یک رسانه دولتی چین از پیش نویس قانونی مدنی خبر داد که به سیاست‌های جنجال برانگیز و چند دهه‌ای کنترل فرزندآوری پایان می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین احتمالا قصد دارد به سیاست ممنوعیت داشتن بیش از دو فرزند برای خانواده‌ها پایان بدهد.

یک رسانه دولتی این کشور روز دوشنبه از پیش نویس یک قانون مدنی خبر داد که به سیاست‌های جنجال برانگیز و چند دهه‌ای کنترل فرزندآوری پایان می‌دهد.

ممنوعیت داشتن بیش از دو فرزند با جریمه مالی زوج‌های متخلف اعمال می‌شد، اما سقط جنین‌های اجباری بود که باعث بدنام شدن این قانون در پرجمعیت‌ترین کشور جهان شد.

زوج‌های چینی به موجب سیاست کنونی کنترل جمعیت که در این کشور اعمال می‌شود نمی‌توانند بیشتر از دو فرزند داشته باشند.

حزب کمونیست چین از سال ۱۹۷۹ به منظور کاستن از آهنگ رشد جمعیت، سیاست تک فرزندی را اجرا کرد، اما این محدودیت در سال ۲۰۱۶ و در شرایطی که جمعیت جوان این کشور یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری رو به پیری می‌رفت، به داشتن حداکثر دو فرزند ارتقا یافت.

نگرانی اصلی آنجاست که پیری جمعیت چین و کاهش شمار نیروی کار جوان باعث کاستن از سرعت رشد اقتصادی شود.

از سوی دیگر عدم توازن جنسیتی نیز می‌تواند به مشکلات اجتماعی منجر شود.

این در حالیست که از زمان برداشتن قانون داشتن صرفا یک فرزند و شروع سیاست دو فرزندی، نرخ فرزندآوری چندان افزایش نیافته است.
این موضوع به گمانه زنی‌های بیشتر مبنی بر افزایش سقف حداکثر تعداد مجاز برای خانواده‌های چینی منجر شده است.

دوره یک ماهه پیش از ثبت طلاق برای زوج‌های چینی به منظور دادن فرصت کافی به آنان برای سنجیدن تصمیم خود و احتمالا عقب نشینی از آن از دیگر تمهیدات دولت چین در این ارتباط است.

کاربران پر شمار وایبو که یک شبکه اجتماعی مشابه توئیتر در چین است به این تغییرات واکنش نشان دادند.

در گذشته و بر اساس قانون تک فرزندی کسانی که بیشتر از یک فرزند داشتند به شدت جریمه می‌شدند. برخی زنان مجبور به سقط جنین و دیگران نیز مجبور به عقیم سازی شدند. البته اویغور‌ها و تبتی‌ها در این قانون از استثنا‌هایی برخوردار بودند.

همچنین خانواده‌هایی که فرزند اولشان دختر بود و زوج‌هایی که خود تک فرزند بودند می‌توانستند صاحب فرزندان بیشتری شوند.

این در حالی است که بنابر اعلام اداره ملی آمار چین، زوج‌های این کشور پس از تغییر سیاست محدودیت فرزندآوری هیچ عجله‌ای برای به دنیا آوردن کودکان بیشتر نداشته اند به طوری که هفده میلیون و نهصد هزار کودکی که در سال ۲۰۱۶ متولد شدند تنها یک میلیون و سیصد هزار نفر بیشتر از سال پیش از آن بودند که هنوز قانون تک فرزندی جریان داشت.

در حالی که پیش بینی‌های رسمی مقامات چینی برای سال ۲۰۱۷ تولد بیست میلیون نوزاد بود، اما تنها هفده میلیون و سیصد هزار نوزاد متولد شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار