آفت شب پره مهمان ناخوانده جنگل های مازندران تا حدودی کنترل شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه رزمایش پدافند غیرعامل تحت عنوان مبارزه با آفت شب پره در دستورکار قرار دارد، افزود: هفته پدافند غیرعامل از ۶ تا ۱۲ آبان ماه نامگذاری شد.

وی افزود: پدافند غیرعامل به صورت مقطعی متولی مبارزه با آفت شب پره است و سازمان جنگل‌ها متولی اصلی این اقدام است.

حیدرپور با بیان اینکه شب پره به عنوان مهمان ناخوانده به صورت یک آفت بومی شده و اکنون باید ببینیم این آفت در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: باید مشاهده شود برای خروج از جمعیت آفت آیا نیاز به مبارزه است یا خیر.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: آفت شب پره جدید است و از سال گذشته که این بیماری وارد جنگل‌های شمالی شد، تا حدودی کنترل شد و با کاهش دما از فعالیت این آفت کاسته خواهد شد.

غلامحسن اشرفی نیا رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران –نوشهر نیز گفت: به منظور مقابله با آفت شب پره شمشاد تاکنون ۷۷۰ هکتار از رویشگاه‌های شمشاد در غرب مازندران محلول پاشی شد.

وی افزود: این محلول از نوع بی. تی بوده که در مناطق آلوده به این آفت محلول پاشی شد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران –نوشهر گفت: برای کنترل این آفت سال گذشته ۶۵۰ هکتار و در شش ماه نخست امسال ۱۲۰ هکتار از عرصه‌های آلوده به این آفت با اعتبارت تخصیصی و بهره گیری از امکانات بخش خصوصی محلول پاشی صورت گرفت.

اشرفی افزود: برای این عملیات تاکنون افزون بر۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی گفت: بیشترین مناطق آلوده که محلول پاشی صورت گرفت مربوط به حوزه اداره منابع طبیعی نوشهر-رویان بوده که ۹ نقطه آن شامل پارک جنگلی سی سنگان-ماشلک- توسکاتک-کیسی-نیرنگ-کاسگرمحله-خیرودکنار – صلاح الدین کلا و عالم کلا در معرض این آفت مهاجم قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی نوشهر افزود: پنج هکتار از جنگل‌های رامسر و پارک جنگلی صفارود، ۴۰ هکتار از گلندرود رویان و ۴۲۰ هکتار از پارک سی سنگان که ذخیره گاه شمشاد است، تا کنون محلول پاشی شده است.

اشرفی نیا سطح عرصه‌های جنگلی شمشاد در غرب مازندران را ۸ هزارو پانصد هکتار اعلام و گفت: از این سطح پنج هزارهکتار آن آلوده به بیماری بلایت و سه هزار هکتار آن آلوده به آفت شب پره شمشاد است.

شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه‌سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

انتهای پیام/آ

مبارزه با آفت شب پره در هفته پدافند عامل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار