برف اخیر مازندران، جمعیت آفت شب پره را در شمشادستان های این استان کاهش داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، یزدانفر آهنگران کارشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت : برف و سرمای چند روز گذشته در شمال کشور به ویژه مازندران تاثیر 40 درصدی در کاهش جمعیت آفت پروانه شب پره ششماد داشت.

وی با بیان اینکه برف سنگین و در پی آن یخ زدگی درختان شمشاد روی فیزیولوژی این آفت تاثیر دارد و سبب منجمد شدن آن ها می شود، افزود: برفی که از یکشنبه شب هفته پیش در مازندران شروع به باریدن کرد و تا پنجشنبه شب گذشته نیز ادامه داشت حجم آن به حدی زیاد بود که ارتفاع آن در عرصه های جنگلی به حدود یک و نیم تا 2 متررسیده بود.

کارشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت وحمایت سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری گفت: آفت شب پره هرچند دشمن طبیعی ندارد و بیشترین فعالیت آن ها نیز در فصول گرما درسال است ولی درصورت بارش برف سنگین و سرما از جمعیت زیادی از این آفت کاسته می شود.

آهنگران افزود: این آفت گستره زیادی از رویشگاه های شمشاد در مناطقی مانند غرب مازندران، مرکز استان، گیلان و گلستان را تاکنون آلوده کرده است و خسارت های جبران ناپذیری به این گونه های ارزشمند وارد کرده است.

وی گفت: گستره حدود 1.9 میلیون هکتار عرصه های جنگلی شمال کشور، حدود 72 هزار هکتار آن رویشگاه های شمشاد است که آفت شب پره حدود سه هزار و 500 هکتار از رویشگاه های غرب مازندران آسیب رسانده است.

شمشاد یکی از گونه های ارزشمند و منحصر به فرد جنگل های هیرکانی شمال کشور است که از ماه های پیش شیوع آفت شب پره این گونه جنگلی را در معرض تهدید و نابودی قرار داده است.

این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع 20 تا 400 متری از سطح دریا قرار دارد ولی تا ارتفاع حدود یک هزار و 200 متری درمناطق مختلف جنگلی استان های گیلان، مازندران و گلستان می روید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.