کشاورزی در سال گذشته مبلغ ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی کمک کرده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به تاثیرات نوسانات ارزی به میزان تسهیلات بانکی به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط موجود، همچنان ارائه تسهیلات با این روند یعنی حمایت ۸۰ درصدی خرید ماشین آلات کشاورزی را تقبل می کنیم اما امیدواریم دولت کماکان در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخش کشاورزی نگاه ویژه ای داشته باشد .در غیر این صورت با کاهش تقاضای بخش های مختلف تولیدی با مشکل مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: بانک مرکزی ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار