بهار امسال آیا درختان همیشه سبز شمشاد خشک می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مدتی است حال شمشادهای شمال كشور خصوصا مازندران خوب نیست و با آفت شب پره دست و پنجه نرم می كند این آفت در مدت بیش از شش ماه كه از زمان ورودش می گذرد خسارات جبران ناپذیری را به شمشادهای شمال كشور و مازندران وارد كرده است.
 

آفت وارداتی شب پره شمشاد در خرداد‌ امسال در جنگل‌های شمال ایران و در مناطقی از غرب مازندران بویژه در نمک‌آبرود و پارک جنگلی بنفشه چالوس، جنگل سی‌سنگان در نوشهر و جنگل‌های سی‌سرا و متل‌قو مشاهده شد ، این آفت برگ‌خوار با عنوان شب‌پره تیشه به ریشه گونه‌های شمشاد در این جنگل‌ها زده است.

آفت شب پره شمشاد همان‌طور که از اسمش پیدا است در شب‌ها پرواز کرده و با توجه به شرایط آب و هوایی شمال ایران قابلیت چندین نسل زاد و ولد را در طول یک‌سال دارد.

این آفت كه بومی كشورهای شرق آسیا از جمله چین، ژاپن، تایوان و هند است از سال 2007 توسط كشتی های گیاهان زینتی آلوده به تخم لارو به اروپا و شمال آن و اخیرا به تركیه و آذربایجان سرایت كرده است.

در سال 91 آفت بلایت حدود 30 هزار هكتار از شمشادها را آلوده كرد و خسارت هایی را نیز وارد كرد، اما به اندازه آفت شب پره شمشاد نبوده است.

مراحل زندگی این آفت شامل مراحلی مانند لارو، شفیره و حشره کامل بود و با توجه به اینکه یکی از نشانه‌های این آفت برگ‌خواری محسوب می‌شود بنابراین تمام انواع شمشاد اعم از نهال، درختچه و درختان را آلوده می‌کند به‌حدی که شمشادها خشک و سوخته نشان می‌دهد.
 
 
ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با بیان اینکه 44 هزار هکتار سطح رویشگاه های شمشاد در شمال کشور است گفت: حدود 16 هزار هکتار  از رویشگاه های شمشاد در مازندران قرار دارد.
وی بابیان اینکه آفت شب پره شمشاد آفتی وارداتی و نوظهور است افزود: دشمنان طبیعی این آفت برای کارشناسان ناشناخته است و محققان در حال جستجو و تحقیق هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری افزود:در مهار این آفت کنترل تلفیقی باید لحاظ شود و نباید دنبال محلول پاشی بود.
 
 
امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری گفت:آفت شب پره که از خرداد ماه امسال در میان شمشادها مشاهده شد و به سرعت تکثیر یافته و از برگ ها و پوست درخت تغذیه کرده و موجب مرگ آنها می شود و در صورتیکه کنترل نشود،تمام شمشادهای شمال کشور را آلوده و نابود خواهد کرد.
وی افزود: سرعت زاد آوری شب پره برگ خوار 200تا 500 تخم در هرماه است که با توجه به تخم گذاری زیاد و تکثیر در پنج نسل می توان تصور کرد فاجعه ای در راه است.
وی گفت: این آفت پس از تغذیه از برگ درختان سراغ پوست درخت رفته و با خوردن آن،موجب مرگ سرشاخه ها و استمرار خسارت آن موجب نابودی کامل شمشاد می شود.
کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری غیربومی بودن آفت،سرعت گسترش در کمتر از یک دهه،چند نسلی بودن و شدت خسارت در هر نسل را از موارد اهمیت این آفت برشمرد.
مهندس امین وطن دوست با بیان اینکه از 7 هزار هکتار رویشگاه های شمشاد حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری 1500هکتار منطقه آلوده شناخته شد گفت: در 7 هکتار پارک جنگلی نور ، 25 هکتار جنگل تلوشهر ،25 هکتار جنگل اشتروش و 10 هکتار رزکه آمل مبارزه کانون کوبی ،محلول پاشی با ترکیبات میکروجی و هورمونی با این آفت انجام شد.
 
 
دکتر حسن بریمانی کارشناس ارشد مر کز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه در مرزهای کشور باید پست های قرنطینه سرمایه گذاری شود گفت: نیروهای آموزش دیدده در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در پست های قرنطینه مستقر شوند تا از ورود و طغیان انواع آفت های کشورهای دیگر به داخل کشور گرفته شود.
وی افزود: شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
شمشاد دارای خواص دارویی است كه در پرورش زنبور عسل بسیار كاربرد دارد و در شهرك ها و حیاط منازل استفاده می شود.
شمشاد از 20 تا 400 متر از سطح دریا و حتی تا1200 متر رشد می كند و قدمتی بین 300 تا 1000 متر دارد. این گیاه دارای گونه هایی چون شمشاد خزری، كوله خاس و طلایی است.
حدود 40 هزار هکتار از جنگل های شمال از آستارا گیلان تا گلی داغی در گلستان را درختان شمشاد تشکیل می دهند .
هر چند سرما سبب شد تا جلوی گسترش آفت شب پره گرفته شود ، اما خطر احتمال طغیان این آفت پس از فصل سرما همچنان این گونه گیاهی در حال انقراض را تهدید می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.