وزیر خارجه آلمان از ارائه طرح سیاست خارجی جدید این کشور در قبال آمریکا در چند هفته آینده خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان خواستار ایجاد یک قدرت مستقل اروپایی شد تا آن را همانند «وزنه تعادل» برای متوقف کردن آمریکا و جلوگیری از عبور این کشور از خطوط قرمز به کار بندند.

خبرگزاری «دویچه پرس آگنتور» آلمان به نقل از وزیر خارجه این کشور نوشت: برلین طی چند هفته آینده طرح سیاست خارجی جدید خود را در قبال واشنگتن ارائه خواهد کرد.

ماس گفت: زمان آن رسیده ما توافق همکاری های ترانس آتلانیک را با شیوه ای هوشیارانه و منتقدانه ارزیابی کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان در حالی چنین اظهار نظری کرده است که چندی پیش مقاله ای با موضوع رشد تجارت آلمان در روزنامه اقتصادی «هاندلزبلات» منتشر کرد. او در بخشی از مقاله خود آورده است «اگر اروپا می خواهد توافق هسته ای ایران را نجات دهد باید در مشارکت خود با آمریکا تجدید نظر کند و یک نظام پرداخت مالی مخصوص اتحادیه اروپا راه اندازی کند. این نظام مالی همانند وزنه ای است و هر زمان که آمریکا قصد عبور از خطوط قرمز را داشته باشد، عمل می کند.»

ماس معتقد است آلمان به تنهایی در اجرای این وظیفه موفق نخواهد بود. هدف اصلی سیاست خارجی آلمان ایجاد یک اروپای مستقل و قدرتمند است. بنابراین ضروری است که اروپا با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از آمریکا مانند صندوق پولی اروپایی یا یک سامانه سوئیفت مستقل، نظام مالی و پرداخت خود را تقویت کند.

برلین و واشنگتن همکاری متعادلی دارند و در این شرایط هر زمان که آمریکا عقب می کشد، تحمل بار سنگین آن بر دوش آلمان و سایر کشورهای اروپایی است.

فرانک اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان، نیز در ماه ژوئیه سال جاری میلادی نگرانی خود را از روابط اقتصادی آمریکا با اتحادیه اروپا اعلام کرد و گفت به شدت نگران توسعه روابط ترانس آتلانتیک است. وی گفته است دولت ترامپ اتحادیه اروپا را نه به عنوان بخشی از یک جامعه جهانی که در آن همه کشورها  با هم همکاری می کنند بلکه جهان را به عنوان عرصه ای که هر کشوری باید راه خود را پیدا کند، تلقی می کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هشتم ماه مه به صورت یک جانبه از توافق هسته ای ایران خارج شد. این اقدام واشنگتن بازگشت تحریم ها علیه ایران در بالاترین سطح را به دنبال داشته است. ترامپ همچنین شرکت های اروپایی را تهدید کرد در صورت ادامه روابط تجاری با ایران مشمول تحریم های تنبیهی واشنگتن قرار می گیرند. این اقدام، کشورهای اتحادیه اروپا را به انتقاد از آمریکا واداشت.

انتهای پیام/

ارائه طرح سیاست خارجی جدید برلین در قبال واشنگتن طی چند هفته آینده

برچسب ها: آمریکا ، آلمان ، برجام ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار