۲۴۰ هزار هکتار از جنگل‌ های هیرکانی شمال کشور به زودی ثبت جهانی می‌ شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، سید محمد حسینی مدیر پروژه تدوین پرونده جنگل هیرکانی در نشست تخصصی ثبت جنگل های هیرکانی در ساری با بیان اینکه جنگل های هیرکانی نگین سبز در منطقه خشک و نیمه خشک است، میانگین پوشش جنگل را در کشور پایین و میانگین بارندگی را یک سوم بارندگی جهان برشمرد.

وی قدمت برخی درختان جنگل های هیرکانی را بسیار بالا برشمرد و بر لزوم حفظ ژن های ارزشمند این جنگل ها و درختان تاکید کرد و افزود: نسل بسیاری از گونه های درختی در جهان از بین رفته اند و جنگل های هیرکانی باقی مانده جنگل های ارزشمند و نادر جهان است.

حسینی با اشاره به اینکه جنگل های هیرکانی یک گنجینه ارزشمند در جهان است بر لزوم پیشگیری از ساخت و ساز و ویلاسازی در حاشیه جنگل تاکید کرد و گفت: ۲۴۰ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی ثبت جهانی می شود و ردیف بودجه ملی مستقل برای این طرح درنظر گرفته شده است.

مدیر پروژه تدوین پرونده جنگل های هیرکانی افزود: با ثبت جهانی جنگل هیرکانی، این ذخیرگاه در ردیف دیوار چین، تاج محل،اهرام ثلاثه مصر صخره مرجانی استرالیا و غیره قرار می گیرد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست با اشاره به ثبت ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی در فهرست آثار جهانی، گفت: سطح جنگل های هیرکانی بیش از دو میلیون هکتار بوده و در صورت ثبت جهانی، دومین اثر طبیعی پس از کویر لوت خواهد بود.

وی با اشاره به زیست ۳۴۰ گونه منحصربه فرد پرنده ای و جانوری در جنگل های هیرکانی افزود: ثبت جهانی جنگل های هیرکانی زمینه گسترش توریسم فرهنگی و اکوتوریسم خواهد بود.

انتهای پیام/ م

ثبت جهانی۲۴۰ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار