سخنگوی وزارت امور خارجه چین بر گسترش مناسبات با کشور‌های آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هووآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین بر گسترش مناسبات با کشور‌های آفریقایی تاکید کرد.

چین در سال‌های اخیر برای تقویت جای پای خود در کشور‌های آفریقایی تلاش‌های زیادی صورت داده است. برگزاری نشست‌های مختلف با سران کشور‌های آفریقایی برای همین منظور بوده است. برنامه ریزی برای مجمع همکاری چین و آفریقا که در ماه آینده در پکن برگزار می‌شود از جمله اقدامات مهم چین برای توسعه مناسبات با قاره سیاه و بسط ارتباطات دوجانبه و چندجانبه با کشور‌های آفریقایی است.

البته این حضور چین در قاره آفریقا با انتقاد‌هایی همراه شده است و منتقدان می‌گویند چین به دنبال استعمار نو در آفریقاست. سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز به بخشی از این اتهامات پاسخ داد.

امروز هووآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پکن حاضر شد و بر گسترش مناسبات با کشور‌های آفریقایی تاکید کرد.

او در بخشی از سخنانش گفت: بنده گزارش مربوط به فعالیت رسانه‌های خارجی در چین را مطالعه کرده‌ام. چین از حضور رسانه‌های بین المللی از جمله سی ان ان برای تهیه گزارش‌های عینی و منصفانه و متوازن درباره همکاری چین و آفریقا استقبال می‌کند. سال گذشته بنیاد مکینزی پیمایشی انجام داد که روی یک هزار شرکت چینی فعال در هشت کشور آفریقایی بود. نتایج این تحقیق مشخص کرد به صورت میانگین هشتاد و نه درصد کارکنان این شرکت‌های چینی در کشور‌های مذکور از شهروندان کشور‌های آفریقایی بوده اند. این مسئله نشان می‌دهد چین میلیون‌ها فرصت شغلی در آفریقا ایجاد کرده است.

او افزود: دو سوم شرکت‌های چینی فعال در آفریقا به نیرو‌های محلی آموزش می‌دهند. نیمی از این شرکت‌ها نیز فرصت‌هایی برای کارآموزی شهروندان آفریقایی فراهم می‌کنند. یک سوم این شرکت‌های چینی نیز فناوری‌های جدید را در کشور‌های آفریقایی عرضه کرده اند. نتیجه این همکاری‌های چین با کشور‌های آفریقایی بسیار خوب و گسترده است و به نفع دو طرف است. برای نمونه می‌دانیم که راه آهن مومباسا- نایروبی سبب تقویت رشد اقتصادی کنیا به میزان یک و نیم درصد شده است. چین به بیش از پنج هزار کارگر حرفه‌ای در کنیا آموزش داده و حدود چهل و شش هزار فرصت شغلی در این کشور بوجود آورده است. احداث این پروژه سبب کاهش هشتاد درصدی هزینه حمل و نقل در کنیا شده و سبب تقویت رونق و شکوفایی اقتصادی در مناطق نزدیک خط راه آهن شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش افزود: با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع همکاری‌های چین و آفریقا در پکن امیدواریم و معتقدیم این مجمع می‌تواند موفقیت آمیز و مثمرثمر باشد و می‌تواند سبب شود مردم چین و آفریقا از منافع همکاری نزدیک آفریقا و چین بهره‌مند شوند. دستاورد‌های همکاری چین و آفریقا به منزله نیروی پیشرانی برای توسعه آفریقا و چین است.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار