وزیر خارجه آلمان با اشاره به اقدامات جنجالی دولت آمریکا گفت اروپا باید نفوذ سیاسی و مالی خود را در سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی افزایش دهد.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه اعلام کرد اروپا باید شکاف‌های ناشی از خروج دیپلماسی و وجوه آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی و مناطق مهم جهان را پر کند.

او در گردهمایی سالانه دیپلمات‌های آلمانی در برلین گفت: اروپا باید نفوذ سیاسی و مالی خود را در سازمان ملل متحد و سازمان تجارت  جهانی افزایش دهد که هر دوی آن‌ها از سال گذشته که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قدرت را در این کشور به دست گرفت، تحت فشار واشنگتن قرار گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین از اروپا خواست فعالیت‌های خود را در منطقه غرب بالکان، خاورمیانه و آفریقا افزایش دهد و هشدار داد: «هزینه جنگ، فقر و آوارگی در مجاورتمان را ما اروپایی‌ها باید بر دوش بکشیم.»

ماس که به رغم تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای ایران، از این توافق دفاع کرده است، گفت در حالی که اروپا باید به دنبال توازن مجدد رابطه خود با واشنگتن باشد, «هدف هیچگاه اروپا نخست نیست.»

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا، نیز در سخنانی در همین گردهمایی روابط کنونی بین دو سوی اقیانوس اطلس را «چالش برانگیز» خواند. او گفت: «ما به راستی امروز، اکنون بیش از هر زمانی، به اروپایی قدرتمند در جهان نیاز داریم.»

وزیر امور خارجه کانادا با اشاره به مشاجره این کشور با عربستان سعودی بر سر انتقاد اتاوا از بازداشت فعالان حقوق بشر در این کشور عربی، گفت به حمایت آلمان امیدوار است.

وی افزود: «کانادا همواره از حقوق بشر در سراسر جهان دفاع خواهد کرد، به خصوص حقوق زنان، حتی زمانی که به ما گفته می‌شود سرمان به کار خودمان باشد یا این که چنین موضوعاتی باید فقط به طور خصوصی بین سران و پشت در‌های بسته مورد بحث قرار گیرد.»

انتهای پیام/

تاکید ماس بر لزوم افزایش نفوذ اروپا در عرصه جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار